ישראל ביתנו הגישה הצעת חוק להדחת נתניהו

עוד לפני סיום השבעת הכנסת ה - 23, הגישה סיעת ישראל ביתנו הצעת חוק להדחת ראש ממשלה שהוגש נגדו כתב אישום. על פי ההצעה, בהצבעה חשאית ניתן יהיה להדיח ראש ממשלה מכהן ולהחליפו בשר ממפלגתו

חדשות כיפה חדשות כיפה 16/03/20 17:07 כ באדר התשפ

ישראל ביתנו הגישה הצעת חוק להדחת נתניהו
ידיח את נתניהו, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בסיעת "ישראל ביתנו" לא המתינו הרבה, ועוד לפני סיום השבעת הכנסת ה - 23 הגישו הצעת חוק, אשר תוצאתה, הדחת ראש הממשלה בנימין נתניהו. 

כותרת ההצעה, שמהווה תיקון לחוק יסוד: "הפסקת כהונה של ראש ממשלה בממשלת מעבר שהוגש נגדו כתב אישום". ההצעה הוגשה על ידי ח"כ עודד פורר מישראל ביתנו, בגיבוי סיעתו בראשות ח"כ אביגדור ליברמן. נראה שמטרת ההצעה היא לחץ על נתניהו במשא ומתן הקואליציוני, כך שיהיה ברור כי ישנן אופציות להדחתו ככל שלא יקבל את תנאי מפלגת ישראל ביתנו. כך פורסם ב ynet.

לפי הצעת החוק, "הכנסת רשאית, בהחלטה ברוב חבריה שתתקבל בהצבעה חשאית, להחליט כי תופסק כהונתו של ראש ממשלה המכהן מכוח רציפות הממשלה", כלומר ראש ממשלת מעבר - מעמדו של נתניהו בשנה האחרונה, לנוכח מערכות הבחירות הרצופות.

בנוסף, נקבע בהצעה כי כל ח"כ רשאי להגיש בקשה להפסקת כהונת ראש ממשלה עם כתב אישום, ואז ועדת הכנסת של הכנסת או הוועדה המסדרת (שפועלת כל עוד לא הוקמו ועדות בהיעדר קואליציה וממשלה) תצביע על כך בהצבעה חשאית, "ותביא את המלצתה בפני מליאת הכנסת". אם זה לא יקרה בתוך שבוע, "יעלה יושב ראש הכנסת את העניין לדיון במליאת הכנסת".

בדברי ההסבר להצעת החוק, נכתב כי "מוצע כי ההצבעה בנושא זה בוועדת הכנסת ובכנסת תהא הצבעה חשאית. זאת על מנת להבטיח כי חברי הכנסת יצביעו לפי שיקול דעתם האישי ולא לפי שיקולים מפלגתיים ולחצים קואליציוניים".

אז מה יקרה במידה וראש הממשלה יודח? "הממשלה תבחר ראש ממשלת מעבר מבין חבריה, שהוא גם חבר כנסת מסיעתו של ראש הממשלה היוצא", נכתב בהצעה. אם הממשלה ממלא מקום בתוך 24 שעות מהפסקת כהונת ראש הממשלה, "יהפוך זקן חברי הממשלה שהוא חבר כנסת מסיעתו של ראש הממשלה היוצא לראש ממשלת המעבר עד לכינונה של ממשלה חדשה".

נזכיר שנראה שמדובר בהצעה נוספת לאחר ההצעה שנחשפה כבר לפני כשבועיים לתיקון לחוק יסוד האוסר על חבר כנסת שהוגש נגדו כתב אישום לקבל את המנדט להרכבת הממשלה.