70 שנה לאחר החורבן: בית הכנסת ברובע היהודי רוצף מחדש

רצפת בית הכנסת תפארת ישראל ברובע היהודי רוצפה מחדש, לאחר 70 שנים מחורבן בית הכנסת, שבוצע על ידי חיילי הליגיון הירדני. "נצח ישראל לא שיקר ולא ישקר. אנחנו כאן בירושלים הבנויה ונבנית לנצח"

חדשות כיפה משה סלע, חדשות כיפה 08/03/20 16:08 יב באדר התשפ

70 שנה לאחר החורבן: בית הכנסת ברובע היהודי רוצף מחדש
בית הכנסת ברובע. רצפה חדשה, צילום: ששון תירם

 

70 שנה לאחר שהלגיון הירדני החריב את בית הכנסת תפארת ישראל, שהיה המבנה הגבוה ביותר בעיר העתיקה, יצקו מחדש את רצפת בית הכנסת, ההולך ומשוחזר בדיוק על פי המודל המקורי שלו. בית הכנסת, שכונה בשם "גבוה מעל גבוה", יתנשא לגובה של 25 מטרים, כפי שהיה בימי תפארתו.

צפיפות סמטאות העיר העתיקה שאינה מאפשרת כניסת משאיות בטון, כמקובל בכל פרויקט בנייה, הפכו את יציקת רצפת בית הכנסת למבצע לוגיסטי מורכב. משאיות קטנות הובילו עשרות קוב של בטון במנות קטנות אל שער בית הכנסת שנותר על תילו, למרות החורבן, ומשם בתעלת עץ אל משטח רצפת בית הכנסת במפלס רחובות העיר העתיקה.

העבודות בבית הכנסת

העבודות בבית הכנסתצילום: ששון תירם

מנכ"ל החברה לשיקום ופיתוח הרובע היהודי, הרצל בן ארי, אומר כי מדובר בפרויקט היסטורי בעלות של כ 50 מלין ₪ ובעל חשיבות  היסטורית מן המדרגה הראשונה. "מפקד הלגיון הירדני הורה בשעתו להפגיז את מבנה בית הכנסת שנחנך ב 1872 גם בזכות תרומה נכבדת של הקיסר האוסטרי  הראשון פרנץ יוזף, ואנו היום סוגרים מעגל ואומרים : "נצח ישראל לא שיקר ולא ישקר. אנחנו כאן בירושלים הבנויה ונבנית לנצח".

הרצל בן ארי ציין כי לעבודות הבניה המחודשת של בית הכנסת, קדמו עבודות חפירה ארכיאולוגיות, במהלכן התגלו במקום ממצאים ארכיאולוגיים. בין היתר, משקולת מימי בית שני שהייתה שייכת, ככל הנראה, למשפחת הכהן הגדול המוזכרת בתלמוד קתרוס – ועליה חרוט שם המשפחה בכתב עברי "ברי קתרוס". במסגרת עבודת הבנייה וחפירות ההצלה הארכאולוגיות הוצאו מהמקום כ- 3,500 טון חומר ואבן באופן ידני.  

מתחת לרצפת בית הכנסת ישנן שלוש קומות תת קרקעיות. על התכנון המפלס התחתון ישמש לתצוגת העתיקות והמקוואות שהתגלו במקום, המפלס השני לחללים טכניים והשלישי לאולם כינוס. מעל 3 המפלסים ישוחזר בית הכנסת תפארת ישראל שיתנשא, כאמור, לגובה של 25 מטר. העלות הכוללת של הפרויקט נאמדות בכ-50 מיליון ש"ח.