סגור

נגיף הקורונה: בתי הכנסת במקום הראשון בהדבקה

משרד הבריאות פרסם מסמך בו הוא מפרט את מקורות ההדבקה הידועים על בסיס ניתוח של 50% מהחולים המאומתים. מתוך הניתוח עולה כי בתי הכנסת והישיבות ניצבים במקום הראשון עם 29% הידבקות. במקום האחרון: מקוואות

אלעד הומינר, חדשות כיפה
כח באדר התשפ
,
24 במרץ, 2020 10:56
קורונה בבתי הכנסת

קורונה בבתי הכנסתצילום: פלאש 90

מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בנגיף הקורונה, בשירות משרד הבריאות ופיקוד העורף, פרסם מסמך שאמור להטריד את המקפידים להגיע לבתי הכנסת גם בימי משבר אלה. לטובת זיהוי הידבקויות אפשריות הושלם ניתוח אפידמיולוגי של יותר מ-50% מהחולים המאומתים, ועל בסיס הניתוח ניתן להבחין במקומות בהם שהו החולים וכך ניתן לנתח את הסיכון היחסי שבהתקהלויות שבהם. 

מהניתוח עולה כי בבתי כנסת מתבצעת ההדבקה המשמעותית ביותר עם 24%. מנגד מקווה ניצב במקום האחרון מבחינת הדבקה משמעותית עם אחוז אחד בלבד. עוד ברשימה: מרכזי קניות, חנויות ומסעדות (חישוב כולל) עם 26% מההידבקויות המוכרות, ובתי מלון כ-15%. מוסדות החינוך עם 3% כמו גם הגנים ובתי האבות. מהנתונים הללו ניתן להסיק שהמספרים הנמוכים של ההדבקה במוסדות החינוך מגיעים כתוצאה מסגירתם לפני כשבוע וחצי.

יש לציין כי הנתונים נכונים לתאריך ה 22/3 ומרכז המידע מסייג את הנתונים בכך שהם מבוססים על מידע חלקי ולפני החמרת ההנחיות ולכן הנתונים עוד יכולים להשתנות

צילום: מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה

 

צילום: מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה

הרב שאול פרבר, יו"ר ארגון 'עתים' הגיב לנתונים ואמר:"הנתונים הללו מראים בבירור כי סגירת בתי כנסת זוהי חובה של ממש לשמירה על בריאות הציבור. מקומות בעלי נתוני הדבקה קטנים בהרבה, כמו מערכת החינוך (3%) וחדרי הכושר (1% בלבד), סגרו - אז מקום שבו 24% הדבקה, אך הגיוני לסגור גם"

"אנו פונים לרב יוסף ולרב לאו - החמירו בפיקוח נפש!", הפציר פרבר, "אנו קוראים לכל אחד להתפלל בביתו, על אף הכאב הכרוך בכך. זוהי שעת מבחן עבור הציבור בישראל, והתנהלות לא נכונה עלולה להביא אותנו חלילה לנקודת אל חזור מבחינת התפרצות המחלה. על כל אחד מאיתנו מוטלת החובה להישמר ככל שניתן, ומי יתן ויקויים בנו דברי הפסוק "כִּי הוּא יַצִּילְךָ מִפַּח יָקוּשׁ מִדֶּבֶר הַוּוֹת"

 

24.03.2020

1. תקראו את כל המחקר (משה אזולאי)

אתם מציגים נתונים לא נכונים. זה אחוז מאחוז. הנתונים הם 25% מסך ה35% שמקור הדבקתם לא ידוע. הקורונה לפי הנתונים הגיעה בעיקר במחו"ל 46%. תתקנו את מטעים את הציבור

דווח על תגובה לא ראויה
24.03.2020

2. מה המקור של הפרסום הזה? (תמר)

לא נמצא באתר משרד הבריאות

דווח על תגובה לא ראויה
24.03.2020

3. עת צרה היא ליעקב וממנה יוושע. צריכים לזעוק, ולהתענות כמו שפסק הרמב"ם בהלכות תענית כשיש צרות כמו דבר וכו'. (אין סעיף ואין פריט אחד שאינו מושגח על ידו.)

עת צרה היא ליעקב וממנה יוושע. צריכים לזעוק, ולהתענות כמו שפסק הרמב"ם בהלכות תענית כשיש צרות כמו דבר וכו'. יש מצבים ומאורעות בחייו של אדם, בהם הוא מרגיש שהשם יתברך 'קורא' לו. זה יקרה בדרך כלל כאשר מתרגש עליו אירוע יוצא מגדר- הטבע, כמו הקורונה רח"ל. האדם המאמין, שברור לו ללא כל ספק שהאירוע הבלתי- שגרתי הלזה הוא 'קריאה' מאת השי"ת, ו'פנייה אישית' אליו.

אין סעיף ואין פריט אחד שאינו מושגח על ידו. הסיפור דלהלן משתייך אל סוג האירועים הברורים והשקופים, מהם ניתן להיווכח באופן היותר- גלוי ונחרץ, שכל מה שמתרחש בעולמנו, מושגח ומכוון מאת הבורא למטרה מסוימת. המדובר היה באברך תלמיד חכם, השוקד על תלמודו באחד הכוללים המובחרים של בני ברק, וחוזר לביתו לאחר שלושת ה'סדרים' בשעה 11 בלילה.

ערב אחד, בעת שמיודענו הת"ח התכונן כבר לעלות על יצועו, לאחר יום- לימודים מייגע במיוחד, נשמעות דפיקות חזקות בדלת. הוא מביט על רעייתו, כתמה מי הוא זה ואי זה הוא הדופק בצורה כזו בשעה כל כך מאוחרת, אבל גם היא לא ידעה במי מדובר. לאחר שהדפיקות לא פסקו, פותח האברך את הדלת, ולתדהמתו הוא מגלה שני שוטרים חמורי- סבר הניצבים שם. למרות התדהמה שאחזה בו הוא מקדם אותם במאור פנים, ומזמינם להיכנס אחר-כבוד לביתו.

השוטרים, לעומת זאת, לא האירו לו את פניהם. 'במה אוכל לעזור לכם'? – שואל בעל-הבית. והם משיבים ביבושת-פנים: 'אתה עוזב עכשיו את ביתך, ונוסע אתנו למעצר' - - - התדהמה שהיתה עד עכשיו על פניהם של הבעל ורעייתו, הפכה לאלם מוחלט. 'מה קרה? מה עשיתי'? – נזעק האברך. על תווי-פניהם של השוטרים לא ניכרה התרגשות כלשהי, והם ממשיכים להשיב בקרירות אופיינית: 'הנה לך צו של שופט על פיו נדרשנו לעצור אותך; גם לנו אין שום מושג במה מדובר'. אשתו של האברך, והילדים שהספיקו בינתיים להתעורר משנתם, פרצו בבכי, והוא-עצמו אמר לשוטרים שאין כל ספק שהם טעו בכתובת, אבל השוטרים שדרכם אצה להם לא התחשבו במאומה, ודרשו מבעל הבית להתלוות אליהם לניידת המשטרה שהמתינה למטה, עם חלונות מסורגים, בה מובילים את החשודים לבית המעצר. 'תיאלץ להמתין בסבלנות עד מחר בשעה 8 בבוקר, אז יביאו אותך בפני שופט, שיגלה לך במה הינך חשוד', אמרו השוטרים.

כשראה הת"ח שכלה ונחרצה עם השוטרים להביאו למעצר, הבין שגזירה היא מאת ד', והרגיע את עצמו בכך שכל מה שעושה הקב"ה, לטובה הוא עושה, ובוודאי שיש לכך סיבה שהסתבבה מן שמיא. הוא נטל עימו את הטלית והתפילין שלו, ניסה להרגיע את בני ביתו, והלך עם השוטרים. כשהגיעו לבית המעצר, הובל האברך לאחד החדרים, והשוטרים אמרו לו שמחר בבוקר יקראו לו להגיע אל השופט.

בחדר שאליו נכנס, הוא פוגש אדם נוסף הממתין אף הוא למשפטו. האברך מנסה לפתוח עימו שיחה, ושואל על מה ולמה עצרו אותו, והאיש משיב לו בקצרה: 'כי נתתי לכלתי המאורסת לי שתי סטירות חזקות'... הוא מגלה שהשכנים ששמעו על הסטירות שקיבלה הכלה, החליטו להזמין את המשטרה, וזו עצרה אותו מיידית. ומדוע סטרת לכלתך? – שאל הת"ח. כי גם היא סטרה בחוזקה לילד קטן, לכן החלטתי ללמד אותה לקח ולהשיב לה כגמולה – השיב העצור. והאם השידוך ביניכם התבטל בעקבות זה? – התעניין האברך, ובן-שיחו השיב בשלילה, וסיפר שהשידוך ממשיך להתקיים.

כשהת"ח –העצור ניסה לשאול מי הוא הילד הזה שכלתו הרביצה לו, נחשף בפניו פרט מדהים. ילד זה הוא בנה של כלתי, שהיתה נשואה בזיווג ראשון לאח שלי, סיפר השכן לתא-המעצר. לפני זמן- מה נפטר אחי, וכיוון שאני מאוד דומה לו, החל הילד הזה להימשך אליי, והוא מאוד רוצה שאטפל בו ואתייחס אליו כאבא, עד שהחלטתי להינשא לאשתו-של-אחי, ולשמש לו כאבא לכל דבר. למשמע הדברים הללו, נתקף האברך בהלם. הרי מדובר באיסור דאורייתא של אשת-אח! האם הינך יודע את גודל האיסור שאתה עומד לעשות? – הזדעק הת"ח, אבל לא היה נראה שהאיש היושב למולו מתרגש למשמע הדברים...

הרי בנישואין אלה אני מייבם אותה! – ניסה האיש להפגין את 'ידיעותיו'. האברך מנסה להסביר לו שמצוות הייבום חלה רק במקרה שאחיו שנפטר לא השאיר אחריו ילדים, אבל כאשר יש ילדים – חל איסור אשת-אח, אולם האיש לא התייחס לדברים, ואף מילא את פיו בצחוק, ואמר שמבחינתו זה לא משנה אם יש ילדים, או אין... נעצור כאן לרגע, ונאמר שהאברך כבר ידע ב-מ-ד- ו- י-ק מה המשימה העומדת לפניו בזה-הלילה!!! הוא כבר הבין למה באו השוטרים לעצור אותו על לא עוול בכפיו!! ואדרבה, כיוון שידע מדוע נשלח לכאן, הבין שיש סיכויים רבים שמשימתו תיצלח. הרי לא סביר להניח שהשי"ת יגלגל דבר כל כך לא שגרתי, וישלחנו אל תוך בית המעצר, אלא אם כן נתן בידו כוח לשכנע את האיש שלא להינשא.

ואכן, גם למשמע תגובות-הצחוק של האיש, לא התייאש הת"ח, והחל לשכנעו שלא להינשא לאשת אחיו. השניים לא עצמו את עיניהם במשך כל הלילה, אלא ישבו ושוחחו בתא המעצר, כשאברך מגייס את כל כישוריו על מנת להביא את בן-שיחו לידי החלטה שלא להינשא! בסופו של המשא- ומתן שנמשך לאורך שעות, הצליח הת"ח במשימה הקשה, והלה הסכים לסגת מכל הענין. עד כאן הקפה ראשונה.

ומה קרה לאחר מכן? בשעה 7 בבוקר, כמה דקות לאחר שהשניים סיימו את שיחתם הממושכת, נכנס קצין משטרה בכיר לתא המעצר, ופונה אל מיודענו הת"ח, ומודיע לו שהוא משוחרר - - - 'אני מצטער מאוד על התקרית ועל הטעות שחלה בעניינך; השוטרים התבקשו לעצור אדם בשם רובינשטיין, וכיוון ששמך דומה מאוד לשם זה, הם טעו ועצרו אותך', התנצל הקצין. האברך ניתר ממקומו כנשוך- נחש, וביקש להגיב על הבשורה ששמע בזה- הרגע. העומדים מן הצד היו בטוחים שהוא מתכונן להודיע לקצין על תביעה שהוא עומד להגיש נגד המשטרה בגין הצער שנגרם לו. אבל, כבר אמרנו, ראשו של יהודי מאמין פועל אחרת. 'הדבר היחיד שברצוני לומר לך, אדוני הקצין, הוא, שבעוד שאתה התבטאת לאמר שהיתה לכם טעות, אני רוצה להודיע כאן שלא היתה זו טעות כלל וכלל. מי יודע אם המצווה הגדולה הזו, של מניעת-חטא כה חמור, היתה מתגלגלת לידי במקום אחר, ובהזדמנות אחרת', אמר האברך, וסיפר לקצין את אשר אירע לו בשעות הלילה בתא המעצר.

ועכשיו נחשוב לרגע: אם הת"ח החשוב ההוא, היה מתרגז על מה שאירע לו, ולא היה מוכן לקבל עליו דין שמים באהבה, הרי בכך הוא היה מנטרל מעצמו את כל הטעם של המצווה הגדולה שניקרתה לפניו, ואולי אף לא היה מסוגל, מרוב רוגזו וכעסו, לשוחח עם האיש ההוא, והמצווה היתה נשמטת מידיו לגמרי! רק מפני שידע את אשר לפניו, והבין שיש כאן מהלך שמיימי, ובשל כך נותר רגוע ושליו, היה באפשרותו למלא את המשימה הכל-כך חשובה שגלגלו אליו מן השמים (ברכי נפשי).

ואני הקטן מוסיף ע"ז בשם חז"ל עוד נקודה חשובה למחשבה, יותר משנה שלימה, אנשים מושחתים כמו רון קובי מטבריה שר"י ורמי מפתח תקוה שר"י הרימו יד נגד בורא עולם והתורה הקדושה ואין פוצה פה ומצפצף. תושבים רבים זעקו כי הם רומסים את השבת הקדושה וקראו לעם לבוא ולעזור במלחמה נגדם, ועולם כמנהגו הולך. אפילו חכי"ם חרדים מש"ס ויהדות התורה אגודה דגל וכו' לא מחו כלל וכלל!!! זה חילול השם שאפילו אין מיתה מכפרת רח"ל! כשיש בחירות אזיי הפריפריה מעניינת אותם ופונים לתושבים לבחור בהם. כשרמסו את השבת, לא הגיעו לחיזוק המוני ולא זעקו או התענו כנגדם. ד' ירחם על עמו ישראל. צריך להתחזק בצניעות ותורה הקדושה ולהתפלל לבורא עולם... אנא, שמרו שבת קודש ונראה נפלאות בקרוב...

דווח על תגובה לא ראויה
24.03.2020

4. פשוט לא יאומן שיש רבנים חסרי אחריות , כולל בציונות הדתית, שלוקחים על עצמם לקבל החלטות רפואיות ולסכן חייםץ (ד)

פשוט לא יאומן שיש רבנים חסרי אחריות , כולל בציונות הדתית, כולל אחד שהיה אתמול בערוץ 20, מזעזע שיש ביניהם רבים ששולחים אנשים לבתי כנסת, צקןואות וכל מקום ציבורי בעת הזו כשנגזר בידוד על ידי הרופאים, ושולחים אותם או מי שנדבקים מהם למות. מזעזע.

דווח על תגובה לא ראויה
24.03.2020

5. נראה ממש פייק! לא ראיתי את המסמך באתר משרד הבריאות והוא לא נראה לי בסגנון שלהם (תראו את התאריך למעלה...) (משה)

דווח על תגובה לא ראויה
24.03.2020

6. הבעיה היא לא בנתונים אלא בהצגתם השגויה (משה אזולאי)

במה שפורסם. יש עוגת נתונים המחלקת בין מקורות הדבקה ידועים (65%) לעומת מקורות הדבקה לא ידועים (35%). מתוך הלא ידועים 25% המסלול שלהם עבר בבית כנסת (לא מתחייב מכך שהם דווקא נדבקו שם, אך נניח שזה נכון). כלומר 25% מתוך 35% מביא אותנו ל8% בלבד ולא כפי שהוצג. לעומת זאת כותרת נכונה יותר היתה 46% מהנדבקים הגיעו מחו"ל.

דווח על תגובה לא ראויה
24.03.2020

7. הלחץ בנושא המקוואות - סערה בכוס מים (תושב מטה בנימין)

להוריד לחץ בנושא הזה. ולא להשתמש בזה כתירוץ להקלות מפוקפקות בהלכה.

