ח"כ מיכאל ביטון לכיפה: "אנחנו גמישים לאחדות יותר מתמיד עם נכונות לפשרות"

חבר הכנסת מיכאל ביטון (כחול לבן) מנמיך את הציפיות באשר להקמת ממשלת אחדות: "לא נכנס לאחדות בכל מצב", טוען שכחול לבן מאוחדת: "אני מאמין שאנחנו יחד בהכל" ותוקף את יולי אדלשטיין: "האכזבה גדולה"

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 19/03/20 22:00 כג באדר התשפ

ח"כ מיכאל ביטון לכיפה: "אנחנו גמישים לאחדות יותר מתמיד עם נכונות לפשרות"
מיכאל ביטון, צילום: ינאי יחיאל

בצל הדיווחים על התקדמות במשא ומתן מול הליכוד ופירוק כחול לבן, חבר הכנסת מיכאל ביטון, מקום 11 בכחול לבן, מסביר לחדשות כיפה מדוע החליט גנץ לשנות את דעתו והסכים לשבת תחת נתניהו ותוקף את יולי אדלשטיין על ההחלטה להשבית את עבודת הכנסת. 

לפי הדיווחים של השעות האחרונות, האם כחול לבן עומדת לפני פירוק? 

"אני לא חושב, נבואות הפירוק סביב כחול לבן נמצאות כבר מעל שנה, אבל אנחנו יציבים. יכולים להיות חילוקי דעות בתוך כחול לבן, אבל אנחנו מאוחדים. בתוך הקוקפיט יש דיונים והבדלי תפיסות  - זה בסדר, בסוף יש הכרעה של המפלגה ושל גנץ. לא נכנס לאחדות בכל מצב. אנחנו מבינים שזה מצב חירום במדינה, מצד שני הדברים שקורים הם נגד הדמוקרטיה והכרעת האזרחים. אנחנו נהיה עם יד על הדופק". 

כחול לבן תכנס לממשלה כמקשה אחת או לא תכנס בכלל? 

"אני מאמין שאנחנו יחד בהכל. מה תהיה ההכרעה? זה עוד מוקדם לדעת, אבל גם מוקדם לחשוב שיש ממשלת אחדות בפתח". 

אם כחול לבן תחליט להתפצל, מה תבחר לעשות?

"לא מתוכננת הכרעה כזו. אני ממייסדי חוסן לישראל, הגעתי לפוליטיקה עם בני גנץ והקשר בנינו מתקיים כבר שנים רבות. חוסן לישראל זו מפלגת האם שלי, וכחול לבן זו הסיעה שחיברה שלוש מפלגות. אנחנו נאמנים גם לסיעה וגם למפלגה. 

את הדיווחים על התקדמות במגעים לממשלת אחדות צריכים לקחת בערבון מוגבל, שמועות יש אין סוף. כחול לבן מיום היווסדה דיברה על אחדות כאופציה מועדפת להובלת המדינה. לא נכנס לפרטי המשא ומתן, אבל המציאות הזו היא מיוחדת ומשבר אמתי לישראל ולכן אנחנו נדרשים לגמישות ופשרות, אבל בו זמנית לא ניתן למציאות הזו להיות מסך עשן לרמיסת הדמוקרטיה הישראלית. המשבר הכלכלי והבריאותי של נגיף הקורונה הוא של שנתיים שלוש לפחות ולכן אנחנו גמישים לאחדות יותר מתמיד עם נכונות לפשרות, אבל לא ניתן שישתמשו במשבר לרמיסת הדמוקרטיה או להסכם שלא ייתן השפעה אמיתית לכחול לבן. אנחנו נגיע לאחדות רק אם נוכל להשפיע מיידית על נושא הקורונה ועל כל סוגיות העתיד של מדינת ישראל". 

חברי הכנסת הנדל והאוזר כבר הודיעו שהם יתנגדו לממשלת מיעוט, האם גם אתה תתנגד?

"אני לא חושב שממשלת מיעוט היא ראויה ומעשית בעת הזאת, אבל האוזר והנדל הם מהלוחמים הראשיים למען שלטון החוק והדמוקרטיה. שניהם עבדו תחת נתניהו ושניהם ראו מה שראו. הם אומנם אנשי ימין מתונים וממלכתיים, אבל הם ילחמו איתנו מלחמת חורמה בפגיעה בשלטון החוק ובדמוקרטיה והשחיתות השלטונית. אני בתוך כחול לבן בעד ממשלת אחדות - לא בכל מחיר, אבל לשם אני דוחף. ממשלת מיעוט לא ראויה ולא אקטואלית". 

