בג"צ הקפיא את עבודת הוועדה לבדיקת המחלקה לחקירת שוטרים

צו ביניים להקפאת עבודת הוועדה לבדיקת התנהלות המחלקה לחקירות שוטרים למשך 60 יום. שר המשפטים: בג"צ עשה יד אחת עם היועץ המשפטי לממשלה

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/02/20 19:59 כט בשבט התשפ

בג"צ הקפיא את עבודת הוועדה לבדיקת המחלקה לחקירת שוטרים
מח"ש, צילום: Noam Renkin Fenton/Flash90

בג"ץ הודיע היום (שני) על הקפאת עבודת ועדת הבדיקה הממשלתית לבירור התנהלות המחלקה לחקירת שוטרים. במקביל, השופטים הורו לממשלה להגיש תוך 60 יום תצהיר ובו הסבר מדוע אין לבטל את הקמת את ועדת הבדיקה.

שר המשפטים אמיר אוחנה הגיב להחלטת ההקפאה: "בג"צ עשה יד אחת עם היועץ המשפטי לממשלה שהיה בניגוד עניינים מוסדי – ומנע אפשרות לטפל בבעיה חוצת מגזרים וארוכת שנים". אוחנה טוען לבעיית חוסר אמון קשה במח"ש: "לא מדובר רק ביוצאי אתיופיה, שראינו רק ביממה האחרונה עדות נוספת להתייחסות הנלוזה אליהם בהתכתבויות הוואטסאפ המשטרתיות שפורסמו – אלא בבעיה חוצת מגזרים וארוכת שנים. הציבור ראוי למחלקה לחקירות שוטרים שיוכל לתת בה אמון. זו הסיבה שביקשתי להקים ועדת בדיקה שתגיש בפני הממשלה הבאה מסקנות וממצאים איך ניתן לעשות את הדברים טוב יותר". 

אוחנה קבע כי רק אם הממשלה הבאה, וזהותה לא חשובה, תבקש מהוועדה להגיש את המלצותיה היא תעשה כן. הכל כדי לא לכבול את ידי הממשלה הבאה, אלא רק לסייע לה. גם על התנהלות היועמ"ש הגיב אוחנה: "היועץ המשפטי לממשלה, שאליו כפופה מח"ש, צריך היה למשוך ידיו מלחוות דעה בעניין – הרי מח"ש כפופה אליו. יכול היה להטיל את מלאכת כתיבת חווה"ד על היועמ"שית של משרד המשפטים, למשל. לא רק שלא עשה זאת, הוא מנע ממנה להציג את חוות דעתה בפני הממשלה. מדוע? מפני שהיא סברה – בהגינותה – כי אין מניעה בנסיבות אלה להקים את וועדת הבדיקה".

נזכיר כי לפני כשלושה שבועות הודיע שר המשפטים כי בכוונתו להביא לאישורה של הממשלה הצעת מחליטים לפיה תוקם ועדת בדיקה ממשלתית. הוועדה אמורה היתה לבדוק: נהלי העבודה, אופן ניהול החקירה בתיקים בהם הוחלט לנהל חקירה, את הטיפול המערכתי בעבירות שוטרים, קיומם של מנגנוני בקרה ופיקוח.

לאחר מכן, היועמ"ש מנדלבליט הביע את התנגדותו להקמת הוועדה: "יש מניעה משפטית לקבל את ההחלטה בעת הזו מחשש לשיקולי בחירות". 

 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן