לראשונה בהיסטוריה: קוד אתי לרבנים

הרבנות הראשית מפרסמת תקנון לרבנים בשירות הציבורי: דוגמה אישית, שמירה על פרטיות, הקפדה על מנהל תקין - והימנעות מהגנה על עבריינים, פעילות פוליטית וניצול לרעה. נאמני תורה ועבודה: "מברכים על התקנון"

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/02/20 21:54 כ בשבט התשפ

לראשונה בהיסטוריה: קוד אתי לרבנים
הרבנים הראשיים לישראל, צילום: פלאש 90

הרבנות הראשית לישראל מתקדמת לעידן החדש. על פי דיווח ב-ynet, ברבנות יפרסמו קוד אתי חדש לרבנים בשירות הציבורי, לראשונה בהיסטוריה, במטרה לשמור על מנהל תקין ברבנות ועל כבודו של התפקיד. על פי הדיווח, במועצת הרבנות הראשית אישרו לאחרונה מסמך בשם 'דרכי הנהגה והליכות', המיועד לרבנים בשירות הציבורי, במטרה לשמור על כבודם של הרבנים ועל כבוד הרבנות.

במסמך מפורטים כללי התנהגות לרב - עשה ואל תעשה. באופן כללי מופיעים ערכי יסוד, כמו נאמנות לשליחות, אחריות ומסירות, דרכי שלום, נקיות כפיים, דוגמה אישית וענווה. בהמשך מפורטים כללים מפורטים ומעשיים יותר, למשל "הרב אינו עושה את התורה קרדום לחפור בו". בנוסף, מופיעה הנחיה לרבנים שלא לפעול בתחומים שאינם מבינים בהם, אלא לפנות לגורמי מקצוע.

מועצת הרבנות הראשית

מועצת הרבנות הראשיתצילום: דוברות הרבנות הראשית לישראל

עוד נכתב במסמך כי "הרב אינו עוסק בעיסוקים נוספים הפוגעים בהיקף המשרה הרבנית שנתמנה לה, בהתאם למאפייניה, אלא אם כן הוא קיבל אישור לכך מן הגורמים הנוגעים בדבר".

בהמשך מפורטים כללים בנושא קבלת טובות הנאה, תרומות למוסדות אליהם הרב מקורב, וכן - "הרב אינו עושה שימוש בדרך אסורה במידע שהגיע אליו מכוח תפקידו ושאינו נחלת הכלל", וגם "הרב מקפיד על שמירת סודיות".

המסמך נכתב ביוזמת היועץ המשפטי של הרבנות, עו"ד הראל גולדברג, והרב הראשי יצחק יוסף הקים ועדה מיוחדת ברבנות שתנסח את הכללים. הוועדה לוותה על ידי גולדברג, ומועצת הרבנות אימצה את החלטות הוועדה ואת המסמך בישיבתה החודשית האחרונה.

בתנועת נאמני תורה ועבודה אמרו בתגובה: "אנו מברכים על התקנון שגיבשה הרבנות, במסגרתו מודרכים הרבנים שלא לחפות על עבריינים, לא לעסוק בפעילות פוליטית, לא לנצל את התפקיד לרעה, להישמר מניגודי עניינים, להוות דוגמא אישית ולהקפיד על מנהל תקין.
המדובר בצעד חשוב, גם אם מעט מאוחר שעושה הרבנות, בדרך להבראת המערכת.
אין ספק כי הדרך לשם עוד ארוכה, אך היום יש רק לברך את הרבנות וראשיה, ובראשם היועץ המשפטי עו״ד הראל גולדברג, על ייזום המהלך".