הרב אליהו: "דברי הרב שפרבר להתיר קרבה לנידה בימי הקורונה- טעות בהלכה"

הרב שמואל אליהו מגיב לדברים שפורסמו בשמו של הרב שפרבר, שניתן להתיר חיבוק ונישוק בין בעל לאשתו לפני טבילה בתקופת הקורנה בלבד. "הדברים שנתפרסמו בשם הרב שפרבר הם טעות גמורה בהלכה. לא יכול להיות שהם יצאו מתחת ידו"

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/03/20 10:27 כו באדר התשפ

הרב אליהו: "דברי הרב שפרבר להתיר קרבה לנידה בימי הקורונה- טעות בהלכה"
הרב שמואל אליהו. , צילום: אלישמע סנדמן

 סערת הטבילה לשים והיחס לנשים שלא טובלו מתגברת. הרב שמואל אליהו מגיב היום (א') לדברי דברים שהובאו בשם הרב פרופ' דניאל שפרבר שהביא את דברי החיד"א לגבי איסורי קריבה לנידה שהם רק מדרבנן, וכל שכן ככל אחד בבגדו,  ואמר "ועל כן שמא בשעת הדחק ולאפרושי מאיסור חמור יותר דמדאורייתא יש להקל בקריבות. ואולי אף הוא בבגדו והיא בבגדה וכן שאר חומרות דקריבה".

 לדברי הרב אליהו, "קראתי את הדברים שנכתבו בשמו של הרב פרופ' דניאל שפרבר על כך שניתן להתיר חיבוק ונישוק בין בעל לאשתו לפני טבילה בתקופת הקורנה בלבד, והייתי מזועזע. בטוח אני שלא יצאו הדברים מתחת ידו של הרב שפרבר ח"ו אלא מתחת ידיה של תלמידה טועה."

עוד כתב: "הדברים חמורים ומופרכים. בדברי החיד"א אין רמז לחילוק בין אסורי קריבה ל"הוא בבגדו והיא בבגדה - דקיל טפי", מנין יצא לחלק בניהם? ועוד שנכתב בשמו "שיטה זו היא בעקבות דעתו של רב פדת בשבת יג ע"א, דסבר לא אסרה תורה אלא קריבה של גילוי עריות בלבד, שעל פיו הוא בבגדו והיא בבגדה מותר לגמרי". אלה דברים מופרכים לגמרי, לדעת רב פדת קריבה היא איסור חמור מדרבנן ולא "מותר לגמרי".

עגונה מול בית הדין הפרטי של הרב שפרבר

הרב שפרבר ובית דינו.
צילום: מבוי סתום

לאחר מכן מביא הרב אליהו סיפור מהתלמוד על תלמיד חכם שסבר שאיסור קריבה מדרבנן, ואומרים שמפני כך מת בחצי ימיו, וההסבר לעונש הוא החשש מהדברים שיקבע התלמיד חכם אם יחיה חיים שלמים, כשיקל בדברים שונים ולא יבין שהעובדה אינו נכשל בעצמו אינה אומרת שאחרים לא יכשלו. 

עקב כך כותב הרב אליהו, "חשוב שיהיה ברור, הדברים שנתפרסמו בשם הרב שפרבר הם טעות גמורה בהלכה. לא יכול להיות שהם יצאו מתחת ידו. וכי מי התיר לרב לפסוק נגד דעת הרמב"ם והשו"ע שפסקו שקריבה היא איסור תורה. מי התיר לרב לפסוק שמותר לעבור על איסור דרבנן בשעת דחק. אין לך "נתת דבריך לשיעורין" גדול מזה. תמיד שאדם מתאווה לאשה שאסורה לו זו שעת דחק".
 
לסיום כותב הרב, "דברים מופרכים כאלה לא נכתבו בידי שום תלמיד חכם מיום שניתנה תורה עד היום הזה. מעולם לא עלה על דעת שום תלמיד חכם להתיר את האיסור הזה אפילו בשעות דחק הנוראות ביותר שהיו בהיסטוריה, בוודאי לא בשעת דחק זמנית של מגיפת הקורנה. על כן נראה לי שהדברים לא יצאו מפיו של הרב פרופסור דניאל שפרבר ולא נכתבו על ידו, רק תלמידה טועה כתבתם. ואוי לאוזנים שכך שומעות"