פנייה לשר החינוך: בטל את דמי ביטול המסעות לפולין

ח"כ משה ארבל פנה לשר החינוך פרץ בבקשה להקפיא את בקשות תשלום דמי ביטול הנסיעות של המסעות לפולין, שבוטלו בעקבות התפרצות הקורונה, המופנים בימים אלו אל הורי התלמידים

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 22/03/20 13:03 כו באדר התשפ

פנייה לשר החינוך: בטל את דמי ביטול המסעות לפולין
תלמידים במסע לפולין. אילוסטרציה, צילום: פלאש 90. יוסי זליגר

כבר בימים הראשונים של התפרצות הקורונה בישראל, בוטלו מסעות רבים של בני נוער לפולין. בהתחלה בעקבות דרישות הורים שחששו מטיסות, ובהמשך כהנחייה גורפת של משרד החינוך. כעת, החלו חלק מהחברות ומבתי הספר לדרוש מההורים לשלם את דמי הביטול שהושתו על החברות, בשל ביטול המסעות, כשבחלק מהמקרים מדובר באלפי שקלים לתלמיד.

מכתבה של אחת החברות בדרישה לתשלום מההורים

מכתבה של אחת החברות בדרישה לתשלום מההוריםצילום: ללא

בעקבות כך, פנה ח"כ משה ארבל (ש"ס) אל שר החינוך רפי פרץ, בבקשה להקפיא ולבחון מחדש את השתת דמי הביטול על ההורים. ארבל כתב כי "בימים האחרונים, התבשרו הורים לתלמידים אשר נרשמו למסע לפולין כי אין די בכך שהמסע לפולין בוטל - על הקושי הרגשי והלימודי הכרוך בכך לתלמידים שהתכוננו ונערכו לו – אלא גם כי עליהם לשלם דמי ביטול בסך אלפי שקלים (!) לחברה המארגנת. כך למשל, הורי תלמידות אולפנת אמי"ת עירוני ו' חיפה נתבקשו לשלם דמי ביטול בסך 2,430 ₪ לתלמידה.
לטענת החברה המארגנת, תשלום דמי הביטול הוא בהתאם לתנאי הביטול שנקבעו ע"י משרד החינוך ומבלי שמשרד החינוך הוציא כל הנחיה אחרת, חדשה או סותרת בדבר פיצוי ההורים בגין הנזקים שנגרמו עקב ביטול המסע. (מצורף בזה כנספח 1 דרישת התשלום האמורה).

לדברי ח"כ ארבל, "לא ייתכן שהורים לתלמידים שביקשו לצאת למסע לפולין ייאלצו לשאת על גבם את מחיר ביטול המשלחות הלימודיות לפולין. יש היגיון בקביעת דמי ביטול למי שנרשם למסע וחזר בו לאחר שנעשו תשלומים בהתבסס על הודעתו, אולם אין זה המקרה כאן. הורי התלמידים והתלמידות לא ביקשו את ביטול המסע בשל אינטרסים אישיים, משרד החינוך הוא שנתן את ההוראה לאסור על יציאת המשלחות לפולין ובהיגיון רב, בגין השתוללות מגפה קשה בארץ ובעולם, בגינה הופסקו הלימודים בבתי הספר ומרבית התעופה הבינלאומית".

ח"כ משה ארבל

ח"כ משה ארבלצילום: פלאש 90, נעם רבקין פנטון

ח"כ ארבל ביקש משר החינוך: "אבקשך להוציא בהקדם הוראה שתקפיא לאלתר את בקשות תשלומי דמי הביטול מההורים. ניכר כי נדרשת בחינה מעמיקה, בכל מקרה ומקרה, אילו הוצאות כבר הוצאו, האם ניתן לדחות את המסע חלף ביטולו, וכיצד על משרד החינוך והחברות המארגנות את המסע "להתחשבן" ביניהם. ברור עם זאת, כי הורי התלמידים אינם צד להתחשבנות זו ועל משרד החינוך לעמוד לצד ההורים בעיקר בימים אלה כאשר רבים מוצאים לחל"ת או מפוטרים ואי הוודאות הכלכלית רבה".