הליכוד לכחול לבן: ממשלה שוויונית לחצי שנה

בליכוד חותרים לממשלת חירום ומציעים לכחול לבן, עוד לפני פגישות ההמלצה אצל הנשיא, מתווה חדש: נתניהו הוא רה"מ, כאשר הוא לא יכול לפטר אף שר מכחול לבן, במקביל, כחול לבן לא תוכל להפיל אותו באי אמון. בעוד חצי שנה- חזרה אל הנשיא להרכבת הממשלה‎

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/03/20 09:09 יט באדר התשפ

הליכוד לכחול לבן: ממשלה שוויונית לחצי שנה
ישבו יחד? נתניהו וגנץ, צילום: פלאש 90, נועם ריבקין, מארק ישראל סלם

ראש הממשלה מציע באופן רשמי - מתווה להקמת ממשלת חירום לאומית. במסגרת ההצעה תאשר הכנסת תיקון חד פעמי לחוק יסוד הממשלה, ואם הצדדים יסכימו ראש הממשלה בנימין נתניהו ישאר בתפקידו לחודשים הקרובים. כך פורסם בחדשות 12. 

בנוסף, ראש הממשלה לא יוכל לפטר אף שר מכחול לבן ובתמורה חברי הכנסת של כחול לבן לא יוכלו להפיל אותו באי אמון. בעוד כחצי שנה, בספטמבר - תגיע לסיומה ההקפאה ואז יהיו שתי אפשרויות - חזרה אל הנשיא להרכבת הממשלה, או לחלופין המשך אחדות ברוטציה, כשנתניהו ראשון. ב"כחול לבן" אומרים כי לא הוצע להם מתווה כזה.

ראש הממשלה נתניהו פרסם את ההצעה בחשבון הטוויטר שלו: "שבתי והעברתי הבוקר הצעה ליו״ר כחול לבן בני גנץ ולחבריו להצטרף לממשלת חירום לאומית בראשותי. הממשלה תכהן שישה חודשים ותפקידי השרים יחולקו בצורה שיוויונית. ראש הממשלה לא יוכל לפטר שרים מכחול לבן, וכחול לבן לא תוכל להביע אי אמון בראש הממשלה. בגמר התקופה נחזור למצב הקיים היום". 

"לחלופין, אני מוכן לדון גם בהקמת ממשלת אחדות לאומית עם רוטציה על בסיס שיוויוני בזמן ובהרכב. בממשלת אחדות זו אמשיך לכהן בשנתיים הקרובות כרה״מ, ובזמן הזה בני גנץ יכהן כממלא מקום רה״מ עם אותה חלוקת שרים שיוויונית ואותם כללים לממשלה. בעוד שנתיים בני גנץ ייכנס לתפקיד רה״מ והממשלה תכהן 4 שנים.
אני קורא לבני גנץ להיפגש איתי ובמקביל לקיים פגישה בין צוותי המו״מ כדי להקים ממשלה. אני קורא לעמיר פרץ ואביגדור ליברמן לגלות אחריות ולהצטרף לכל ממשלה שנקים.
מדינת ישראל זקוקה לזה. עם ישראל מצפה לזה".

נזכיר כי אתמול בלילה פורסם כי מתנהלים מגעים בין הליכוד לכחול לבן, כאשר הדעות ב"קוקפיט" בכחול לבן חלוקות, בעוד גנץ ואשכנזי, שאף שוחח אתמול עם ראש הממשלה, תומכים בכניסה לממשלת חירום לאומית. יעלון ולפיד שוללים זאת מכל וכל. יעלון אף כינה את מדיניותו של נתניהו, "ניצול ציני של משבר הקורונה, לצרכים פוליטים ואישיים, של נאשם לפני משפט"

‏במקביל, זעם רב ב"רשימה המשותפת" על המגעים השקטים שגנץ מנהל להקמת ממשלת חירום. חלק מהחברים דורשים לא להמליץ על גנץ, החלטה סופית תתקבל רק הבוקר.

בכירים בכחול לבן אומרים: "הבהרנו לראשי הרשימה המשותפת כי לא מתקיימים שום מגעים רציניים עם נתניהו על ממשלת אחדות וכי אם הם לא ימליצו על בני גנץ אצל נשיא המדינה המשמעות היא שנתניהו בוודאות יהיה ראש הממשלה"