אתם טוענים שיו"ר הכנסת הורס את הדמוקרטיה בהשבתת הכנסת. מדוע אתם לא מסכימים להקים את הועדות כמו שהיה מקובל עד עכשיו לפי מפתח של מספר המנדטים למפלגה ורוצים לעבוד לפי הגוש? 

"אני רוצה לעשות סדר. בבחירות הראשונות תמונת הגושים היתה 60-60 וזה לא מנע מהליכוד להיות רוב בועדה המסדרת ולהעביר שלושה חוקים. הראשון פיזור הכנסת והקדמת הבחירות ללא העברת המנדט לגנץ להקים ממשלה, השני מינוי מבקר המדינה ושלוש ריבוי שרים בממשלה כדי לפתור את מצבם הקואליציוני. 

בתמונות המפלגות והגושים יש לנו יתרון יחסי שנובע מגודל הגוש בוועדה המסדרת. אנחנו מדברים על קול אחד יותר מהם. זה מה שהיה נהוג, ועוד היה נהוג שהועדה המסדרת תקום מייד לאחר קבלת המנדט עם יתרון למי שיש לו יתרון בגוש. סך הסיעות שאיתנו מצדיקים יתרון שלנו". 

לפני הבחירות אמרתם שלא תסתייעו ברשימה המשותפת, עכשיו הם הפכו להיות חלק לגיטימי בגוש? 

"הרשימה המשותפת לא תהיה באף ממשלה, מי שהשתמש ונעזר ברשימה המשותפת לחוקים מסוימים זה בנימין נתניהו. הרשימה המשותפת הצביעה איתו על הקדמת הבחירות ועל מבקר המדינה, אז שלא יטיפו לנו הטפות. גוש המרכז-שמאל מונה 62-61 מנדטים והליכוד צריך להכיר בעובדה שהוא לא שולט בכנסת. אם 61 ח"כים הוציאו מכתב ליו"ר הכנסת לכנס את המליאה, אז תביא להצבעה את ההצעה לועדה המסדרת. אני מזכיר שבמועד א' כחול לבן תמכה במינוי של אדלשטיין ליו"ר הכנסת, ועכשיו במסווה של כל תרגילים הוא ממסמס את הבקשה שלנו? לא היה דבר כזה בהיסטוריה מעולם, לא יכול להיות שיו"ר הכנסת לא יקשיב לחתימות של רוב חברי הכנסת. זו מציאות חמורה. 

האכזבה הגדולה היא שיולי אדלשטיין הוא אדם טוב, הגון וממלכתי, אבל מופעלות עליו מערכות לחצים קשות מכיוון הליכוד. פתאום הוא לא מקשיב ליועמ"ש הכנסת, שאותו הוא מאוד מכבד ופעל על פי המלצותיו עד היום. עד היום יולי תפקד בצורה הגונה מול כולם וחבל שסוף כהונתו תהיה התבצרות  ופעולה זדונית נגד 61 חתימות של חברי כנסת. אני חושב שהוא מבין את זה, אבל גם אם לא  - אנחנו נחושים. יש כבר בג"ץ בנושא, וכבר בשבוע הבא תהיה הצבעה גם על מינוי היו"ר וגם על הועדה המסדרת". 

היום התקהלו מפגינים מחוץ לכנסת על ההחלטה של יו"ר הכנסת, אך הם הפרו את הוראות משרד הבריאות. אתה מגנה או במגבה אותם? 

"האנשים האלו, שיצאו מהבית באופן ספונטני וללא קשר בכלל לכחול לבן, באו להגיד דבר אחד ליו"ר הכנסת - אם 61 חברי כנסת מבקשים משהו, אף אחד במסווה של הקורונה לא ימנע מהם לממש את הדבר הבסיסי ביותר בישראל - מעמד הכנסת וסמכויותיה. כל המערכת של הכנסת מושבתת ואין מי שיבדוק ויבקר את עבודת משרד הבריאות. 

זו היתה מחאה חוקית. היה נהג אחד ברכב, נהגו במהירות המותרת בכביש מספר אחד עם דגל שחור שמתנוסס ברכב, לא יצאו מהרכבים והלכו הביתה ולכן לא הפרו את הוראות משרד הבריאות. המשטרה התביישה שעצרה אותם וחילקה את הדו"חות, שחררה את כולם ואיפשרה להם לנסוע לכנסת. אסור להשתמש במשבר הקורונה כדי למנוע מהאזרחים להגיד את דברם ומהכנסת לעבוד. זה לא ראוי ולא מכובד. אנחנו גם נתגייס ונתמוך כדי להיאבק בנגיף הקורונה, אבל שחס ושלום לא ישתמשו במשבר לעשות מעשים לא ראויים במדינה". 

 

 

 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן