בנט מסביר את מדיניות הממשלה: "נערכים להקמת מלוניות לחולים במצב קל"

שר הביטחון נפתלי בנט, קורא בפוסט בפייסבוק להקמת מלוניות הבראה קהילתיות לנשאי הקורונה המוגדרים "קלים" יותר. כמו כן, מודיע כי מדינת ישראל ערוכה מבחינת רזרבות חיוניות במוצרי היסוד. "הכלכלה הישראלית תיפגע, כמו שהכלכלה בכל העולם תיפגע"

חדשות כיפה גלעד ארליך, חדשות כיפה 15/03/20 08:07 יט באדר התשפ

בנט מסביר את מדיניות הממשלה: "נערכים להקמת מלוניות לחולים במצב קל"
בנט., צילום: תומר נויברג/פלאש 90

שר הביטחון נפתלי בנט, פרסם פוסט בפייסבוק אמש (מוצ"ש) בו הציג את תמונת מצב מגיפת הקורונה בישראל. בנט תיאר את מצב התפשטות הנגיף, הציג את החדשות הטובות ויחד איתן את החדשות הרעות, והציג את הפתרונות הראויים לדעתו לטיפול במצב.

משק מושבת חלקית - ההנחיות החדשות

לדבריו, "נכון לאתמול בלילה בחצות היו בישראל 193 נשאים ידועים של נגיף הקורונה. הנתון היותר משמעותי הוא שרק אתמול (בשבת) התגלו 50 נשאים חדשים. זאת, לעומת קצב יום של 4-10 נשאים חדשים ביום, לפני שבוע. המשמעות היא שהקצב עולה. אלו אינם חדשות טובות. יש משהו נוסף שמטריד כמעט את כל מדינות העולם – איננו יודעים באמת כמה נשאים קורונה יש כרגע בישראל. אנחנו יודעים על 193 נשאים, אולם ייתכן שיש 250, 700 או 2000 שאיננו מודעים להם. ישנה נקודת אור משמעותית: נכון להיום, כמעט כל 193 הנשאים הידועים לנו—אנו גם יודעים כיצד נדבקו. זה סימן מעודד. בשורה התחתונה: פשוט איננו יודעים את מספר הנשאים בישראל. זו בעיה." 
**
עוד הוסיף כי "מיגור התופעה תלוי בהתנהגות הציבור (ריחוק זה מזה, הגיינה), זיהוי נשאים ובידודם, וצמצמום ודילול כלל הפעילות בישראל."

"התנהגות הציבור. בראש ובראשונה, ישנה אחריות אדירה של הציבור עצמו. אני חייב לומר שהציבור הישראלי מתנהג בצורה אחראית וטובה. יש לנו עם נפלא. אתם כבר מכירים את הכללים: רחיצת ידיים מרובה (6-10 פעמים ביום. 20 שניות בכל פעם), לא לוחצים ידיים, נזהרים במגע עם משטחים מרובי חיידקים (ידיות, מקלדות וכד), ריחוק 2 מטר זה מזה".

בנוסף לכך דיבר על זיהוי נשאים ובידודם, באמצעות בדיקות, והעברתם לבידוד במלוניות. "נכון לעכשיו אנו בודקים כ600-700 אזרחים ביום. זה איננו מספיק. עלינו, לדעתי, להגיע לכ10,000 ביום כדי באמת לאתר את מירב נשאי הנגיף. הממשלה, על כל זרועותיה, פועלת בשעות אלה להגדלת היקף הבדיקות. זה מאד מורכב כי יש ביקוש עצום בעולם לערכות בדיקה, ואין מספיק. אך יש לנו כיוונים יצירתיים בעניין"

ארכיון

ארכיוןצילום: יונתן זינדל, פלאש 90


לגבי אדם שנמצא שנושא את הנגיף אמר בנט: "עד כה, רובם אושפזו בבתי חולים בבידוד, בחדרים מיוחדים מבודדים, עם מצלמות ומעקב צמוד. אך לא נוכל להמשיך בכך. עם התגברות מספר החולים היומי, גם אין בכך הגיון. כ80% מנשאי הנגיף מוגדרים כ"חולים קל" (Mild). רובם ממש מרגישים בסדר, ויעברו את התקופה ללא שום בעיה". 

לדבריו, "אסור לבזבז את את חדרי הבידוד בבתי החולים על נשאים קלים שמרגישים מצוין. 
צריך לשמור את בתי החולים, לאותם נשאי קורונה אשר חולים ממש בדלקת ריאות ובקשיי נשימה וגם לחולים אחרים במחלות רגילות. אך גם הנשאים "הקלים" חייבים להיות מבודדים, על מנת שלא להדביק אחרים. זאת בעזרת שתי אפשרויות: אישפוז ביתי או "מלוניות הבראה קהילתיות". אישפוז ביתי—משמע, להיות בחדר מבודד בבית, בלי להתקרב לבני המשפחה, כך משך 4-6 שבועות". לדבריו זה כמעט בלתי אפשרי. כאשר, בסבירות גבוהה החולה ידביק את בני משפחתו, כך היה בדרום קוריאה ובסין. גם מאד קשה להעניק לאנשים אלו בקרה רפואית, ומעקב. וכן בגלל הקושי להיות זמן כה רב בבידוד. 

