בדרישת רגבים: פלסטינים סללו את ציר ההברחות, המינהל האזרחי הרס

ביום שלישי האחרון הרס המינהל האזרחי את הכביש שנסלל באופן בלתי חוקי על ציר ההברחות בין הכפר הפלסטיני יטא שבדרום הר חברון לערד. הכביש נסלל באמצע השנה שעברה באספלט, באופן שיקל על מעבר של מכוניות משפחתיות

חדשות כיפה גלעד ארליך, חדשות כיפה 08/03/20 20:47 יב באדר התשפ

בדרישת רגבים: פלסטינים סללו את ציר ההברחות, המינהל האזרחי הרס
הריסת הכביש, צילום: דוברות רגבים

ההריסה מגיעה בהמשך לעתירה שהגישה תנועת רגבים כנגד המדינה בדרישה לאכוף את החוק, כאשר בעבר המדינה הודיעה לבג"ץ כי הציר נחסם לתנועה במספר מקומות.  "מדובר בעליית מדרגה", אומר רכז יו"ש של תנועת 'רגבים' ישי חמו, שעוקב אחרי התפתחות הציר. "בשנה האחרונה הפעלנו לחץ משמעותי על הרשויות בכדי למנוע את השימוש בציר, ואנחנו שמחים לראות שהלחץ עובד.

אנחנו מחזקים את ידי המנהל על האכיפה השבוע ועל הניסיון למנוע שימוש בציר בכל מחיר, אך כדאי תמיד לזכור, מניעת פריצת ציר קלה הרבה יותר מחסימה שלו בדיעבד,לאחר שקילומטרים שלו כבר סלולים".

הכביש

הכבישצילום: דוברות רגבים

"הציר נחשף לראשונה במהלך שנת 2016 על ידי פקחי המועצה האזורית הר חברון ואנשי תנועת רגבים. הציר שנבנה בהשקעה כספית גדולה הפך בינתיים לפעיל מאוד ומשמש את המאחזים הבדואים הלא חוקים שהולכים ומתפתחים בלב המדבר. ציר ההברחות מאפשר מעבר מהיר מהר חברון אל בקעת ערד ומשם ליתר חלקי המדינה, לצורך מעבר גנבים, שב"חים, הברחת אמצעי לחימה וסמים, ואפילו נשים שהוברחו אל הנגב בכדי לאפשר נישואים פוליגמיים ואיחוד משפחות. באותה שנה שני פלסטינים מהכפר יטא חצו את הציר כדי להגיע למתחם שרונה ולבצע שם פיגוע ירי, בו נרצחו ארבעה בני אדם. 

יוחאי דמרי ראש מועצת הר חברון: "אנו מברכים את צה"ל והמנהל האזרחי על האכיפה המתמשכת לסיקול אוטוסטרדת ההברחות. הכביש שנסלל בהובלת הפלשתינים ובסיוע אירופאים באדמות מדינה, משמש דרך למאות מבנים לא חוקיים שהוקמו וקמים במדבר יהודה כחלק מתוכנית פיאד להשתלטות על שטח c. הכביש מהווה גם סכנה בטיחותית וביטחונית והמועצה פועלת רבות לסלקו. רק מאבק סדור ונחוש יכול להתמודד מול השתלטות ערבית מסיבית על אדמות המדינה והקמת מדינת טרור במרכז הארץ."