ארגון "השגחה פרטית" נגד הרבנות

על רקע אישור ההחלטה המאפשרת לרבנות הראשית לאכוף עבירות בעצמה, ללא צורך בפרקליטות המדינה, תוקף הרב אהרן ליבוביץ׳, מייסד מיזם השגחה פרטית: "מדובר במלחמה פוליטית", גם בארגון "נאמני תורה ועבודה" תקפו את ההחלטה

חדשות כיפה חדשות כיפה 18/02/20 09:11 כג בשבט התשפ

ארגון "השגחה פרטית" נגד הרבנות
לוגו השגחה פרטית, צילום: צילום מסך מדף הפייסבוק

לראשונה החלה הרבנות הראשית השבוע להגיש כתבי אישום באופן ישיר נגד בתי עסק שמציגים עצמם כשרים בניגוד לחוק. כאשר, עד כה הייתה הרבנות תלויה בפרקליטות לשם הגשת כתב האישום.

בתגובה לצעד זה, תוקף הרב אהרן ליבוביץ׳, מייסד מיזם השגחה פרטית, את הרבנות הראשית, וטוען כי "מדובר בחלק ממלחמה המתנהלת על שוק הכשרות, כאשר היא מלחמה פוליטית לכל דבר ועניין ואין לה דבר וחצי דבר עם הרצון והשאיפה לשמור על הכשרות בישראל".

לדבריו, "צר לנו על המאבק ארוך השנים והמיותר, שמנהלת הרבנות הראשית בעיקר כנגד השגחה פרטית וצהר, מי שקובע וימשיך לקבוע את המצב בשטח, הוא קהל צרכני הכשרות ההולך וגדל, המצביע ברגליים וממלא את המסעדות שבהשגחת רבני צהר".

גם בארגון "נאמני תורה ועבודה" תקפו את ההחלטה, "הדרך למאבק בהונאה בכשרות, לא יכולה להיות באמצעות הוספת עוד ועוד סמכויות ויכולת אכיפה בידיה של הרבנות, שמוכיחה חדשות לבקרים שאינה מסוגלת להתנהל באופן תקין". 

לדבריהם, "ניתן היה למנוע את הפארסה הזו, אם היו מקבלים את הצעת החוק לתחרות בכשרות שאנחנו מקדמים, במסגרתה הרבנות תהפוך לרגולטור בלבד ויוענקו רישיונות לתאגידי כשרות, מה שיבטיח רגולציה אפקטיבית, יצמצם הונאות ויחזק את הכשרות בישראל".

נזכיר כי מדובר בהחלטה המבקשת לתקן בעיה ארוכת שנים. במסגרתה, יחידת האכיפה של הרבנות, שפועלת נגד גופים שמפירים את חוק איסור הונאה בכשרות, מוסמכת להטיל קנסות, ולגופים שנקנסו הייתה אפשרות להגיש בקשה להישפט על העבירה.

עם זאת, במשך שנים רבות לא הוגשו כתבי אישום מטעם הפרקליטות נגד מפירי החוק, כך שהתאפשר להם לחמוק מעונש, דבר זה פגע באופן קשה ביכולת ההרתעה של הרבנות. על מנת להגדיל את כוחה ואת יכולתה לפעול באופן אקטיבי נגד מפירי החוק, פעלו בשנים האחרונות ברבנות הראשית על מנת להקים מערך תביעה פנימי, שבמסגרתו יוכלו עורכי דין שלה להגיש כתבי אישום באופן עצמאי נגד מפירי חוק - זאת בדומה לרשות המסים ורשות מקרקעי ישראל. מדובר בהחלטה אשר נותנת כוח נוסף לרבנות, בניגוד לעמדת הארגונים הליברליים אשר מתנגדים לה ורוצים להפריט את מערת הכשרות שלה או לסגרו.

ברבנות הראשית מציינים כי מדובר בצעד אשר יאפשר לה לפעול כנגד עבריינים אשר מבקשים לברוח ממשפט ועונש, וכן להגיש כתבי אישום נגד מפירי חוק סדרתיים. "הגברת יכולות האכיפה של הרבנות הראשית כנגד בתי עסק הפועלים בניגוד לחוק, תקנה לה כלים נוספים להתמודד עם הונאות והפרות כשרות לטובת הצרכנים, ומהווה נדבך נוסף  לחיזוק מערך הכשרות", מסרו ברבנות.