מתן כהנא לכיפה: "כחול לבן שכחו את החלק של הרב מדן באמנת גביזון-מדן"

חבר הכנסת מתן כהנא מסביר באולפן כיפה את הבדלי הגישות בנושאי דת ומדינה בין חברי ימינה: "הימין החדש בעד אמנת גביזון-מדן, מניח שהרב רפי לא יסמוך את ידיו על זה", וקובע מה ניתן לעשות עם עובד שאין בו צורך יותר: "במדינות הסקנדינביות אפשר לפטר עובד מהיום למחר"

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 04/02/20 19:03 ט בשבט התשפ

מתן כהנא לכיפה: "כחול לבן שכחו את החלק של הרב מדן באמנת גביזון-מדן"
מתן כהנא, צילום: כיפה

פחות מחודש לבחירות השלישיות, חבר הכנסת מתן כהנא, מקום חמישי בימינה, קובע תכנית המאה היא הצעה אמריקאית, אבל אני חלא חייבים לממש את כולה, כועס על "הטינוף" של כחול לבן כלפי החרד"לים ומאמין שבימינה יצליחו למצוא רב ראשי שמוסכם כל כל תתי הזרמים בציונות הדתית. 

על פי הדיווחים האמריקאים עדכנו ושיתפו את שקד, בנט וסמוטריץ' בפרטי תכנית המאה לפני שהיא פורסמה. הנהגת המפלגה נתנה לזה אור ירוק, למה עכשיו אתם מתנגדים? 

"גם אם יידעו אותם זה ממשל לא אומר שהם יסכימו לזה. אנחנו נתנגד למדינת טרור פלסטינית בין הירדן לים וזה לא משנה איזה סוכריות יחלקו לנו בדרך. בשום פנים ואופן לא ניתן לדבר הזה לקרות. אנחנו כן חושבים שקרה כאן דבר גדול שהמעצמה הכי גדולה בעולם שינתה את הפרדיגמה ואומרת שהיא מכירה בזכותינו ההיסטורית על כל שטחי ארץ ישראל. בנוסף יש לנו הסכמה שבשתיקה של האיחוד האירופי והסכמה שבשתיקה של מדינות ערב המתונות, אז לכן אנחנו חושבים שצריך להחיל כמה שיותר מהם את הריבונות הישראלית על כל יישובי יהודה ושמרון ולמנוע בכל מחיר למנוע מדינת טרור פלסטינית". 

האמריקאים התנו את החלת הריבונות בהקמת מדינה פלסטינית. זו עסקה כוללת ואי אפשר להפריד אותה?

"זו ההצעה האמריקאית, ואנחנו על ההצעה הזו אומרים שאנחנו לא מסכימים להקמת מדינת טרור פלסטינית בין הירדן לים. אני לא מכיר שהאמריקאים אומרים שזה או הכל או לא כלום. יש אצל האמריקאים גורמים רבים שחושבים שמישראל צריכה לעשות את מה שנכון לה וזה להחיל מחר בבוקר את הריבונות על יהודה ושומרון. נפתלי בנט נסע לארצות הברית כדי לחזק את הגורמים האמריקאים שתומכים בהחלת הריבונות כצעד ראשון. ואנחנו מבינים שאם נחיל את הריבונות לא תקום פה מדינת טרור פלסטינית". 

כחול לבן מאתגרים בנושא הליברלי. הם טוענים שהחרד"לים משתלטים עליכם ואתם טוענים שתמנו רב ראשי ציוני דתי. מאיזה תת-זרם בציונות הדתית הוא יגיע? 

"הרשימה שימינה שמה לבחירות הקרובות היא יפה ואיכותית שמאגדת בתוכה את כלל הזרמים בציונות הדתית ובימין הממלכתי. אני חושב שהמהלך שכחול לבן עשו בטינוף על הציבור החרד"לי הוא מהלך נלוז, הרי לכל אחד מאיתנו במשפחה או בחברים יש משהו קרוב חרד"לי. אני לא יודע להגיד לאיזה תת זרם הוא השתייך, אבל אני בטוח שנדע למצור רב שמוסכם על כולנו מהציונות הדתית כדי שסוף סוף יהיה לנו רב ראשי מהציונות הדתית". 

איזה רפורמות בנושאי דת ומדינה תעשו לטובת הציבור הליברלי בציונות הדתית?  

כאיש הימין החדש אנחנו מדברים בצורה מאוד ברורה על אמנת גביזון-מדן. בתוך ימינה יש לנו הסכמה מאוד רחבה בנושא המדיני, הביטחוני והכלכלי, בנושאי דת ומדינה יש לנו מחלוקות ולכן יהיה חופש הצבעה בנושאים האלו. המגוון הזה רק הופך את זה ליותר יפה. 

אני כאיש ימין החדש הולך לפי אמנת גביזון-מדן, אני מניח שהרב רפי לא יסמוך את ידיו על הדבר הזה, אבל מה שעושים כחול לבן זה קצת רמייה בגלל שהם אומרים שהם ירצו ללכת לפי גביזון מדן, אבל בעצם מתכוונים רק לגביזון ושוכחים שיש גם את מדן. 

אתה ידוע במאבק שלך נגד ועדי העובדים, המפד"ל ההיסטורית היתה חברתית. איך קרה השינוי? 

אני ממש לא חושב שיש כאן שינוי כי הדבר היחיד הסוציאליזם או הסוציאל-דמוקרטים זה שיווין ואיך שהם עושים את זה, הם מורידים את כולם למטה. השיטה שלנו היא שיטה של שוק חופשי, אנחנו פחות מודאגים מפערים, אנחנו יותר מודאגים מעוני. בכל מקום בעולם שיש מדניות של שוק חופשי העשירים נהיים עשירים יותר, אבל גם העניים פחות עניים ולכן בעייני זו תפיסה עולם הכי חברתית גם אם יש אנשים עשירים. 

צפו בראיון המלא: