כמה זמן ייקח להרכיב ממשלה? עושים סדר

מתי יחל ההליך להרכבת ממשלה חדשה? כמה זמן יש לכל מועמד? מה יקרה אם עדיין אף אחד לא יצליח להקים ממשלה? הפעם התחושות חזקות שאולי זו הפעם האחרונה ושלא יהיה סבב נוסף, קראו כאן את התשובות לשאלות

חדשות כיפה חדשות כיפה 03/03/20 08:33 ז באדר התשפ

כמה זמן ייקח להרכיב ממשלה? עושים סדר
צילום: פלאש 90, נעם רבקין פנטון

ההצבעות תמו והתוצאות הסופיות טרם נמסרו, אך נראה כי גוש הימין קרוב יותר להרכבת ממשלה, אך עדיין מוקדם לדעת. התחושות בקרב מצביעי הימין כי סבב בחירות זה הוא גם האחרון, ובאופן טבעי עולות מספר שאלות לשלבים הבאים. אז הנה השאלות והתשובות:

  1. מתי יחל ההליך להרכבת ממשלה חדשה?

    עם תום ספירת הקולות כולם, ועדת הבחירות תפרסם את התוצאות הסופיות ביום שלישי הבא (פורים). לאחר מכן אמור נשיא המדינה ראובן ריבלין להתחיל בהתייעצויות עם נציגי הסיעות בכנסת להקמת ממשלה חדשה, אבל יש אפשרות שהוא יתחיל בהתייעצויות גם קודם לכן.

  2. כמה זמן עורכת ההתייעצויות?

    החוק מחייב את הנשיא לסיים את ההתייעצויות בתוך שבוע (עד ‭ 17‬במרץ, יום השימוע של נתניהו), ואז להודיע על מי החליט להטיל את הרכבת הממשלה.

  3. מה קורה בהתייעצויות?

    הנשיא ייפגש בנפרד עם נציגי כל אחת מהסיעות על פי גודלן. בפגישה משוחחים על תוצאות הבחירות והשלכותיהן ועל הממשלה הבאה, ובסיומה מבקש הנשיא מנציגי הסיעה לומר מיהו המועמד שהם תומכים בו להרכבת ממשלה חדשה.

  4. האם הנשיא יטיל את תפקיד הרכבת הממשלה על ראש המפלגה הגדולה ביותר או על מי שעומד בראש הגוש הגדול יותר?

    זה נתון להחלטת הנשיא למי ייתן קודם. החוק אינו מחייב את הנשיא להטיל את התפקיד על מי שעומד בראש המפלגה הגדולה ביותר וגם לא על מי שעומד בראש הגדול יותר. זה נתון להחלטתו וייתן כפי ראות עיניו, אך זה חייב להיות או ראש המפלגה הגדולה יותר או ראש הגוש הגדול יותר.

  5. כמה זמן נדרש מהמועמד הנבחר לראשות הממשלה להרכיב ממשלה חדשה?

    לרשותו של המועמד עומדים 28 ימים שבהם עליו לשכנע את השותפים הפוטנציאליים להצטרף לממשלה ולתמוך בה, לחתום על קווי היסוד שלה ולהגיע לסיכום אילו תיקים יימסרו להם.

  6. האם הנשיא חייב לתת למועמד הארכה במידה ולא הצליח להרכיב ממשלה בפרק זמן שהוקצב לו?

    לא. החוק מאפשר לנשיא לתת למועמד הנבחר לראשות הממשלה הארכה של לא יותר משבועיים נוספים, אבל הוא אינו חייב לעשות זאת. 

  7. מה יקרה אם גם הפעם אף אחד מהמועמדים לא יצליח להרכיב ממשלה?

    קיימת אפשרות שבה ‭ 61‬ח"כים שהתארגנו, רשאים לפנות לנשיא ולבקש ממנו בכתב להטיל את התפקיד על חבר כנסת אחר שיסכים לכך. במקרה זה הנשיא חייב להטיל את התפקיד על אותו ח"כ שהומלץ בתוך יומיים בלבד. לרשות אותו ח"כ נבחר יעמדו שבועיים בלבד להרכבת ממשלה. אך אם גם זה ייכשל אז הכנסת תפוזר שוב ויצאו לבחירות רביעיות בתוך ‭ 90‬יום.