עתירה לבג"ץ בדרישה לעבר את חודש אדר

תושב איתמר הגיש עתירה לבג"צ, בדרישה שיורה לרבנות הראשית להסביר מדוע לא לעבר את חודש אדר, כפי שמאפשרת, לטענתו, ההלכה היהודית, ובכך לדחות את פסח בחודש, ולהקל על ההכנות, בשל התפרצות הקורונה

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 22/03/20 14:20 כו באדר התשפ

עתירה לבג"ץ בדרישה לעבר את חודש אדר
מועצת הרבנות הראשית. תעבר את השנה?, צילום: דוברות הרבנות הראשית לישראל

פתרון יצירתי במיוחד להתמודדות עם ההכנות לפסח תחת צל התפרצות הקורונה. תושב איתמר, ידידיה משולמי, הגיש עתירה לבג"ץ בדרישה שיורה לרבנות הראשית להסביר מדוע לא לעבר את חודש אדר, כפי שהיה נהוג בתקופת בית המקדש, ובכך למעשה לדחות את חג הפסח בחודש.

משולמי טוען בעתירתו כי בשל התפרצות הקורונה, וההגבלות החמורות שהטיל משרד הבריאות, ההכנות לחג הפסח ייפגעו: "לחג המצות (בפרט) משמעויות מרחיקות לכת עבור הציבור בישראל, ככלל וכפרטים גם יחד, זאת הן כנגזרת מהמנהג היהודי והן כזו שמחוק איסורי החמץ - אשר עלול להיפגע אנושות כתוצאה מהמצב השורר". נכתב בעתירה.

עוד כתב משולמי בעתירתו: "הרבה למעלה מן הצורך יובהר כי להכנות הנדרשות בפרוס החג הינן משמעותיות עבור אזרחים רבים השומרים את מנהג ההלכה היהודית (מי יותר ומי פחות) וכן עבור כלל מוסדות המדינה אשר מחויבים לחוק בעניין זה. כך במצב הקשה הקיים (בידוד המוני וסגר חלקי) שעלול אף להחמיר יהיה לאדם הסביר בלתי אפשרי לקיים ייכהלכתםיי (בכל היבט שהוא) את כלל 'מועדי ניסן', כך גם במערכות הציבוריות כולן, בצבא ההגנה לישראל בפרט".

לדברי משולמי, הדבר אפשרי על פי ההלכה: "בנוגע למשמעות ייההלכתיתיי (המנהג היהודי) של עיבור השנה - ייטען כי כמפורש במקורות - נתון היה הדבר מאז ומתמיד בסמכותו של עם ישראל שבארצו, זאת אף לשם שמירה בעניינים שונים על הסדר הציבורי". הוא כותב.

משולמי דורש שהרבנות תכריז על עיבור השנה עד למועד האפשרי, ערב ראש חודש ניסן, יום רביעי הקרוב, בשעה 17:00 אחר הצהריים, ובכך יידחה חג הפסח בחודש, וכן יום הזיכרון ויום העצמאות. מה שיאפשר זמן רב יותר להיערכות לפסח.

העתירה המלאה:


להורדת הקובץ

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן