פיקוח נפש: בתי הכנסת ברחבי הארץ נסגרים

ביישובים, קיבוצים וקהילות רבות, וגם בעיר שהם, הודיעו על סגירה מוחלטת של בתי הכנסת. במקומות אחרים הורו למבוגרים הנמצאים בסיכון להישאר בבית, ומקיימים מניינים מצומצמים ברווחים גדולים בבתי הכנסת

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 18/03/20 09:44 כב באדר התשפ

פיקוח נפש: בתי הכנסת ברחבי הארץ נסגרים
בית כנסת באפרת. מניין מצומצם ברווחים גדולים, צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90

ככל שעוברים הימים, מספר החולים עולה ונגיף הקורונה מתפשט עוד ועוד, תקנות משרד הבריאות הולכות ומחמירות, וגם בתי הכנסת מתרוקנים.

עם ההגבלה להתכנסויות של עשרה אנשים, ההנחיה להישאר במרחק של שני מטרים זה מזה, וההבנה כי מבוגרים נמצאים בסיכון גבוה, עוד ועוד רבנים וקהילות ברחבי הארץ פשוט סוגרים את בתי הכנסת, עם כל הצער והכאב שבדבר. במקומות אחרים לא סגרו את בתי הכנסת באופן מוחלט, אך מחילים הגבלות חמורות על התפילה ועל המרחק בין המתפללים.

"אחרי התייעצות עם מומחים לבריאות הציבור ותלמידי חכמים, הבנתי שאין מוצא אחר. אם חפצי חיים אנו, חייבים לסגור כל מקום התקהלות וזה כולל גם בתי כנסת". כתב אמש (ג') הרב דוד סתיו, רב העיר שהם ויו"ר ארגון רבני צהר. 

"זה לא קל", הוסיף הרב סתיו, בפוסט שפרסם בפייסבוק. "אני רואה לנגד עיניי את הדמויות אותן אני פוגש מדי בוקר בשחרית. את לומדי הדף היומי שבאים במסירות ובדבקות בבוקר ובערב. ויודע שהערב לא נהיה ביחד. כביכול "כל אחד לגורלו", כמילותיו של מפקד המרד בסרט הבריחה מסוביבור.
אבל אני מבקש לזעוק מעל כל אתר: חלילה חלילה. נפרדים אנו מתוך אהבה ואחריות גדולה לכל אחד ואחד מבני הקהילה. מצפים אנו בערגה לימים הקרובים בהם יודלקו שוב האורות בבתי הכנסת, בהם נפגש יחדיו ללמוד ולתפילה. ובנתיים נתכנס בבתינו ללימוד לתפילה ולעשיה בבית פנימה, ואת הקשרים העמוקים בינינו נחזק באמצעים הדיגיטליים שבהם זכינו בדור הזה".

הרב דוד סתיו

הרב דוד סתיוצילום: פלאש 90

גם ביישוב אלון שבות בגוש עציון נסגרו כל בתי הכנסת, רב היישוב, הרב זאב וייטמן, פרסם עוד בתחילת השבוע, עם פרסום ההנחיות החדשות, מכתב לתושבים בנושא: "בדמע, בכאב ובנפש חצויה אנו נאלצים, לאחר דיון עם צוות הקורונה היישובי, לבטל את המניינים לתפילות בבית הכנסת, ומוטל עלינו להרבות בתפילות יחיד, כל איש בביתו".

הרב וייטמן אף הדגיש כי אין לקיים מניינים בבתים פרטיים: "בעת הזו אין להתפלל במניין, ולכן אין לארגן תפילות במניין בבתים, כי שם אין אפשרות לשמור על המרחק הנדרש". הוא הורה לציבור להוסיף את תפילת "אבינו מלכנו" לאחר התפילה.

מכתבו של הרב וייטמן

מכתבו של הרב וייטמןצילום: ללא

רב המושב ניר גלים, שהוקם על ידי ניצולי שואה, הרב צבי ארנון, שלח מכתב לתושבים, שפרסם העיתונאי קלמן ליבסקינד, בו כתב בדמעות כי "לאורך השנים שמעתי סיפורים מדור המייסדים כיצד התפללו במסירות נפש, במחנות, בגטאות, במלחמות ובמחתרות... והיום אנו נאלצים לסגור את שערי בית הכנסת, ולהורות לציבור שלא לארגן מניינים... אנחנו עוסקים בפיקוח נפש ברמה ציבורית".

המכתב של הרב צבי ארנון

המכתב של הרב צבי ארנוןצילום: חשבון הטוויטר של קלמן ליבסקינד

גם רב היישוב עפרה, הרב אבי גיסר, הורה על סגירת בתי הכנסת ביישוב, ואף הדגיש כי מי שמגיע לבית הכנסת - "תפילתו פסולה והיא נעשית "מצוה הבאה בעבירה" ועליה נאמר "מסיר אזנו משמוע תורה גם תפילתו תועבה".

הרב גיסר כתב: "בשבת קודש זו, פ' ויקהל-פקודי – החודש, חייבים כל איש ואשה להתפלל בביתם ולא לבוא לבית הכנסת. כל מי שיבוא לבית הכנסת בניגוד להוראות דלהלן הרי תפילתו פסולה והיא נעשית "מצוה הבאה בעבירה" ועליה נאמר "מסיר אזנו משמוע תורה גם תפילתו תועבה".
•    אין לקיים מניינים בבתים פרטיים וכל התכניות בנושא זה בטלות (חוץ ממקרה שבו בני הבית מונים בעצמם עשרה, ה' יברכם). 
•    כמו שרואים ושומעים רבנים חשובים ויקרים ציוו על סגירת בתי הכנסת בערים ובישובים ועל תפילות ביחידות בלבד. 
•    אנו בעפרה ננהג כך: אנו מחדשים בזאת את תקנת "אנשי המעמד" בעם ישראל! בכל בתי הכנסת הקבועים ובכל התפילות הקבועות יתכנסו בבית הכנסת מנין אנשים נבחרים שהם יתפללו את תפילות הציבור כולו: תפילה בציבור וברכת כהנים, קריאה בתורה ובהפטרה והכרזת החודש וכל סדרי הציבור. 
•    כל יחיד ויחיד יתפלל בביתו בזמן שהציבור הזה מתפלל והוא מצטרף בכך לתפילה בציבור. וכן נפסק בשו"ע אורח חיים סימן צ': מי שאינו יכול לבוא לבית הכנסת (וזה המצב היום) יכוון להתפלל בשעה שהציבור מתפללים והוא מצטרף עמהם. וזוהי "תפילת הציבור". 
•    על תקנת "אנשי המעמד" ראו במשנה מס' תענית פ"ד מ"ב וברמב"ם הל' כלי המקדש פרק ו' הלכה א-ה. (וראו בגוגל). אנשי המעמד יכוונו בתפילתם לכל הציבור כולו בתפילה, והכהנים יברכו את כל הקהילה בכל מקום שהם, ויוסיפו תפילות ותחינות לרפואת ישראל והגנה מפני המגפה בעולם כולו. 
•    "אנשי המעמד" יקבלו אישור וזימון אישי מן הגבאי בקהילתם. רק מי שקיבל זימון (כהן ולוי, בעל קורא, אומרי קדיש בחיוב ועוד) יבואו לבית הכנסת. אל יהין לבוא מי שלא מונה ותפילתו בבית הכנסת היא "מצוה הבאה בעבירה" והוא מסכן את כל הקהילה. 
•    חל איסור להוציא ספרי תורה מבית הכנסת. ואין חריגים. 
•    בכל תפילות ימי החול: מצוה מהודרת בזמן הזה להתפלל ביחידות! אנשים בני 60+ וכל מי שנמצא בקבוצות סיכון אל יבואו לבית הכנסת. ויש בזה מצוה וחובה להתפלל ביחידות. חל איסור להתפלל בהתקהלות אסורה. ברגע שיש מספר גדול חייבים להיפרד לעשרה, עשרה ואין להסס בזה או להתעצל. 
תפילה בבית: התפילה המשפחתית היא הזדמנות מיוחדת לחינוך הילדים לקדושת שבת, לשירת קודש והתרגשות משפחתית של כל בני הבית. 
ערבית וקבלת שבת: לאחר מנחה, לשיר ידיד נפש או לקרוא שיר השירים, לקרוא את הפרקים של קבלת שבת (קרליבך) לשיר לכה דודי ולהתפלל ערבית. להוסיף דברי תורה ופרשת שבוע. לאחר תפילת עמידה – "עלינו". אין אומרים "ברכה מעין שבע". 
שחרית ומוסף: תפילת שחרית בנחת ונעימה בשעה ש"תפילת הציבור" מתקיימת בבית הכנסת. ראוי ורצוי לקרוא מן החומש את כל פרשת השבוע – ויקהל פקודי ואת "פרשת החודש" – שמות י"ב א-כ. לאחר הפרשה טוב לקרוא בנביא את ההפטרה בנעימה – יחזקאל מ"ה, ט"ז – מ"ה, י"ח. 

בתי הכנסת בקיבוצים נסגרים

גם רבני הקיבוץ הדתי הודיעו על סגירת בתי הכנסת. הרב אילעאי עופרן, רב הקיבוץ הדתי יבנה, כתב  לחברי הקיבוץ: "אני כותב את המילים הבאות ביד רועדת, מתוך תחושת אחריות לכלל ולפרט. ברגשי צער גדולים, אך גם בתקווה שמתוך החלטות שכאלו נצא בע"ה מאפילה לאורה ומן המצר למרחביה. לאור הנחיות משרד הבריאות האוסרות על התכנסות ולאחר התייעצות עם מומחים, עלינו להימנע לעת עתה מכל תפילה במניין. יחד עם המזכירות וצוות צח"י, החלטנו על סגירת בית הכנסת והמניינים השכונתיים בכל התפילות, בחול ובשבת, עד להודעה חדשה. חז"ל לימדונו ש"חמירא סכנתא מאיסורא", וממילא חשש הסכנה גובר על חובת התפילה בציבור. בעת הזו אנו זקוקים לתפילה הציבורית יותר מאי פעם. גם לבקשת רחמי שמים, וגם לשמירת השגרה "תמידים כסדרם" במציאות כה חריגה."

הרב עופרן הוסיף תקווה שתמצא הדרך בכל זאת להתפלל יחד כל אחד מביתו "בכדי לשמר את התפילה הציבורית המשותפת שלנו, אני מציע כי אם איננו יכולים להתכנס במקום אחד, נמשיך להתכנס בזמן אחד. נעשה כולנו, אנשים ונשים, טף ונוער, מאמץ גדול להתפלל בזמנים מאוחדים, כל אחד בביתו/ה."

הרב מאיר נהוראי, רבה של משואות יצחק, כתב "בימים של עת צרה מבקשים אנו להתאחד כקהילה, להתפלל בציבור, להיות יותר אחד עם השני אולם מצד שני  המציאות מזמינה אותנו לערבות הדדית מסוג אחר. אנחנו נקראים להישאר בבידוד מחשש שנדביק אחרים וכמובן לעזור לחלשים ולאלו שבמצוקה. הואיל ולפי ההוראות העדכניות של משרד הבריאות, ובהתייעצות עם פרופסור יונתן הלוי נשיא בית החולים שערי צדק, שאסור להיות בהתקהלות הרי, שבצער רב ובלב כואב לא יתקיימו יותר תפילות במניין בבית הכנסת ובבתים"

