בדרך לממשלת חירום לאומית? נתניהו וגנץ שוחחו

ראש הממשלה נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ שוחחו הלילה בשל משבר הקורונה והניסיון להקים "ממשלת חירום לאומית". גנץ קרא לכנס את צוותי המו"מ, נתניהו השיב: "לא תהיה ממשלה עם תומכי טרור - בשגרה או בחירום"

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/03/20 07:21 יז באדר התשפ

בדרך לממשלת חירום לאומית? נתניהו וגנץ שוחחו
ישבו יחד? נתניהו וגנץ, צילום: פלאש 90, נועם ריבקין, מארק ישראל סלם

ראש הממשלה נתניהו הודיע אמש (ה') על שורת צעדים חדשים והנחיות כחלק מהמאבק בהתפשטות הקורונה. במקביל, פנה נתניהו ליריביו הפוליטיים וקרא להקים "ממשלת חירום לאומית" שתנהל את המדינה בזמן המשבר, ואף הזמין את גנץ לפגישה. גנץ ונתניהו שוחחו ביניהם - וגנץ קרא לכנס את צוותי המו"מ וקרא לממשלה עם כל סיעות הבית. נתניהו הבהיר: הממשלה תוקם ללא הרשימה המשותפת.

השיחה בין ראשי המפלגות נערכה לאחר שנתניהו הזמין את גנץ בהצהרתו להתגייס ל"ממשלת חירום לאומית" - בשל משבר הקורונה. גנץ הודיע לנתניהו בשיחתם כי "בכל מקרה, בכוונתו לסייע בכל פעולה הקשורה בטובת הציבור בנושא זה".

ראש הממשלה נתניהו אמר לגנץ בשיחתם כי "לאור התפשטות מגפת הקורונה בעולם ובישראל - זה הזמן להחלטות של מנהיגים", והזמין את גנץ לפגישה מיידית במטרה להקים משלת חירום לאומית. עם זאת, הבהיר נתניהו: "תומכי טרור לא יכולים להיות חלק מהממשלה - לא בשגרה ולא בחירום". זאת, לאחר שמוקדם יותר קרא גנץ להקמה של ממשלה שתכלול את כל חלקי הבית - גם את המפלגות הערביות. 

מי שעוד פועל לממשלת אחדות הוא נשיא המדינה ראובן ריבלין. הנשיא אמר לנתניהו כי הוא מברך על כל יוזמה שתוביל להקמת ממשלה בהקדם האפשרי - והדגיש: "ביתי פתוח בפניכם, עלינו לעשות הכול כדי להתמקד במשימות העומדות לפנינו". בהמשך שוחח ריבלין גם עם גנץ וחזר באוזניו על תמיכתו בהקמת ממשלה להתמודדות עם המשבר הלאומי בהקדם האפשרי.

הנשיא האחרון?

מסייע במאמצים
צילום: הדס פרוש, פלאש 90

עוד הדגיש הנשיא בפני השניים כי בית הנשיא יעמוד גם הוא לרשות הצדדים כמקום מפגש ושיח, וכי הוא נכון לסייע בכל שיידרש על מנת להביא להסכמות מהר ככל הניתן למען אזרחי ישראל. בשיחה עם גנץ שב הנשיא והבהיר כי ביתו פתוח לרשות הצדדים לקידום השיח - וזאת במקביל להליך הדמוקרטי המקובל של ההתייעצויות עם הסיעות, הצפויות להתקיים בתחילת השבוע בבית הנשיא.

מוקדם יותר אתמול השמיעו בכירים אחרים במערכת הפוליטית קריאה דומה לאחדות. יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, שינה את עמדתו ואמר לתקשורת בשפה הרוסית שיש להקים ממשלת אחדות לאומית בהקדם האפשרי. הוא הסביר שבעקבות מגפת הקורונה והמכה שתספוג כלכלת ישראל, המדינה זקוקה לממשלה בדחיפות.

גם שר הביטחון נפתלי בנט קרא להקמת ממשלת אחדות בראשות נתניהו ואף הציע מתווה לכך שהממשלה אכן תהיה רק ממשלת חירום. "זוהי שעת חירום, ובשעה כזו נדרש ממשלת חירום לאומית בראשות נתניהו. אחדות עכשיו, רבים אחר כך", אמר בנט. "אנחנו נעביר חוק שיקפיא את כל ההליך הפוליטי למשך שישה חודשים ואז נוכל לחזור למקום שבו היינו. הנגיף לא מבחין בדעות פוליטיות וזה מחייב אותנו לאחדות לאומית רחבה"