רבנית העבירה שיעור לחיילות בחמ"ל, בלשכת הרמטכ"ל נזפו

בלשכה ממבהירים כי אסור שיתקיימו שיעורי תורה בחמ"ל, זאת למרות שהופצו פעמיים בשנים האחרונות הנחיות שאין לעשות כן. בפורום החלוני הגדילו את הביקורת, הרבנית בכלל לא צריכה להיכנס אפילו לבסיס

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/02/20 22:04 א באדר התשפ

רבנית העבירה שיעור לחיילות בחמ"ל, בלשכת הרמטכ"ל נזפו
חיילות בצה"ל. אילוסטרציה, צילום: מארק ניימן, GPO, פלאש 90

רבנית שנהגה להיכנס לחמ"ל מבצעי ולהעביר שיעורי תורה לתצפיתניות בגבול מצרים, עוררה ביקורת אצל לשכת הרמטכ"ל. בלשכה הבהירו שלא ניתן להעביר שיעורים בחמ"ל, דבר זה נאסר עוד ב-2016 והבהירו כי שיעורי דת לחיילות לא יתקיימו עוד בתוך מתחמים מסווגים. הרב הצבאי הראשי אישר בעבר את הרצאותיה של הרבנית, וכי שיעורי התורה שלה היו בגדר פעילות רשות.

חשוב לציין כי, הסמכות לאשר שיעורים של גורמי דת אזרחיים נתונה בידי הרבנות הצבאית, שמנפיקה היתרים לכך על-פי שיקול דעתה, בניגוד למצבי עבר שבהם הועברו שיעורי דת - לעיתים ללא רצון חופשי מצד החיילים - בידי רבנים שנכנסו לבסיסים על דעת עצמם או בהזמנת גורמי פיקוד מקומיים. במכתב מהלשכה נכתב: "לפני כשלוש שנים הנחה הרב הצבאי הראשי, בכתב ובעל פה, להפסיק לקיים הרצאות אלה לתצפיתניות בתוך החמ"ל. הנחייה כתובה זו הופצה בסוף שנת 2016 ופעם נוספת בשנת 2019".

הרב הצבאי הראשי הנחה לקיים תחקיר בנושא עם היוודע הדבר, והתחקיר לימד שרב החטיבה הקודם הבהיר לרבנית שאסור לה להרצות בתוך החמ"ל. עוד הרב קבע כי יש להנחות בנושא פעם נוספת את כלל המרצים והמרצות בגדודי האיסוף הקרבי, ולהבהיר כי אין לקיים הרצאות מטעם הרבנות הצבאית בתוך החמ"ל. רב פיקוד הדרום אף עצר למשך מספר ימים את כלל ההרצאות ושיעורי התורה בפיקוד, עד לחידוד הנהלים כנדרש. 

מצידה של הרבנית נמסר כי היא קיבלה סיווג ביטחוני גבוה מצד גורמים בצבא כדי להיכנס אל החמ"ל. "השיעורים לא נערכו בכפייה אלא מתוך רצון גדול של הבנות, ואפילו הן לאורך השנים ביקשו להוסיף עוד שיעורים. אף פעם לא נאמר לרבנית ע"י שום גורם צבאי להפסיק את השיעורים בתוך החמ"ל"

בפורום החילוני ציינו כי "צה"ל עשה צעד קטן בכיוון הנכון כאשר הרחיק את הרבנית מהחמ"ל, אך לא ברור מדוע הוא מאפשר לאזרחית להמשיך להיכנס לבסיס, ובמיוחד לבסיס מסווג, ולהעביר תכנים דתיים ללא פיקוח ומעקב. אנו קוראים לצה"ל לא לאפשר כניסת גורמים זרים אל בסיסי צה"ל ולקחת אחריות על התכנים אליהם נחשפים החיילים".