ברבנות הראשית נערכים לתרחיש בו יהיה צורך לקבור נפטרים מנגיף הקורונה

נכון לשעה זו אין תמותה בישראל מהנגיף, אך על פי הפרסומים השונים התפשטות הנגיף עלולה להוביל גם לנפטרים ואחוזי תמותה משמעותיים, מה שמצריך היערכות מיוחדת של אנשי חברא קדישא

חדשות כיפה חדשות כיפה 11/03/20 21:14 טו באדר התשפ

ברבנות הראשית נערכים לתרחיש בו יהיה צורך לקבור נפטרים מנגיף הקורונה
הרבנות הראשית. ארכיון, צילום: פלאש 90

הוועדה לכבוד המת ברבנות הראשית לישראל מקיימת בימים אלו שורת התייעצויות לקראת פרסום הנחיות לצוותי חברא קדישא בארץ ישראל ובעולם היהודי כולו, לטיפול במתים מנגיף הקורונה.

על אף שנכון לשעה זו לא פורסמה תמותה בישראל מהנגיף, על פי הפרסומים השונים התפשטות הנגיף עלולה להוביל גם לנפטרים ואחוזי תמותה משמעותיים, מה שמצריך היערכות מיוחדת של אנשי חברא קדישא.

בתשובה לוועדה לכבוד המת, מתייחס הרב רצון ערוסי, רבה הראשי של קרית אונו וחבר מועצת הרבנות הראשית, כיצד ראוי לטפל במתים מהקורונה. על פי שיטתו יש לקבור את המתים מהנגיף בצורה מיידית ללא שום שהות, תוך שמירה מקסימלית על בריאות הציבור והצוות המטפל בהליך הקבורה. 
"טהרת המת ותכריכין הן ממנהגי ישראל אך איסור הלנת המת הוא דין (הרמב"ם הלכות אבל)" כותב הרב, על כן "במקרה הצורך יש לקבור את המתים ללא טהרה במהירות האפשרית ביותר". באשר למנהג הקבורה בעפר ועטיפת המת בשקית פלסטיק, מדריך הרב כי הפתרון הוא לשים מעט עפר בשקית הפלסטיק וכי כך נהגו בישראל לקבור בגלוסקמא שהיא תיבת שיש או אבן, ואין לחשוש מעבר לכך לקבורה בעפר.

על פי הנחיות משרד הבריאות אין להכנס בהתכנסויות ועל כן גם אין ללוות את המת בהתכנסות רוב עם.
באשר לאפשרות להלין את המת מספר ימים בקירור באופן שיפוג מהמת נגיף הקורונה ואחר כך לקוברו בכבוד, דוחה זאת הרב ערוסי, ומפנה לדברי השולחן ערוך "אין משהין את המת אלא מדחין (ממהרין לקבור) מיטתו מיד". על כן אין להלין את המת בשום מצב ובמקרה הצורך מפנה הרב להלכה שאף מסתייעים בגויים לצורך קבורה בשבת או בימים טובים.

"אין אנו רשאים להמר על בריאות הציבור אפילו ספק ספיקא של סכנה", מסכם הרב ערוסי ומסיים בתפילה, "יהי רצון שה' יתברך יקבל תפילותינו יצילנו מנגעים וחליים רעים ויסיר מקירבנו כל מחלה וירפאנו ברפואה שלימה".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן