סערת טבילת הנשים: "בשל חוסר הפיקוח במקוואות - יש לדחות את הטבילה"

שאלת הטבילה של הנשים במקוואות היא מהנושאים ההלכתיים הרגישים ביותר בימים אלו. נשות הלכה, הרבנית ד"ר חנה אדלר לזרוביץ' והרבנית שרה סגל - כץ: "אין לסמוך על הסטריליות במקוואות לנשים, ולכן יש להימנע מטבילה בהם". מדובר בקול ברור נגד טבילה במקומות שאינם מפוקחים, הקורא למשרד הבריאות להתייחס לעניין ולפקח על המקוואות

חדשות כיפה גלעד ארליך, חדשות כיפה 22/03/20 10:41 כו באדר התשפ

סערת טבילת הנשים: "בשל חוסר הפיקוח במקוואות - יש לדחות את הטבילה"
מקווה, צילום: shutterstock

שאלת הטבילה לנשים במקוואות, מעסיקה בתים רבים בימי התפשטות נגיף הקורונה. מדובר בשאלה הלכתית כבדת משקל, בשל הציווי ההלכתי לאישה לטבול במקווה לאחר נידתה. עם התפשטות הנגיף ושאלת מידת הסטריליות של מקוואות הנשים, נראה שישנן דעות ברורות הטוענות, "אם לאישה אין מידע בדבר קיום ההנחיות במקווה הסמוך לביתה- אל לה לסכן את עצמה ובתוך כך, את בריאות הציבור לצורך הטבילה".

כך נכתב בגילוי דעת שפרסמו ביום שישי נשות ההלכה, הרבנית ד"ר חנה אדלר לזרוביץ' והרבנית שרה סגל - כץ, בתגובה לשאלות רבות בדבר בטיחות הטבילה בימים אלו שהופנו אליהן בגלל היותן מורות הלכה.

https://www.facebook.com/sarah.segalkatz/posts/10157431082744926

לאחר הסערה שעורר גילוי הדעת, הוסיפו היום (א') הכותבות:

"1. בשל העובדה שבריכות השחיה סגורות בימים אלו, אנו מציעות להיעזר במנגנון הפיקוח של בריכות השחיה למטרה זו. 
2. באם יימצאו מקוואות ראויים לטבילה, תחת פיקוח ואכיפה של משרד הבריאות - יש לדרוש מנגנון שיווסת את מספר הטובלות (בהנחה שלא כל המקוואות יפוקחו בטווח הזמן הקרוב), תוך שמירה על הזכות לפרטיות.
3. להלכה, יש לשקול מחדש את טווח שעות הפעילות של המקוואות ואף לשקול בצוק העיתים להתיר טבילה ביום. זאת ביום השמיני ואילך והבנה כי החשש ל'סרך ביתה' יכול להידחות באופן זמני בעת מצוקה זו. כמובא בשולחן ערוך, יורה דעה קצז: "היכא דאיכא אונס... יכולה לטבול בשמיני מבעוד יום"

עד למציאת פתרון מערכתי אנו שבות ומזכירות כי מצאנו שיש חשש סכנה בטבילה במקוואות בימים אלו, ומצד דין 'לא תעמוד על דם רעך' הבאנו את המידע לציבור. אנו קוראות לכל ציבור הטובלות ובני זוגן הבוחרים לדחות את הטבילה, לזכור שדחיית טבילה היא אפשרות הלכתית. זו אפשרות קשה וכואבת במאד מאד אבל יכולה להתקיים, תוך מחוייבות לשמירת הלכה."

לדבריהן, אמנם מדובר במחלוקת עמוקה בין הרבנים השונים, הדנים בעניין בקבוצותיהם וקהילותיהם, אך ניכר שהוויכוח ההלכתי מלווה, אולי לשם שינוי, בהבנה וכאב רב של המצב מכלל הצדדים, ומודעות של הרבנים והרבניות לעובדה שכל החלטה בעלת משמעויות הלכתיות ובריאותיות כבדות משקל. 

לסיום כתבו כי הן "מצפות מהרשויות האחראיות במשרד הבריאות על חיטוי וניטור המים, לתת מענה יחד עם המשרד לשירותי דת לשאלה כבדת משקל זו".


להורדת הקובץ

נזכיר, כי בגילוי הדעת, שאף פורסם בפייסבוק, הן מפרטות תחילה את הידוע להן בדבר מצב מערך המקוואת לנשים בארץ, ובעיקר המצב בפועל של המים, הניקיון וההיגיינה במקוואות. 

לדבריהן, על פי בדיקות ומסמכים שפורסמו על ידי מבקר המדינה, בדו"ח שפורסם בשנת 2004, וכן במסמך שנכתב על ידי המכון לאסטרטגיה ציונית בשנת 2015, 75% ממקוואות הנשים פועלים ללא רישיון עסק. כמו כן, בשיחות שערכו עם בלניות בשטח, עולה שניטור וחיטוי המים אינו מפוקח וכמעט ואין מנגנון שמפקח על תוצאות החיטוי, בין אם מטעם המועצה הדתית ובין אם מטעם משרד הבריאות. 

בשל מציאות זו, קובעות השתיים כי העמידה בהנחיות המשרד לשירותי דת, תלויה בבלנית בכל מקום והצורך בחיטוי מבנה המקווה כולו ולא רק המים עצמם. עקב כך, ובשל חוסר הפיקוח והסכנות העלולות לצוץ בשל כך, כותבות השתיים כי "אם לאישה אין מידע בדבר קיום ההנחיות במקווה הסמוך לביתה - אל לה לסכן את עצמה ובתוך כך, את בריאות הציבור לצורך הטבילה".

מקווה

מקווה. למצולמת אין קשר לכתבהצילום: Hadas Parush/Flash 90

לדבריהן, אפשרויות אחרות כמו טבילה בין או מעיינות, אינן רלוונטיות עקב הנחיות משרד הבריאות. עקב כך הן אומרות, בצער רב, כי "אם אישה אינה יכולה לטבול במקווה בשל החשש לבריאותה, משמעות הדבר היא הארכת תקופת האיסור עד לסיום המגיפה".לסיום, הם כותבות בין השאר, כי "מבחינה הלכתית אסור להיכנס לחשש סכנה אם אין אפשרות בטוחה לטבילה", ומסיימות, ביחס ליחסים בין בני הזוג, כי "בסיטואציה מורכבת כזו ישנה חשיבות רבה בטיפוח הקשר הבין אישי וקבלת חיזוקים הדדים מתוך קרבת לב ונפשו. 

כמו כן, הן כותבות, כי "קריאתן זו עומדת בעינה עד אשר משרד הבריאות יפקח בצורה מוסדרת וגלויה על איכות החיטוי במקוואות בעת הזאת".

ממשרד הבריאות נמסר, כי על פי הנחיות המשרד והמשרד לשירותי דת מתאריך  15.3, ישנן הנחיות ברורות על נקיון ותחזוק של המקוואות ויש לפעול לפיהם. מטרת סגירת בריכות השחייה היא למנוע התקהלות של אנשים כמו מקומות פנאי אחרים. יש התארגנות לדאוג שהמקוואות פועלות להמעיט התקהלות לפי הצו הנוכחי.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן