בצלאל סמוטריץ' לכיפה: "למרות הבידוד, כחול לבן סירבו להתקזז איתנו בהצבעות"

שר התחבורה מסביר מדוע בימינה התמהמהו עם החתימה על הצרת הנאמנות החדשה: "היו התבטאויות שהסגנון שלהן פחות מתאים למכתב של ח"כים ושרים שמכבדים את עצמם" וקובע כי החלטת בג"ץ על החלפת אדלשטיין הזויה: "ממשלה לא יכולה לתפקד עם כנסת לעומתית"

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 23/03/20 15:46 כז באדר התשפ

בצלאל סמוטריץ' לכיפה: "למרות הבידוד, כחול לבן סירבו להתקזז איתנו בהצבעות"
בצלאל סמוטריץ', צילום: ללא

ימים ספורים לאחר שנכנס לבידוד ביתי, שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' מסביר מדוע ימינה התמהמהו בחתימה על מסמך הנאמנות החדש ומה הגזרות הבאות שיצאו כדי למנוע את התפשטות נגיף הקורונה. 

איך התחושה להיות בבידוד? 

"נמצאים יותר בבית אז אפשר להיות יותר עם המשפחה ויש זמן להתחיל להערך לפסח שממשמש ובא, אבל ברור שרוב היום מוקדש לעבודה. יש לי חדר עבודה ואני נמצא בו רוב היום ועובד. היום ניתן לעשות כמעט הכל מרחוק". 

שני חברי כנסת מכחול לבן, שצריכים להישאר בבידוד, הודיעו שהם יגיעו לכנסת למרות ההנחיות. למה שאתה לא תגיע למליאה? 

"אני חושב שלא משביתים כנסת, גם לא באירוע כזה. זה צריך להיות אמצעי אחרון והכנסת חייבת להמשיך לתפקד גם בתקופות האלו - זה הלב הפועם של הדמוקרטיה הישראלית. הבעיה שלי עם כחול לבן היא לא שהם באים לכנסת למרות הבידוד. למיטב הבנתי, יש הנחיות של משרד הבריאות איך אפשר להיות בכנסת בלי סיכון להדביק אף אחד אחר. אני לא יכול לעשות את זה מכיוון שאני מאובטח, יש לי נהג ומאבטחים, אין לי יכולת לבוא. אם הייתי יכול, הייתי מגיע גם בעצמי. 

הבעיה שלי עם כחול לבן שאין שום קולגיאליות להתקזז עם אנשי ימין או שמאל שנמצאים בבידוד. כך היה ראוי לעשות, וכך היה עד היום בכנסת, אבל כחול לבן מפרים כל מוסכמה".

הם מסרבים להתקזז איתכם? 

"כן, היתה פנייה של הקואליציה לאופוזיציה עם הצעה שלפחות יהיה קיזוז של המבודדים משני הצדדים, אני חושב שלנו יש יותר מקוזזים, אז זה לא היה פותר את כל הבעיה, אבל היה פותר את חלקה. אבל זה החטא הכי קטן שלהם, הניסיון שלהם לבצע מחטף, שלא היה כמותו ב-22 כנסות קודמות, למנות יו"ר כנסת לפני מתבהר מי הולך להרכיב את הממשלה והניסיון היותר בעייתי שלהם לשנות את כללי המשחק, אחרי שהם ישתלטו על הכנסת, להעביר הצעת חוק שלא תאפשר לנתניהו להתמודד ואז ללכת לבחירות ישירות - מזה משהו שמזכיר משטרים אחרים בהם אתה מזיז הצידה את המתחרה שלך ואז אתה רוצה להתמודד בבחירות. 

האחריות הציבורית מחייבת להיכנס לאחדות כמה שיותר מהר. למיטב הבנתי יש הסכמות כמעט על כל הסוגיות ששנויות במחלוקת. לפיד ויעלון שמתנהלים משנאה ונקמנות אישית כלפי נתניהו ולא מוכנים לשבת תחתיו, בניגוד לגנץ". 

הם טוענים שהם מוכנים לאחדות בתנאי שגנץ ראשון כיוון שהוא כרגע קיבל את המנדט. 

"אם יש אחד שחושב שגנץ חסר הניסיון מסוגל להיכנס לנעליו של ראש הממשלה ולנהל משבר בסדר גודל כזה, גם בהקשר הבריאותי וגם בהקשר הכלכלי, אז אני חושב שהוא הוזה. זו הסיבה שגנץ בעצמו הסכים לממשלת אחדות בה נתניהו מכהן בשלב הראשון. מאוד ברור שבשלב הזה צריך את הידע, הניסיון, יכולת קבלת ההחלטות והקשרים הבין-לאומיים שיש לנתניהו, שגנץ לא מתקרב לשולי קרסוליו. אם עושים פוליטיקה קטנה וחסרת אחריות - אז תגידו את זה, אבל מי שהיה אמור לגלות אחריות עכשיו צריך להיכנס לממשלה תחת נתניהו. מדובר על ממשלה פריטטית, למרות שלנו יש יותר חברי כנסת. תיק החוץ וביטחון עוברים לידיים שלהם וזה כמובן נותן להם הרבה מאוד כוח, שליטה, סמכות ואחריות. במקום ללכת למהלך המתבקש והאחראי הזה, הם הולכים למהלך חסר אחריות". 

יכול להיות שסמכתם על זה שכחול לבן תתפרק, אבל הם מאוחדים ממה שנדמה לכם.

"אנחנו לא סמכנו על שום דבר, קראנו לכחול לבן לבוא כגוש אחד מאוחד, כמו שאנחנו שומרים על האחדות שלנו, לא קבענו מי כן ומי לא. זה ששם יש אנשים קטנים, שמונעים מאג'נדות אישיות ופוסלים את ראש הממשלה כאדם, זו בעיה קשה מאוד שלהם. יש פה עברה גוררת עברה. זה מתחיל בכך שבמקום להיכנס לממשלת אחדות הם ממשיכים במשחקים פוליטיים קטנים, נמשך להפרת כל המוסכמות וכל מה שהיה מקובל עד עכשיו וקבוע בתקנון - שיו"ר כנסת ממנים רק שמתברר מי הולך להרכיב את הממשלה. זה ברור שממשלה לא יכולה לתפקד עם כנסת לעומתית, זה לא דבר נורמלי. כנסת צריכה לפקח ולבקר את התנהלות הממשלה, ולא להיות לעומתית לה, בניגוד לכל מה שהיה מקובל. אני מוכרח להגיד, כשאני רואה את כל דוברי המכון הישראלית לדמוקרטיה, כשם קוד, כולל בג"ץ בהחלטה שערוריתית, שהרוב קובע וזה חסות הכל, אני מחייך ומתמלא שמחה כי במשך כל השנים האחרונות אנחנו טענו שהרוב קובע, והשמאל נאחז בכל מיני מנגנוני מיעוט לא דמוקרטיים כדי לכפות את דעתם על הרוב, אז אם עכשיו יצאו כמה פסקי דין שיבהירו הרוב קובע, אני מניח שגם אנחנו בימין, שנחזור לשלטון מהר מאוד, נדע להשתמש בה", 

גם בגוש הימין נכרים סדקים. אתם התמהמתם עם ההחלטה לחתום על מסמך נאמנות חדש

"אתמול לא היתה הצהרת נאמנות, אלא מכתב שהוקיע את ההתנהלות חסרת האחריות והלא דמוקרטית של כחול לבן. הסיבה שלקח לנו לחתום היא לא כל כך אהבו את הסגנון, חשבנו שזה ניסוח שיותר מתאים להודעה לתקשורת ולא למכתב שחותמים עליו חברי כנסת ושרי"ם. 

מה לא אהבתם שם? 

"יש שם כמה התבטאויות שהסגנון שלהן פחות מתאים למכתב של ח"כים ושרים שמכבדים את עצמם. הסיכום היה שעכשיו אנחנו חותמים ולהבא מתאמים נוסחים עם ראשי הבלוק לפני שיוצאים לתקשורת ולא אחרי. אני חושב שזה בהחלט מתבקש". 

זה יצא לתקשורת לפני שזה תואם אתכם? 

"כן, זה יצא לתקשורת כמשהו שמחתימים עליו, לנו היו הסגות על הניסוח, בוודאי שלא על המהות. אנחנו רואים בדיוק באותה חומרה את ההתנהלות הלא אחראית ולא דמוקרטית של השמאל כרגע. לא מפרקים שותפות על ניסוח, הבהרנו את הדברים, שבפעם הבאה אנחנו מצפים שהדברים יתואמו מראש, אני מניח שזה מוסכם על כולם". 

אנחנו נמצאים האמצע משבר הקורונה. מה עוד צפוי לנו? האם אנחנו לקראת סגר מלא? 

"זה מאוד תלוי בהתנהגות של האוכלוסייה. אנחנו מנסים לאזן בין הצורך לצמצם יציאות החוצה ומפגשים בין אנשים כדי למנוע את המשך התחלואה, לבין הצורך של המשק שימשיך לתפקד. ככל שאזרחים ישמעו להנחיות ואיזון יישמר, יהיה אפשר להמשיך את אותה רמה של רציפות תפקודית מינימלית של המשק. אם אנחנו נראה שאין הקפדה על הנהלים ושיעורי ההדבקות עולים בצורה דרמטית, לא תהיה לנו ברירה,אלא ללכת לסגר מוחלט. זה דבר שלא טוב ברמה האזרחית וברמה הכלכלית ולכן אנחנו לא רוצים להגיע אליו, אבל זה תלוי בהקפדה של האוכלוסייה בהנחיות". 

התחושה היא שכל יום מעבירים גזרות נוספות, שתוכננו מראש, אך אתם רוצים להעביר אותם בצורה מדורגת. יכול להיות שיש בלבול בגלל ההנחיות? 

"זה ממש לא התהליך. בכל יום יש הערכות מצב וההנחיות שנוספות כל יום הם נגזרת של המאפיינים של ההתפשטות של הקורונה. אנחנו מנתחים את שיעורי הדבקות ואופן ההדבקות. לומדים מה המפגשים הבעייתיים. יש לנו קשר רציף עם מדינות אחדות בעולם ללמוד מה הן עושות. בהתאם לדברים האלו יש הנחיות חדשות חדשות בכל יום. אני יודע שזה מורכב. האלטרנטיבה היא ללכת למציאות של שחור לבן, אבל יש לדבר הזה מחיר גם על החיים הפרטיים וגם על המשק".