הרב נהוראי הוסיף כי ההחלטה באה לאחר התייעצות משותפת בין רבני קהילות שונים "הלכתית נכון להימנע מתפילה במנין מפאת חשש של פקוח נפש ציבורי. החלטה זו התקבלה גם בהתייעצות עם רבני קהילות נוספות כמו:  גוש עציון, שוהם, ורבני הקבוץ הדתי. בהמשך נפרט יותר על דרכים לחיבור של הקהילה לתורה ותפילה בתנאים החדשים שנוצרו. נתפלל שבקרוב נוכל לחזור ולהתכנס, להיות יחדיו, ובוודאי לפתוח מחדש את בתי הכנסת לקולות של תפילה ורינה.". כאמור גם בקיבוצים עין הנצי"ב, ראש צורים ולביא כבר אתמול התקבלה החלטה דומה ונראה כי עד לסוף היום החלטה כזו תתקבל גם בקיבוצים האחרים.

לא סוגרים, אבל מגבילים מאוד

הרב אליעזר מלמד, רב היישוב הר ברכה ומחבר ספרי ההלכה "פניני ההלכה", לא הודיע באופן מוחלט על סגירת בתי הכנסת, אך הבהיר כי הוא מתפלל בביתו, והדגיש כי בימים אלו מדובר בהידור: במכתב לתושבים כתב הרב מלמד: "א. במצבנו נכון להדר להתפלל לכתחילה את כל התפילות ביחיד, וכך אני נוהג.
ב. הרוצה להתפלל בצבור בבית הכנסת, יתפלל בתנאי שהמרחק בין האנשים יהיה 2 מטר. וישתדל לנגב במגבון לח עם סבון את סביבות מקום מושבו, בכל המקומות שבהם ידיו נוגעות.
ג. הבא להתפלל בבית הכנסת ורואה שלא יוכל להקפיד על הוראות הבריאות, לא יכנס.
ד. אין להביא ילדים לבית הכנסת.
ה. בני 60 ומעלה צריכים להקפיד יותר שלא לבוא לבית הכנסת ולא להסתובב בחוץ. כמו כן יש להימנע מלבקרם שלא לצורך גדול. ובכלל בעת הזאת צריך להימנע עד כמה שאפשר מביקורים.
ו. אפשר לקיים מניינים בחוץ בתנאי שהמרחק בין המתפללים יהיה גדול, והמניין יהיה קצר ובלא קריאה בתורה. בכל אופן, אין להוציא ספרי תורה מבית הכנסת.

גם הרב דוד מנחם, רב קהילת 'היכל אוריאל' במבשרת ציון, כתב אתמול כי הוא מתפלל ביחידות: "מהערב אני מתפלל ביחידות", לדבריו, "תפילה במניין היא הנהגה טובה מדרבנן. ונשמרתם מאוד לנפשותיכם היא חובה מדרבנן שסמכוה לדאורייתא. (לרוצים לפלפל במשפט זה יעויין בחו''מ סימן תכז ומשם בארה). וכשתתבטל מעלינו המגפה הזו הריני מקבל בלי נדר על עצמי להקפיד יותר על תפילה במניין", סיים הרב מנחם.

הרב חנן שוקרון, רב קהילת 'אורות נחלים' בפתח תקווה, עדכן את חברי הקהילה כי הפעילות בבתי הכנסת תבוטל, וכי רוב המניינים לא יתקיימו, אלו שיתקיימו בכל זאת צריכים להתקיים תחת הגבלות חמורות. גם הרב שוקרון הורה למבוגרים, הנמצאים בסיכון, שלא להגיע לבית הכנסת.

מכתבו של הרב חנן שוקרון

מכתבו של הרב חנן שוקרוןצילום: ללא

רבנים רבים הדגישו כי מי שמתפלל בבית, טוב שיכוון את תפילתו לזמן בו מתפללים הציבור, כדי שהדבר ייחשב כתפילת יחיד. ברשתות החברתיות החל הבוקר קמפיין תחת ההאשטאג #יחיד_בשביל_כולם, כדי לכוון את שעות תפילות היחיד בבתים לשעה אחת, וליצור מעין 'מניין וירטואלי'.