יעקב מרגי מסתייג מתכנית המאה: "ש"ס לא תתמוך במדינה פלסטינית"

ח"כ יעקב מרגי (ש"ס) טוען באולפן כיפה כי לפזיזות בהגשת כתב האישום נגד נתניהו יש "טעם לפגם", מסביר מדוע הציונות הדתית לא הצליחה להעמיד רב ראשי משורותיה: "הם מפולגים ומדברים בכמה קולות" ונותן טיפ להנהגת ימינה "תתאחדו" 

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 30/01/20 19:29 ד בשבט התשפ

יעקב מרגי מסתייג מתכנית המאה: "ש"ס לא תתמוך במדינה פלסטינית"
ח"ג יעקב מרגי באולפן כיפה , צילום: כיפה

ימים ספורים לאחר פרסום תכנית המאה, חבר הכנסת יעקב מרגי טוען באולפן כיפה כי מפלגתו לא תתמוך בהקמת מדינה פלסטינית, מסביר מדוע עד עכשיו לא נבחר רב ציוני דתי לרב הראשי.

"כל אלו שהילכו אלינו אימים כל השנים - טעו"

לפני מספר ימים נחשפה בוושינגטון תכנית המאה, אולם היום הממשל האמריקאי חוזר בו ומבקש שלא נחיל את הריבונות אחרי הבחירות. מה עמדת ש"ס, צריך להחיל את הריבונות לפני או אחרי הבחירות? 

"קודם כל זה אחד הרגעים הכי מרגשים לעם ישראל. אנחנו זוכרים כי רק לפני כמה שנים שהיינו מזזים נייר מוועדת תכנון אחת לאחרת, בלי אפילו כוונה ליישם, היינו מקבלים גל של גינויים. היום  אנחנו מדברים על ריבונות, שרטוט גבול מזרחי למדינת ישראל ומשאירים את ירושלים מאוחדת. מי בכלל מדבר על זכות השיבה? כל אלו שהילכו אלינו אימים כל השנים - טעו. לא היתה שום רעידת אדמה, אפילו מזג האוויר היה אתמול יפה ונעים. זה רגע גדול למדינת ישראל, ואנחנו אנשים מאמינים וצריכים להודות להקב"ה שמקרב אותנו לגאולה האמיתית. 

זה טבעי שמהלך כזה גדול, שאולי מישהו חשב שלמדינת ישראל ייקח זמן, אבל בסך הכל יש הסכמה כללית. פה ושם בקצוות יש כאלו שמקשקשים בזנב. לנו אסור לחקות את שכנינו הפלסטיניים שלא מחמיצים אף הזדמנות להחמיץ הזדמנות, אנחנו צריכים לקפוץ על ההזדמנות הזו ויפה שעה אחת קודם". 

התכנית מדברת גם על מדינה פלסטינית, זה משהו שש"ס תומכת בו? 

"ש"ס לא תומכת במדינה פלסטינית וכרגע זה לא עומד על הפרק. מה שכן עומד על הפרק זו החל הריבונות, שיש הסכמה רחבה לכך. אם נגיע לנקודה זהו, נדון בכך. כרגע, אנחנו לא דנים בזה. כרגע אנחנו לוקחים בשני ידיים את ההזדמנות הגדולה שניתנה לנו שמדינות העולם יתרגלו באוזן שלהם לשמוע על החלת ריבונות וירושלים מאוחדת, ולא לשמוע את המושג ההזוי של זכות השיבה - זה דבר גדול וגם אלו שקצת מציק להם ושואלים שאלות". 

המהלך הוא באמת גדול ולכן אולי לא נכון לעשות אותו בזמן ממשלת מעבר? 

"ממשלת מעבר היא ממשלה לגיטימית לכל דבר וקבילה את אמון הציבור. גם אם הכנסת מתפזרת הממשלה נשארת כדי לייצר רציפות שלטונית. האיפוק והריסון שכפו עלינו המשפטנים, אלו רק בנושאים של מינוי תפקידים כדי שלא יראה מצב של ניצול מצב, אבל כאן אין ניצול מצב, זה נושא שנמצא בקונצנזוס. שמענו אפילו שכחול לבן רוצים להעביר את זה בכנסת, אין כאן עניין של איפוק וריסון. אם זה יבוא זה צריך לעבור". 

"מערכת המשפט לא קשובה לשיח הציבורי"

מנדלבליט הגיש את כתב האישום נגד נתניהו ביום בו הוא הסיר את החסינות ופורסמה תכנית המאה. מדוע הוא מיהר כל כך לדעתך? 

 מרגי עונה בגיחוך: "הוא פחד שיחסמו את המעבר מרחוב צאלח א-דין מעבר לכביש. אולי הוא פחד שיהיה חסימה או שלא ייתנו לו לעבור". 

"אני חושב שהיה שהיה לזה טעם לפגם. היה צריך לחכות, לישון על זה איזה לילה ומחר בבוקר להגיש את כתב האישום נגד נתניהו. לצערי הרב מערכת המשפט לא קשובה לשיח הציבהורי במדינת ישראלי על משבר האמון שקיים. במקום לתת לנו עוד סיבה להרגיש שיש בו רדיפה ולהיטות, הם היו צריכים לחשוב עשר פעם. אנחנו בכנסת אימצנו נוהל כשראש ממשלה נמצא בשליחות בחו"ל לא מגישים אי אמון ולא תוקפים את ראש הממשלה. איך זה נראה כשראש הממשלה נמצא בפסגה חשובה מאוד ובאותו רגע משרד המשפטים מגיש כתב אישום. זה לא נראה טוב.  

"שהרב סתיו ישתמש בכלים הפרלמנטרים והחוקיים למסד את הפתרונות שהוא חושב שהם נכונים"

הציבור נמצא במשבר אמון מול הרבנות הראשית. אילו רפורמות היא צריכה לעבור כדי להחזיר את אמון הציבור? 

"אין גוף שלא צריך לעבור רענון מידי פעם ולעשות התאמות ושינויים, והרבנות הראשית צריכה להגיש את השירותים במאור פנים. אני אומר לציונות הדתית שהמבנה הפוליטי במדינת ישראל ברור וכללי המשחק הידועים. אם הציבור הדתי לאומי היה שם את נושאי הדת בקדמת הבמה שלו, ולא נושאים אחרים במשא ומתן הקואליציוני, יכול להיות שהם יכלו להשפיע יותר

ש"ס קיבלה לידיה את המשרד לשירותי דת ומתפקדת בו על פי השקפת עולמה, כמובן שלא בצורה דורסנית. כשאני הייתי השר לשירותי דת עשיתי את הדברים בהידברות מול זבולון אורלב והגעתי איתו להבנות". 

הראשון לציון הרב יוסף, יצא נגד מכוני הגיור של הרב סתיו, תאפשרו להם לעבוד מול הרבנות? 

"כשהייתי שר הדתות היו לי חילוקי דעות עם הרב סתיו לא על המהות, קטונתי מלתת ציונים לרבנים, לא יכול להיות שיקומו במדינת ישראל גופים שלא על פי החוק, ושלא כפופים לחוק, אבל בגלל שהציבור אוהב אותם צריך להעלים עין". 

הרב סתיו מצא פתרונות לבעיית הגיור שיש ברבנות הראשית

"הוא מצא פתרונות? שישתמש בכלים הפרלמנטרים והחוקיים למסד את הפתרונות שהוא חושב שהם נכונים, כרגע הפתרונות שהוא מצא הם לא במסגרת המסלול שמדינת ישראל קבעה. 

מערך הגיור של מדינת ישראל נכתב על פי חוק במשרד ראש הממשלה. מדינת ישראל קבעה את הכללים והוציאה את מערך הגיור מבתי הדין הרבניים ועכשיו יש עליהם טענה? רוב הדיינים בבתי הדיור הממלכתי הם סרוגים. אני נוטה להאמין שיש רבנים שגם אם ייתנו להם את מה שהם רוצים, הם פשוט לא רוצים להתמסד. לדעתי הרב סתיו לא רוצה להתמסד, ויש כמוהו עוד כמה בציבור החרדי. 

אם צהר מצאה פתרון, ויש לה רפורמת גיור, כשרות ונישואין, שהיא חושבת שהיא הכי נוחה, טובה ויעילה לציבור, שתתכבד ותביא את זה להחלטת ממשלה ולרבנות הראשית. שיעבדו לפי הסדר הנכון. לי אין שום דבר נגד צהר או הרב סתיו. אני עובד סדר, כי היום זה הרב סתיו מחר יקום רב חדש שלא יהיה מקובל על הרב סתיו ואז מה נגיד עליו?". 

בסוף הקדנציה הזו ב-2023 צריך לבחור רב ראשי חדש. ימינה טוענים שהם רוצים שהוא יהיה מהציונות הדתית, האם תתמכו בכך? 

"מייסדי הרבנות הראשית קבעו את השיטה וחוקקו את החוקים, ומי שחוקקו את החוקים זה המזרחי והציונות הדתית לדורותיהם, וזה היה טוב כל הזמן. 

ככלי המשחק ידועים וברורים. רוצים לשנות אותם? תשנו לפני המשחק. ימינה יכולה להציע, השאלה אם היא רוצה את הרבנות. עד היום ראשי הציונות הדתית הפסידו בהתמודדות כי הם בעצמם לא היו מאוחדים ודיברו בכמה קולות. אנחנו נתמוך במי שאנחנו חושבים שיהיה הרב הראשי הכי טוב. המגש פתוח וכולם יכולים להתמודד. אני מציע לראשי הציונות הדתית שקרמים קולות מהשטח צריך לחבק אותם ולא להתבדל. תתאחדו - אולי תצליחו פעם"

 זה צריך להיות תחרות פוליטית בין הציונות הדתית לחרדים? 

"כשיש הדברות יש את התוצאה הכי טובה. מי שהקים את הרבנות הראשית היה הרב קוק לפני מאה שנה. החרדים ראו בו גוף לא מחייב. מה קורה? השתנו היוצרות? יושבים בחוץ וחובטים ברבנות הראשית ועושים לה דה-לגיטימציה. למה זה יביא?. 

לו יצויר שהרב סתיו ייבחר לרב הראשי, הוא יגיד 'כל מה שאמרתי עד עכשיו לא נכון ובאו תסתובבו סביב הרבנות הראשית עכשיו'. גם עליו תהיה ביקורת, הרי הוא לא הולך לפרוץ את גדרי ההלכה. אם הרב סתיו חושב שיש לו פתרונות טובים, יבוא וישים אותם על השולחן וידרוש דיון. אלא כללי המשחק. אתה רוצה לשנות את השיטה -בא תשנה מבפנים." 

צפו בראיון המלא

https://www.youtube.com/watch?v=jRO8nQZs9qc&feature=youtu.be 

 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן