פרסומת של 'טיב-טעם' מעוררת סערה: "פגיעה ברגשות הדתיים"

ברשות השנייה אומרים, בתגובה לתלונות שקיבלו, כי הפרסומת של רשת המזון, המציגה סוגים שונים, לטעמה, של 'כפייה דתית', "מעוררת אי נוחות גדולה בשל התוכן המתריס" שבה. גם על פרסומת של 'דומינוס' לפיצה+המבורגר הוגשה תלונה

חדשות כיפה חדשות כיפה 09/03/20 12:31 יג באדר התשפ

פרסומת של 'טיב-טעם' מעוררת סערה: "פגיעה ברגשות הדתיים"
סניף של רשת 'טיב טעם', צילום: חגית רבינוביץ', פלאש90

מה נחשב לפגיעה ברגשות הציבור? על פי נציב תלונות הציבור ברשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, דוד רגב, פרסומת של רשת 'טיב טעם', המציגה סוגים שונים של מה שהיא מכנה "כפייה דתית", וכן פרסומות לפיצה המשלבת המבורגר, כלומר בשר וחלב, הן "מעוררות אי נוחות גדולה", ויש בהן "תוכן מתריס".

בעקבות תלונה שהפנה אליו ארגון מנכ"ל ארגון 'בצלמו', שי גליק, כתב רגב כי "אני מצר על אי הנעימות הרבה שנגרמה לך ולצופים הרבים כתוצאה מצפיה בתכנים אלה". בנוסף, התייחס רגב לתלונות שהתקבלו בשל הפרסומת של רשת "דומינו'ס פיצה" לפיצה המשלבת המבורגר, וכתב: "בתלונות הרבות נטען כי הפרסומות המציעות מאכלים לא כשרים, פוגעות ברגשותיו של ציבור צופים גדול שבחלקו דתי ומסורתי ובחלקו חילוני המכבד את ערכי הדת היהודית, את מצוותיה ואת איסוריה".

לדברי רגב, שמכתבו הובא באתר 'המקום הכי חם בגיהנום', "אינני סבור כי יש לפגוע בחופש הביטוי, אך לצד זאת אני קורא הן למפרסמים והן לגורמים המשדרים להביא בחשבון את הפגיעה ברגשות ציבור גדול ולשקול ככל שיתאפשר חלופה שתמנע עד כמה שניתן את הפגיעה ברגשות הציבור".

מנכ"ל תנועת 'ישראל חופשית', אורי קידר, זעם על תגובת הנציב ואמר: "תגובתו החצופה של נציב פניות הציבור ברשות השניה מעוררת חשש שמדובר בפקיד שמנותק מהמציאות באופן קיצוני, ואני מקווה שהמפרסמים לא יעלו על דעתם להקשיב לעמדתו המוזרה.
מי שחושב שב-2020 הצגה של אוכל לא כשר בטלוויזיה בישראל היא מעשה שיש להימנע ממנו, כנראה החליט לשתף פעולה עם רציונל מטורף של מדינת הלכה שהציבור הישראלי דוחה שוב ושוב".

לדברי קידר, "בהצגה של מוצרים של פיצה דומינוס או של טיב טעם אין שום פגיעה ברגשות שמצריכה התערבות של הרגולטור, ומי שמעלה זאת על דעתו ולו ברמז צריך כנראה למצוא תפקיד אחר, שאין לו שום נגיעה, ולו חלקית במיוחד, בקביעת נורמות של חופש ביטוי".

גם ח"כ ניצן הורוביץ (העבודה-גשר-מרצ) זעם על התערבות הרשות השנייה וכתב כי מדובר ב"כפייה דתית חד וחלק. אוכל לא כשר אינו ״מתריס״, גם לא אישה בלבוש ״לא צנוע״,גם לא זוג גברים. 
״ההתרסה״ היא בראש של הכופים. טפלו בעצמכם וצאו לנו מהצלחת (ומהחתונה, השבת, והאוטובוס). 
חלאס, כופים נמאסתם".

ארגון 'בצלמו' מסר בתגובה: "אנחנו מברכים על החלטת הנציב. אכן חופש הביטוי הינו ערך נעלה, אולם אנחנו במדינה יהודית ודמוקרטית וחובה לשמור על רגשי הציבור הדתי המסורתי". הרשתות 'דומינו'ס פיצה' ו'טיב טעם' בחרו שלא להגיב.