כור גרעיני ראשון בעולם הערבי

איחוד האמירויות הנפיקה רישיון להפעלתה "בקרוב" של תחנת כוח גרעינית בסמוך לחופי המפרץ הפרסי, ממש מול איראן

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 17/02/20 18:11 כב בשבט התשפ

כור גרעיני ראשון בעולם הערבי
אבו דאבי. בירת איחוד האמירויות, צילום: shutterstock

איחוד האמירויות הערביות הודיעה היום (ב') כי הנפיקה רישיון להפעלתו של כור גרעיני בתחנת הכוח "בראכה" – תחנת כוח גרעינית ראשונה בעולם הערבי, כך פרסמה סוכנות הידיעות הצרפתית(AFP). 

למדינת המפרץ העשירה בנפט אין מחסור במשאבי אנרגיה, אך על רקע החשש באזור מהתרוקנות מאגרי הנפט בעתיד, משקיעה המדינה המוסלמית סכומי עתק במטרה לפתח מקורות אנרגיה חלופיים.

"היום מסמל פרק חדש במסע שלנו לפיתוח אנרגיה גרעינית לצורכי שלום", אמר יורש העצר של אבו דאבי, הנסיך מוחמד בן זאיד אאל נהיאן.

תחנת הכוח "בראכה" שוכנת בסמוך לחופי המפרץ הפרסי, סמוך לבירת איחוד האמירויות, הנסיכות אבו דאבי. בנייתה תוכננה במקור להסתיים כבר בסוף 2017, אולם השלמתה התעכבה בשל דרישות בטיחות שונות. הרישיון שניתן הוא להפעלתו של אחד מארבעת הכורים שנבנו בתחנת הכוח. בינואר מסרו הרשויות כי התחנה תחל לפעול בחודשים הקרובים. נכון להיום עדיין לא נמסר תאריך מדויק להתחלת פעילות הכור הראשון, אך נאמר שהדבר יקרה "בקרוב".

גם סעודיה הכריזה בעבר שבכוונתה לבנות עד 16 כורים גרעיניים, אך הפרויקט הזה טרם יצא לפועל והראשונה בעולם הערבי תהיה המדינה מהפרץ. מי שבנה את הכור הוא תאגיד קוריאני, בעלות של 24.4 מיליארד דולר. אם כל ארבעת הכורים הגרעיניים שלה יפעלו, תוכל התחנה לייצר עד 5,600 מגה-וואט של חשמל, בערך כ-25% מכלל הצריכה של איחוד האמירויות, המונה כעשרה מיליון תושבים.

לצד התקווה שהכור יסייע להורדה במחירי החשמל, איחוד האמירויות בנתה את הכור על מנת לחזק את מעמדה כשחקן מרכזי באזור. "זהו חלק מהמאמץ שלה לגוון את כלכלת האנרגיה שלה, להפחית את התלות בדלקי מאובנים ולהבליט את עצמה כשחקן אזורי משמעותי בתחומי המדע והטכנולוגיה", אמר אנליסט במפרץ לסוכנות AFP.

איחוד האמירויות טוענת כי תכנית הגרעין שלה נועדה למטרות אזרחיות בלבד. כהוכחה לכך היא איפשרה ביקורים של יותר מ-40 משלחות בינלאומיות לתחנה הגרעינית מאז 2010. בעבר הבטיחה גם כי לא תפעל להעשיר אורניום. למרות ההבטחות, קשה להתעלם מהרקע העומד מאחורי בניית הכור הגרעיני: המתיחות הגוברת עם איראן השיעית. מה שמפריד בינה לבין הכור אלה מי המפרץ הפרסי. היחסים בין טהרן לבין איחוד האמירויות התדרדרו גם הם מאז שוושינגטון, בהובלת הנשיא דונלד טראמפ, פרשה מהסכם הגרעין וחידשה את הסנקציות על איראן. מתיחות זו אף הובילה למתקפת טילים ומל"טים נגד מתקני נפט של החברה הסעודית "ארמקו" בספטמבר האחרון.

מומחים מזהירים כי גם הכור החדש עלול להיות פגיע: "המתקפה ב-2019 על ארמקו הבליטה את הפגיעות של תשתית האנרגיה במפרץ", אמר אחד המומחים מהאזור, שביקש לדבר בעילום שם עקב הרגישות של הסוגיה.