מומחים טוענים: כדור הארץ יכנס לגל קור קיצוני למשך 30 שנים

השמש עשויה להיכנס לתקופת תרדמת, מה שעשוי על פי החששות להכניס גל קור קיצוני לכדור הארץ עד לשנת 2053. "מדובר בתקופה שמאופיינת בפחות כתמי שמש על פני הכוכב"

חדשות כיפה משה סלע, חדשות כיפה 03/02/20 15:09 ח בשבט התשפ

מומחים טוענים: כדור הארץ יכנס לגל קור קיצוני למשך 30 שנים
אילוסטרציה, צילום: pixabay

ולנטינה זרקובה, מומחית למדעי הסביבה מאוניברסיטת נורת'מביה חוזה כי העולם צפוי להיכנס לגל קור קיצוני בתוך לתקופה של 30 שנים. "הצניחה החדה בטמפרטורות עשויה להוביל למזג האוויר הקר ביותר שנמדד על פני האדמה", סוברת זרקובה, ומסבירה כי השמש עשויה להיכנס לתקופת תרדמת מה שיאפשר לגל הקור להתרחש.  

משמעות הדברים היא צניחה בטמפרטורות ברחבי הגלובוס, אשר עשויות לרדת לסביבות 50- מעלות במקומות מסוימים. "מדובר בתקופה שמאופיינת בפחות כתמי שמש על פני הכוכב", ממשיכה זרקובה ומסבירה, "כתוצאה מכך, פחות אנרגיה תופק על פני השמש ופחות קרינה תופץ לכיוונם של כוכבי הלכת באזור – כולל כדור הארץ". 

זרקובה מוסיפה כי תקופת התרדמת של השמש צפויה להימשך עד שנת 2053 ותגרום לעונות קרות ורטובות במיוחד – כולל בקיץ ועונות המעבר. מומחים נוספים מקהילת המדע טוענים כי הפעם האחרונה שהתחוללה תופעה כזו הייתה בסוף המאה ה-17, כאשר הטמפרטורות ברחבי העולם היו קרות כל כך שאפילו נהר התמזה בלונדון קפא.

חרף תחזיותיה של זרקובה, חלק מעמיתיה חולקים על דעתה וטוענים כי השינויים במזג האוויר יהיו מינוריים. פרופסור מת'יו אוונס, מרצה מאוניברסיטת רדינג (בריטניה), התייחס לדיווחים וטען כי תקופת ההיברנציה בקושי תשפיע על החיים בגלל ההתחממות הגלובלית. "הירידה באנרגיה של השמש, אשר מאופיינת בתקופת ההיברנציה, בקושי תורגש בגלל ההשפעות של בני האדם על הסביבה – לרבות פליטת ה-CO2 לאטמוספרה. אי לכך, ככל הנראה שלא תהיה השפעה על מזג האוויר".