טראמפ: "יושעו כל הטיסות מאירופה לארצות הברית לחודש הקרוב"

בנאום לאומה מהבית הלבן הכריז נשיא ארצות הברית על מספר צעדי חירום בשל המשך התפשטות הקורונה בארצות הברית. טראמפ הודיע כי הטיסות מ-26 מדינות באירופה לארצות הברית יופסקו החל מיום שישי ולמשך 30 ימים. ביוון, אוסטריה ופולין נרשמו מקרי מוות ראשונים

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 12/03/20 07:17 טז באדר התשפ

טראמפ: "יושעו כל הטיסות מאירופה לארצות הברית לחודש הקרוב"
הנשיא טראמפ, צילום: shutterstock

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הכיר הלילה (ה) בחומרת משבר נגיף הקורונה. בעקבות המשך התפשטות הנגיף, בנאום מיוחד לאומה מהחדר הסגלגל בבית הלבן, הכריז טראמפ על מספר צעדי חירום בניסיון לעצור את המשך התפשטותו. במהלך הנאום הורה הנשיא האמריקאי על עצירת כל הטיסות מאירופה, מלבד בריטניה וישראל, ל-30 הימים הבאים במסגרת הצעדים למניעת התפשטות הקורונה ההוראה תיכנס לתוקפה ביום שישי בחצות(שעון מקומי). מדובר ב-26 מדינות האיחוד האירופי מאחר ש"האיחוד האירופי נכשל בלנקוט את אותם אמצעי זהירות ולהגביל את הנסיעות מסין וממקומות אחרים". טראמפ אמר כי קיבל את ההחלטה במטרה "למנוע ממקרים חדשים להגיע לחופינו", והבהיר כי ההנחיות יותאמו לתנאים בשטח. הצעד ייכנס לתוקפו ביום שישי בחצות (שעון מקומי).

טראמפ הודיע גם על הקלות כלכליות למי שנפגע מהנגיף והדגיש: "לא מדובר במשבר כלכלי, אלא באירוע זמני". טראמפ טען בנאום שההגבלות "לא יחולו רק על כמות הסחורות האדירה, אלא גם על דברים אחרים שנקבל לגביהם אישור" ובהמשך תיקן את דבריו בחשבון הטוויטר שלו: "חשוב שכל המדינות והעסקים יידעו שההגבלות לא חלות בשום אופן על המסחר. הן תקפות לאנשים, לא למעבר סחורות".

טראמפ פנה לאזרחי ארצות הברית מהחדר הסגלגל: "אני בטוח שעל ידי המשך נקיטת הצעדים האלה נפחית באופן משמעותי את האיום על אזרחינו ובסופו של דבר ובזריזות נביס את הווירוס". עד כה בארצות הברית, גבה הנגיף את חייהם של 38 אזרחים ו-1,322 אמריקנים נוספים אובחנו כחולים. "מבראשית, אומות ועמים התמודדו עם אתגרים לא צפויים שכוללים מגוון גדול ומסוכן של איומים בריאותיים. כך זה היה תמיד וכך תמיד יהיה. משנה רק איך אתה מגיב ואנחנו מגיבים במהירות ובמקצועיות רבה".

ובתוך כך הודיעה הלילה הנהלת ה-NBA על עצירת משחקי הליגה עד להודעה חדשה בעקבות הידבקותו בנגיף הקורונה של סנטר יוטה ג'אז, רודי גובר. "לאחר התייעצות, החלטנו לעצור את כל לוח הזמנים של הליגה. ננצל את ההפוגה כדי לקבוע את הצעדים הבאים בהתמודדות עם הקורונה", נכתב בהודעה.

הרשויות ביוון  דיווחו הבוקר על מקרה מוות ראשון כתוצאה מהנגיף. הגבר בן ה-66, שב בסוף חודש פברואר ליוון מטיול בישראל ובמצרים. עד כה ביוון אובחנו 99 מקרים של חולים בנגיף. בשבוע שעבר עדכן משרד הבריאות כי צליינים מיוון ששהו בישראל וברשות הפלשתינית אובחנו כנשאים. במשרד הבריאות היווני עדכנו כי מדובר בקבוצה שמנתה 21 תיירים. הנהג שהסיע את הקבוצה, תושב מזרח ירושלים, נדבק גם הוא בנגיף ומאושפז בבית החולים פוריה במצב קשה.

גם באוסטריה מדווחים היום על מקרה מוות ראשון כתוצאה מהידבקות בקורונה במדינה, כך לפי סוכנות הידיעות האוסטרית APA. 

בצהריי היום גם בפולין מדווחים על מקרה מוות ראשון כתוצאה מהנגיף.