מערכת המשפט במצב חירום: משפטו של נתניהו נדחה

שר המשפטים, אמיר אוחנה, הודיע על מצב חירום בבתי המשפט בישראל, בעקבות התפשטות נגיף הקורונה, וזאת על פי סמכותו. התוצאה: פתיחת משפטו של ראש הממשלה, נדחתה בחודשיים

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/03/20 08:51 יט באדר התשפ

מערכת המשפט במצב חירום: משפטו של נתניהו נדחה
נתניהו. דיונו נדחה, צילום: פלאש 90, יונתן סינדל

בהתאם להמלצת הגורמים המקצועיים במשרד הבריאות בשלנגיף הקורונה ובתיאום עם הנהלת בתי המשפט והיועץ המשפטי לממשלה: שר המשפטים אמיר אוחנה מודיע על מצב חירום מיוחד בבתי המשפט ובלשכות ההוצאה לפועל ל-24 השעות הקרובות. משפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו נדחה בחודשיים עקב המצב.

מכתב הדחייה של נתניהו

מכתב הדחייה של נתניהוצילום: דוברות

שר המשפטים אמיר אוחנה הודיע הלילה על מצב חירום בבתי המשפט ובלשכות ההוצאה לפועל שיחולו ביממה הקרובה — כחלק מהמאמץ הלאומי למנוע את התפשטות נגיף הקורונה. ההחלטה התקבלה לאור המלצת הגורמים המקצועיים במשרד הבריאות ובתיאום עם הנהלת בתי המשפט והיועץ המשפטי לממשלה.

כל גופי מערכת המשפט ובכללם בתי המשפט השלום והמחוזי (לא יחול על בית המשפט העליון), רשות האכיפה והגביה, הפרקליטות והסניגוריה הציבורית יעבדו במתכונת חירום. בתקופת מצב החירום המיוחד יתקיימו דיונים רק בעניינים הבאים:

• מעצר ושחרור בערובה

• מעצר מנהלי

• עתירות דחופות לבג״ץ

• עבירות לפי חיקוקים הנוגעים למצב החירום המיוחד

• סעדים זמניים דחופים בעניינים אזרחיים

• עניינים דחופים בהוצאה לפועל ובהם:
בקשת חייב לבטל פקודת מאסר, בקשת חייב לעכב או לבטל פינוי, בקשה לביטול מימוש כספים, בקשת זוכה לנקיטת הליך דחוף לפני המצאת אזהרה, בקשת זוכה לעכב יציאה מהארץ, בקשת חייב לבטל עיכוב או הגבלת יציאה מהארץ, ביטול הגבלת חייב מקבל דרכון.

תקנה 4 לתקנות סדר הדין האזרחי קובעת שתקופת תוקפה של ההודעה לא תיספר במניין הימים לצורך הגשת כתבי בי-דין, בקשות וכדומה. במהלך היום תתבצע הערכת מצב עם כלל הגורמים המקצועיים הרלוונטיים, לצורך בחינה והיערכות מיטבית של המערכת — לאחריה יוחלט על המשך המדיניות.

בתגובה הודיעה התנועה למען איכות השלטון כי תעתור היום (א') לבג"ץ בעניין החלטת השר אוחנה לעכב דיונים בבתי המשפט. התנועה מזהירה כי שימוש בתקנות החדשות על מנת לחלץ את נתניהו מהמשפט, היא חמורה ומהווה עליית מדרגה ברמיסת רשויות אכיפת החוק במדינת ישראל. 

הלילה (א'), כזכור, פנתה התנועה ליועץ המשפטי לממשלה בבקשה שיורה על הקפאת התקנות שתיקן השר אוחנה, המקנות לו סמכויות חסרות תקדים בנושא עיכוב דיונים בבתי המשפט. בתנועה אומרים כי השר אוחנה הוא שר זמני בממשלה זמנית, אשר לא קיבל מעולם את אמון הציבור ומעולם לא אושר על ידי הכנסת. התנועה מזהירה כי שימוש בתקנות החדשות על מנת לחלץ את נתניהו מעמידה בפני הדין היא חמורה ומהווה עליית מדרגה ברמיסת רשויות אכיפת החוק במדינת ישראל