דווח על תגובה לא ראויה
24.03.2020

8. 4 - עצוב שיש אנשים המפרסמים מידע כוזב. הרבנים מדברים מפורשות על הקפדה על נהלי משרד הבריאות ולא ממליצים אחרת (נהלי משרד הבריאות מאד ברורים ומאפשרים מניינים בתנאים נדרשים)

דווח על תגובה לא ראויה
24.03.2020

9. גם אין פירוט באלו בתי כנסת מדובר - ישראל או חו"ל (בקיצור - מסיבות פורים וקריאת המגילה הם הגורמים, שהרי הנתונים)

דווח על תגובה לא ראויה
24.03.2020

10. אתם מפרסמים פייק (אתם מפרסמים פייק)

דווח על תגובה לא ראויה
24.03.2020

11. לא מדויק (נ)

ראשית צריך לזכור שזה רק מתוך 35% שנדבקו מחולה ידוע, כלומר סה"כ 8.4%.
זה לעומת 47% שהודבקו מחו"ל.
בנוסף נראה לכאורה שזה כולל מסיבות פורים שכן שאין סעיף אחר במסמך המלא שאפשר להבין שמתייחס להדבקה מהסוג הזה וידוע שההדבקה הגדולה במודיעין ובאפרת היו במסיבות פורים שם ברור שהקרבה עשויה להדביק.
לא צריך להתעלם מכך שבתי כנסת הם מקום שאפשר להידבק בו ולשקול את הדברים אבל לא כ"כ ברור שאחרי שיש הנחיות של מרחק סביר יידבקו כ"כ הרבה, רוב ההדבקות היו לפני שיצאו הנחיות ובזמנים צפופים כמו למשל בקריאת מגילה. אם יהיו נתונים על כך שהייתה הדבקה בבתי הכנסת גם אחרי ההנחיות לצמצום המרחב אזי באמת יש להתייחס לדברים בכובד ראש.

דווח על תגובה לא ראויה
24.03.2020

12. זה נראה כמו נתונים מלפני שהוגבל אופן השהיה בבתי הכנסת (הערה)

צריך היה להבחין בין הדבקה בבית כנסת לפי ההנחיות החדשות, שאמורה להיות מזערית, לבין הדבקה לפני ההנחיות החדשות.

דווח על תגובה לא ראויה
24.03.2020

13. לידיעת משרד הבריאות (חיים)

בלי תפילה בימים טרופים אלה, נשקע כולנו לתהום, היו לא יהיה.

דווח על תגובה לא ראויה
24.03.2020

14. אני מאיזור חיפה שמבושם בכל מיני ריחות שלא מהטבע (חיים)

היכן משרד הבריאות נמצא בעניין זיהום האוויר בחיפה והקריות שגובה מחיר בריאותי יקר מהתושבים?
פתאום איכפת לו מהאזרחים? דמגוגיה!

דווח על תגובה לא ראויה
24.03.2020

15. שהרבנות הראשית תביא עגלה ערופה (יוסי)

לא נראה לי שיוכלו להגיד "ידינו לא שפכו את הדם הזה".

דווח על תגובה לא ראויה
24.03.2020

16. עושים עלינו סיבוב (יעקב גשר )

הגוף שפרסם את המסמך הוא פיקטיבי לחלוטין. חיפוש של השם שלו מעלה שום דבר. הפילוח מתבסס כנראה על נתונים אמיתיים, אבל מוטה בשביל להבליט את המקרים של בתי הכנסת. המסמך גם התפרסם רק בכלי תקשורת דתיים, משום מה. זה לא פרסום של משרד הבריאות, וברור לכל בר דעת שאם היו נתונים מהימנים בידי משרד הבריאות שבאמת שיקפו אחוזים כ"כ גבוהים של הדבקה, היו סוגרים מייד את כל בתי הכנסת.

דווח על תגובה לא ראויה
24.03.2020

17. מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה זה גוף בהרצה. בגלל זה לא מצאתם עליהם מידע. אבל כמי שנמצא באחד הצוותים אני מבטיח לכם שהוא לא פיקטיבי. באמת הבעיה (א)

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

חופשת לידה. אילוסטרציה צילום: shutterstock

חופשת הלידה לנשים שנדבקו בקורונה - תוארך

קרא עוד