מנדלבליט תוקף את אוחנה: "השאלה איננה המשילות, כי אם הנאמנות"

היועץ המשפטי לממשלה תוקף את יוזמות החקיקה בנושא הייעוץ המשפטי: "תחת הכותרת של "משילות", נטען כי יש להסיר כל בקרה על מינויים של שומרי סף. אין דבר בעולם שיסיט אותי מדרך הישר – מדרך המשפט והצדק"

חדשות כיפה חדשות כיפה 04/03/20 20:38 ח באדר התשפ

מנדלבליט תוקף את אוחנה: "השאלה איננה המשילות, כי אם הנאמנות"
היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, צילום: פלאש 90

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט בכנס לכבוד הוצאת ספרו של השופט לשעבר, ד"ר יעקב טירקל. "השמירה על החוק גם במצבי חירום הוא מאפיין יסודי של מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית,מחייב את המדינה גם כשהיא נלחמת בטרור." לדבריו, "הדרך להבטיח את שלטון החוק, באמצעות גופי חוק ומשפט אפקטיביים ועצמאיים – בראשם בית המשפט העליון"

בדבריו התייחס לפעילותו של טירקל בעת היותו יו"ר הועדה לבדיקת מינויים בכירים בשירות הציבורי, והתייחס למינוי פרקליט המדינה: "בהקשר של פרקליט המדינה, החשיבות בשמירת עצמאותו המוחלטת מהדרג הפוליטי מקבלת משנה תוקף, לנוכח תפקידו כמי שעומד בראש פרקליטות המדינה, האמונה על ניהולם של הליכים פליליים. בתחום התביעה הכללית, פרקליט המדינה הוא שני רק ליועץ המשפטי לממשלה". 

הוא ציין כי, "מטעם זה, ועדת האיתור למשרת פרקליט המדינה היא ועדה מקצועית, שכוללת את היועץ המשפטי לממשלה – בראשות הוועדה, נציב שירות המדינה, מנכ"ל משרד המשפטים, ושני נציגי ציבור שבבחירתם אין לדרג הפוליטי כל מעורבות. בנוסף לכך, תקופת הכהונה של פרקליט המדינה קצובה מראש לפרק זמן של שש שנים, על מנת שלא יהיה מושפע בהחלטותיו מרצונו להישאר בתפקיד, ואף כדי למנוע מראית עין של השפעה זרה על החלטותיו".

נתניהו.

נאוחנה לא מכיר את הראיות בתיקצילום: פלאש 90, מארק ישראל סלם

בהמשך תקף מנדלבליט: "בשנים האחרונות, עלו מספר יוזמות שנועדו להחליש את הערובות הפרוצדורליות המבטיחות את עצמאותם של שומרי הסף, ואת נאמנותם לאינטרס הציבורי. תחת הכותרת של "משילות", נטען כי יש להסיר כל בקרה על מינויים של שומרי סף". 

הוא ציין, "הונחה על שולחן הכנסת הצעת חוק של חבר הכנסת, היום שר המשפטים, אמיר אוחנה, שנועדה להפוך את היועצים המשפטיים למשרדי הממשלה למשרות אמון, כך שהשר הממונה יוכל למנות את היועץ המשפטי של המשרד ולפטרו כאוות נפשו, ללא כל מגבלה. כפי שנכתב בדברי ההסבר להצעת החוק: "שינוי זה יביא להגברת המשילות ולחיזוק משרדי הממשלה, כך שיוכלו ליישם את מדיניות השר המופקד עליהם בצורה מיטבית והרמונית ולא לעומתית ומסכלת". 

מנדלבליט הסביר כי "התפיסה העומדת בבסיס הצעת חוק זו היא שתפקידו של היועץ המשפטי הוא לסייע לשר להגשים את מדיניותו ולהעניק לו את הכלים המשפטיים המתאימים. למטרות פיקוח ובקרה קיימים גופים אחרים – מבקרי המשרדים, מבקר הממשלה, בתי המשפט ומערכות אכיפת החוק."

"חשוב להציג את האמת כהווייתה – השאלה העומדת על הפרק איננה המשילות, כי אם הנאמנות", הדגיש מנדלבליט. 

"ההצעות נועדו להבטיח כי אלו שיתמנו לתפקידים אלו יגלו נאמנות מלאה לגורם הפוליטי הממנה אותם, אשר יכול בהינף יד להביא לסיום כהונתם בתפקיד. נאמנות שכזו לדרג הפוליטי הממנה אינה יכולה לדור בכפיפה אחת עם התפקיד אותו נדרשים שומרי הסף למלא בחברה דמוקרטית". 

אמיר אוחנה ואביחי מנדלבליט. קרב בלתי נגמר

אמיר אוחנה ואביחי מנדלבליט. קרב בלתי נגמרצילום: פלאש 90

לדבריו, "שומר סף שנאמנותו נתונה לדרג הפוליטי שמינה אותו, ולא לאינטרס הציבורי, איננו יכול למלא את תפקידו כשומר סף. בהתאם לכך, פרקליט המדינה או ממלא מקום פרקליט המדינה איננו יכול להיות תלוי ברצונו הטוב של שר המשפטים לבדו, בקשר לעצם מינויו או למשך המינוי. מצב בו ממלא מקום פרקליט המדינה מכהן תחת צל האפשרות כי תפקידו לא יוארך אם לא יגלה נאמנות לשלטון – איננו ראוי. 

לאחר מכן הציג מנדלבליט מספר דוגמאות בהן ציטט את שר המשפטים אמיר אוחנה, בהתייחסותיו לתפקוד מערכת המשפט, תיקי ראש הממשלה ועבודת הפרקליטות וטען: "אלו הן מעטות מהדוגמאות הרבות המלמדות על תפיסה שלפיה מערכות החוק והמשפט נדרשות לגלות נאמנות לדרג הפוליטי, שאם לא כן – יש מקום להתעלם מהכרעותיהן ולא לכבדן". 

לסיום הוא אמר, "גם אני מותקף, לעיתים קרובות אף באופן בוטה. חשוב לי לומר – ההתקפות הללו אינן מרתיעות אותי. אין דבר בעולם שיסיט אותי מדרך הישר – מדרך המשפט והצדק. אני ממלא את תפקידי כדי לשמור על שלטון החוק במדינה".