כפיתרון מציע בנט: "לכן, העדיפות והדרך שאני מוביל היא מלוניות הבראה קהילתיות. נתתי הוראה למערכת הביטחון להקים עוד השבוע 3 מלוניות כאלה: בצפון, במרכז ובדרום. מלונית כזו יכול לארח כ500-1000 נשאי קורונה במצב טוב. היא נועדה ל80% מהנשאים שלמעשה אינם סובלים, ורק מוכרחים להיות בבידוד משך כ5 שבועות. להעביר את הזמן. נשא קורונה אינו יכול שוב להדביק נשא קורונה, אז אותם מאות נשאים יכולים להיות יחד. מהי מלונית הבראה קהילתית? זהו בית מלון שאנחנו, מערכת הביטחון, "משתלטים" עליו, ולמעשה מארחים בה את נשאי הקורונה. משך 5 שבועות לכל אחד יהיה חדר משלו במלונית, יוכל לראות טלוויזיה, לקרוא, לעשות מה שהוא רוצה בתוך המלונית. 

עוד הוסיף, "במלונית יהיה צוות רפואי שיפקח ויבדוק את הנשאים לוודא שמצבם טוב, ויידע לשחרר אותם בתום התקופה, לאחר בדיקות שמוודאות שהאורח כבר נקי מהנגיף. נצטרך לוודא שהצוות הרפואי והצוות הלוגיסטי של המלון לא יידבקו." בנט טען כי המטרה היא לפתוח את המלונית הראשונה כבר במהלך השבוע הקרוב ומדובר בפרוייקט אישי שהוא מוביל בעצמו. 

רוצים להיכנס? קודם בדיקת חום

בדיקות חום בכניסה לסופריםצילום: ללא קרדיט


בנט תיאר גם את הצעדים הכלכליים שנעשים: "צמצום ודילול כלל הפעילות בישראל, מכיון שלצערנו איננו יודעים כמה נשאים יש כרגע בישראל, עלינו לנקוט גם צעדים זהירות כלליים בישראל. לכן סגרנו בתי ספר וגנים, אוניברסיטאות וישיבות. לכן אנו אוסרים אתרי בילוי ומסעדות, בתי קולנוע, חתונות ובר מצוות. כי אנחנו פשוט רוצים לצמצם ככל האפשר את התפשטות המחלה. לעומת זאת, איפשרנו המשך פעילות של הכלכלה: מפעלי ייצור, הייטק, מסחר, שירותים. אנו מבקשים ממנהלי החברות להפעיל את השכל הישר, ולדלל בהגעת עובדים לפי שיקול דעתכם".

לדבריו, "הכלכלה הישראלית תיפגע, כמו שהכלכלה בכל העולם תיפגע. ישראל נכנסה למשבר במצב לא רע. סך החובות הלאומיים שלנו נמוכים יחסית. אבל זו בהחלט תהיה תקופה לא קלה. יש לא מעט אנשים שייפגעו כלכלית בשל פיטורין מענפים כמו מלונאות, תעופה, תיירות ועוד. בעלי עסקים קטנים. 
הממשלה שוקדת כרגע על דאגה לציבור זה. בזמן הקרוב נודיע על חבילה לסייע לציבור." 

לגבי האוכל והציוד החיוני אמר בנט כי "הייבוא לישראל ממשיך כרגיל. יתרה מזו, אנחנו מחזיקים ברזרבות רבות מאד בכל מוצרי היסוד. הסיבה שהיו תמונות של מדפים ריקים זה רק בגלל "הסתערות" של הציבור. כבר היום הסופרמרקטים ימלאו מחדש את המדפים מתוך המחסנים שלהם". 

בנט אמר כי אין לדעת כמה זמן תיארך התפשטות הנגיף והיו מקרים בהיסטוריה שמדבור בשנה וחצי ויותר. לגבי מערכת הביטחון טען בנט: "צה"ל ממשיך וימשיך לשמור על גבולות ישראל, ולפעול גם מעבר לגבולות, כפי שקורה בעצם ימים אלו. הפעלנו נהלים מחמירים לצמצום ההידבקות במחלה, למען רציפות תפקודית של צה"ל." 

לסיום אמר בנט בנוגע לשאלה אם יהיה בסדר,  "זה תלוי בנו. בכם. בערבות ההדדית. בערנות לחלשים ולזקנים. עם ישראל הוא עם מופלא. הממשלה כולה, וראש הממשלה, נותנים עבודה סביב השעון על מנת שנצלח את זה בשלום".