פרשת הרפז חוזרת: הקשר בין מנדלבליט ואשכנזי בפרשה

הקלטות בין הרמטכ"ל דאז אשכנזי ליועץ המשפטי לממשלה דאז וינשטיין חושפות: "מסמך גלנט" המזויף שכב בלשכת אשכנזי במשך "כמה חודשים". בשיחות בין מנדלבליט לאשכנזי מאותם ימים נשמעים השניים דנים בסוגיה: "בסוף עוד אהיה עד בסיפור הזה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 17/02/20 07:57 כב בשבט התשפ

פרשת הרפז חוזרת: הקשר בין מנדלבליט ואשכנזי בפרשה
צילום: Kobi Gideon / Flash90   

הקלטות שנחשפו אמש בחדשות ‭13‬ מעלות סימני שאלה נוספים סביב התנהלותם של שניים בפרשת הרפז: הרמטכ"ל  דאז, גבי אשכנזי, כיום מס' 4 בכחול  לבן; והפרקליט הצבאי הראשי דאז, אלוף אביחי מנדלבליט, כיום היועץ המשפטי לממשלה. פרשת הרפז, שבה נקשר שמו של אשכנזי ב-2010, עדיין אופפת סביבו, וצווי איסור הפרסום רק מגבירים את המסתורין וסימני השאלה סביבה.

במוקד ההקלטות: שתי שיחות טלפון מרכזיות. האחת, בין הרמטכ"ל  אשכנזי לבין היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין ב-10‭ ‬ באוגוסט ‭ ,2010‬חמישה ימים לאחר שפורסם על קיומו של המסמך. השיחה השנייה היא בין הפרקליט הצבאי הראשי מנדלבליט לבין עוזרו של אשכנזי, אל"מ  ארז וינר, ב-9 באוגוסט 2010. 

בשיחה בין אשכנזי לוינשטיין, מתברר כי חלפו חמישה ימים מאז שפורסם כי "מסמך גלנט" זויף, ועד שאשכנזי בחר לחשוף בפני ויינשטיין את העובדה שהמסמך המקורי נמצא ברשותו זה זמן. בשיחה שיזם לבסוף אשכנזי לויינשטיין הוא נשמע אומר: "יש לי משהו שאני רוצה לומר לך. ראיתי אתמול שהתחלתם את החקירה, שאתם מחפשים את המסמך. אז אני רוצה לשתף פעולה עם זה. לי יש את המסמך הזה כבר איזה חודשיים או  שלושה, יותר".

הרמטכ"ל בזמן התקיפה. גבי אשכנזי

בימיו כרמטכ"ל. גבי אשכנזיצילום: פלאש 90. אביר סולטן

לאורך כל ימי הסערה הללו נתן מנדלבליט, ששימש  אז בתפקיד הפרקליט הצבאי הראשי, לרמטכ"ל ולעוזרו דיווחים שוטפים מהדיונים בלשכת היועץ המשפטי לממשלה, בשאלה אם וכיצד לפתוח בחקירה בשאלת המסמך המזויף. בהקלטת שיחה אחרת, בין מנדלבליט לוינר, עולה השאלה האם מנדלבליט ידע על כך שאשכנזי מחזיק במסמך, ובכל זאת הטעה במכוון את לשכת ויינשטיין. משפט המפתח שיכול לקבוע בעניין, נשמע מעט משובש בהקלטה, וישנן חילוקי דעות בין המשטרה לבין מנדלבליט באשר למה נאמר שם.

מנדלבליט ואשכנזי ושאר המעורבים בפרשה, למעט בועז הרפז, יצאו ממנה בסופו של דבר ללא כתם פלילי. מנדלבליט לא רק שלא הודח מתפקיד מזכיר הממשלה, הוא אפילו מונה לתפקיד היועץ המשפטי, ואשכנזי הפך לאחת הדמויות הפוליטיות המשפיעות בישראל.

מלשכת חבר הכנסת גבי אשכנזי נמסר בתגובה: "מדובר בהקלטות ישנות מלפני קרוב לעשור שכולן פורסמו מספר פעמים בעבר. מאות אלפי השיחות של אשכנזי נבדקו ונסרקו על ידי המשטרה, מבקר המדינה והיועץ המשפטי לממשלה שהחליט לסגור את תיק החקירה. כל החשדות הוזמו והופרכו. מאחלים לכל איש ציבור שהאזנה מסיבית לכל שיחותיו תסתיים באופן דומה".

מטעמו של מנדלבליט נמסר בתגובה: "חוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה לשעבר עו"ד יהודה וינשטיין בעניין המשך כהונתו של ד"ר אביחי מָנְדלבליט בתפקיד מזכיר הממשלה, עמדה הן לפני ועדת האיתור למשרת היועץ המשפטי לממשלה והן בפני הרכב של חמשת שופטי בג"ץ, ונדחתה על ידם מכול וכול. לאחר שבחנו מסמך מפורט מטעמו של ד"ר מנדלבליט בעניין, ועדת האיתור ושופטי בג"ץ קבעו פה אחד שלא דבק כל רבב בהתנהלותו של ד"ר מנדלבליט, והתיק נסגר לפיכך מחוסר אשמה".

מספר 2 בכחול לבן יאיר לפיד אמר: "האירוע הזה לא יפגע בנו. לא בטוח שאצל כל 120 הח"כים, אם יקליטו אותם במשך שנים כמו שהקליטו את גבי, יתגלה שהם הגונים כמותו".