הרבנות הראשית תגיש כתבי אישום בתחום הכשרות

בצעד דרסטי, הוחלט כי הרבנות הראשית תחל להגיש כתבי אישום באופן ישיר נגד בתי עסק שמציגים עצמם כשרים בניגוד לחוק. עד כה הייתה הרבנות תלויה בפרקליטות לשם הגשת כתב אישום

חדשות כיפה גלעד ארליך, חדשות כיפה 18/02/20 09:48 כג בשבט התשפ

הרבנות הראשית תגיש כתבי אישום בתחום הכשרות
הרבנות הראשית, צילום: Flash90

הרבנות הראשית תחל להגיש כתבי אישום נגד מפירי חוק בתחום הכשרות. ההחלטה החדשה מבקשת לתקן בעיה ארוכת שנים. במסגרתה, יחידת האכיפה של הרבנות, שפועלת נגד גופים שמפירים את חוק איסור הונאה בכשרות, מוסמכת להטיל קנסות, ולגופים שנקנסו הייתה אפשרות להגיש בקשה להישפט על העבירה.

עם זאת, במשך שנים רבות, לא הוגשו כתבי אישום מטעם הפרקליטות נגד מפירי החוק, דבר שאפשר להם לחמוק מעונש ופגע באורח אנוש ביכולת ההרתעה של הרבנות. כדי להגדיל את יכולתה לפעול כנגד מפרי החוק, פעלו בשנים האחרונות ברבנות הראשית על מנת להקים מערך תביעה פנימי, שבמסגרתו יוכלו עורכי דין שלה להגיש כתבי אישום באופן עצמאי נגד מפירי חוק - זאת בדומה לרשות המסים ורשות מקרקעי ישראל.

השבוע, לאחר מאמצים של שנים, אושרה הבקשה, וכעת יוכלו ברבנות להגיש כתבי אישום נגד העבריינים, כך פורסם ב"ישראל היום". ההחלטה מהווה חיזוק נוסף לרבנות, ועלולה לפגוע בארגונים הליברליים, אשר רוצים להפריט את מערך הכשרות של הרבנות או לסגרו.

נזכיר כי בשנים האחרונות מתנהלת מלחמה עזה בתחום הכשרות, כאשר מצד אחד עומדת הרבנות הראשית, המנסה בכל כוחה לשמור על מעמדה הבלעדי בתחום, ומנגד,הארגונים הליברליים שמעוניינים לספק תעודות כשרות אלטרנטיביות. בצעד תקדימי הוגשו השבוע כתבי אישום פליליים נגד כמה בתי עסק, וברבנות מצהירים כי לא מדובר במקרה  חד-פעמי.

לאחרונה, כחלק מההחלטה החדשה, בוצעה התקשרות עם משרד עו"ד חיצוני שמשמש תובע עבור הרבנות, ונציגי הרבנות הוסמכו לשמש תובעים פליליים מטעם היועץ המשפטי לממשלה. 

ברבנות הראשית מציינים כי מדובר ביכולת חשובה במאבק נגד עבריינים, אשר מנסים להתחמק מעונש באמצעות בקשה להישפט, וכן להגיש כתבי אישום נגד מפירי חוק סדרתיים. "הגברת יכולות האכיפה של הרבנות הראשית כנגד בתי עסק הפועלים בניגוד לחוק, תקנה לה כלים נוספים להתמודד עם הונאות והפרות כשרות לטובת הצרכנים, ומהווה נדבך נוסף  לחיזוק מערך הכשרות", מסרו ברבנות.