לא בגלל מה שאתם חושבים: 400 אלף איש שוקלים לא להצביע בבחירות

מסקר שנערך על ידי "מדגם" עבור מחלקת המחקר של "רימון-כהן": כ-400,000 ישראלים, בעיקר צעירים, שוקלים להמנע מלהגיע לקלפי ולא בגלל שנמאס מסבב נוסף אלא מהחשש להידבק בוירוס הקורונה

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/02/20 17:10 א באדר התשפ

לא בגלל מה שאתם חושבים: 400 אלף איש שוקלים לא להצביע בבחירות
צילום: פלאש 90

כ- 400 אלף איש בעלי זכות בחירה שוקלים שלא להגיע כלל לקלפי ביום הבחירות, מתוך חשש להידבק בנגיף הקורונה – כך עולה מסקר שהזמין משרד יחסי הציבור והייעוץ האסטרטגי "רימון-כהן", בהנהלת רוני רימון, ואשר בוצע השבוע על ידי מכון "מדגם" בראשות מנו גבע, והסיבה היא בגלל הקורנה ולא בגלל תחושת מיאוס על המצב הפוליטי או מצב ביטחוני רעוע. 

הנסקרים (מדגם כלל ארצי מייצג של 502 איש) נשאלו: "האם את/ה שוקל/ת, או לא שוקל/ת, לוותר על זכות ההצבעה שלך ולא להגיע לקלפי ביום הבחירות בשל החשש מנגיף הקורונה?". 6.5% ענו בחיוב. אחוז זה, מתוך כ-6.4 מיליון איש בעלי זכות הבחירה בישראל מהווה למעלה מ-400 אלף מצביעים. המעניין הוא שמרבית החוששים הם צעירים בשתי שכבות גיל: 18-24 - 13.1% חוששים, ובקרב בני 25-34 – אחוז החוששים מגיע ל-14.9%.

רוני רימון, בעלי "רימון-כהן", יועץ ופרשן אסטרטגי בכיר: "הבחירות הפעם יוכרעו על אחוז ההצבעה בקהלים שונים. באופן מסורתי אחוז ההצבעה בקרב מצביעי הליכוד נמוך יותר מאלה של מחנה המרכז שמאל. נתניהו זיהה שזו הבעיה ולכן הליכוד מקדיש מאמצים עילאיים כדי להעלות את אחוז ההצבעה בערים בהן התמיכה בליכוד גבוהה, אך אחוז ההצבעה בהן נמוך. אם בימים שעד הבחירות יתגלו בישראל מקרים בהם אזרחים נדבקו בנגיף הקורונה – אין ספק שמדד הפאניקה יעלה ויתכן שאחוז גבוה יותר מהאזרחים יימנעו מללכת לקלפיות מחשש להידבק. אם כך יהיה הרי שמי שתקבע את זהות המנצח בבחירות תהיה הקורונה.

בסקר נבדקה גם מידת השפעת האירועים הצבאיים בדרום על מגמות ההצבעה. המסקנה היא שההשפעה כמעט אפסית. אמנם ישנם מעברים של מצביעים בין מפלגות כתוצאה מהמצב הביטחוני בדרום – אבל מדובר באחוזים קטנים מאד, תוך מגמה מעורבת של מצביעים אחרים שמגיעים למפלגה שאיבדה מצביעים.