מאות עובדים וחודשים של הכנות - בשב"כ מסכמים את אבטחת מנהיגי העולם

פורום השואה הבינלאומי שהתקיים בירושלים, בהשתתפות כחמישים מנהיגי מדינות, היה הגדול ביותר בתולדות היחידה לאבטחת אישים, שמסכמת מבצע מוצלח מבחינתה

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 23/01/20 21:44 כו בטבת התשפ

מאות עובדים וחודשים של הכנות - בשב"כ מסכמים את אבטחת מנהיגי העולם
הגעת הנשיא פוטין לישראל, צילום: תומר נויברג, פלאש 90

אירועי ציון 75 שנה לשחרור מחנה אושוויץ, במסגרת פורום השואה הבינלאומי שהתקיים בירושלים, הסתיימו הערב (ה'). לרגל האירוע הגיעו לישראל קרוב לחמישים ראשי מדינות - מלכים, יורשי עצר, נשיאים וראשי ממשלה, וכן שרים ואישים דיפלומטים רבים.

מדובר היה במבצע אבטחה מהגדולים והמורכבים בתולדות אגף האבטחה של השב"כ ובו היחידה הממלכתית לאבטחת אישים, אשר מתוקף החלטת ממשלה, קיבלו את האחריות האבטחתית של על האישים שהגיעו לישראל. 

מימוש המבצע היה שיאו של תהליך תכנון והכנה של למעלה משלושה חודשים טרם האירוע אשר כלל תיאום הדוק עם משטרת ישראל, יחידות אבטחת אישים של המנהיגים מהעולם וכלל גורמי הביטחון. המבצע הוגדר כמבצע שב"כ רחב היקף, ובו לקחו כ-600 עובדות ועובדים מאגף האבטחה מהאגפים השונים בשירות הביטחון הכללי – אבטחה, בידוק, סריקות נגד חבלה, לוגיסטיקה מבצעית, טכנולוגיה, מודיעין ומבצעים. 

נתניהו נואם בפורום השואה

נתניהו נואם בפורום השואהצילום: קובי גדעון, לע"מ

מדובר, כאמור, במבצע הגדול ביותר של היחידה לאבטחת אישים מאז הקמתה. ניהול לוחות הזמנים של התנועות והאירועים דרש תכנון ארוך ודקדקני אשר בוצע בקפדנות ולאורך זמן, יחד עם תיאום הדוק בשיתוף כלל גורמי הביטחון ונציגי יחידות אבטחת אישים מכל העולם. האירוע נשלט על ידי חפ"ק אבטחה מרכזי ובו נציגים מכלל הגופים המעורבים. 
יש לציין כי המבצע התנהל במקביל לשגרת המאובטחים הנוספים של היחידה – בארץ ובחו"ל, ובוצע בו שימוש באמצעי אבטחה טכנולוגים חדשניים ומתקדמים, בהם מערכות מתקדמות הנותנות מענה אבטחתי מול רחפנים, סנסורים מודיעיניים מתקדמים ושלל אמצעים גלויים וסמויים. 

המבצע במספרים:

- שלושה חודשים של תכנון והכנות. 
- חמישים אישים מאובטחים מחו"ל.
- כעשרה מבצעי אבטחה מורכבים אשר מתנהלים במקביל. 
- שבעה חפ"קים פזורים בשטח אשר תפקידם הוא לתזמן, לנהל, לרכז ולתכלל את כל תמונת המצב, בניהם חפ"ק נייד אשר מדלג בין אתרי המבצע והוא בפיקוד כללי על מבצע האבטחה. 
- ראש השב"כ נדב ארגמן אישר את התכניות האופרטיביות למבצע טרם האירוע וביקר במהלך המבצע בחפ"ק היחידה בשטח. 
- תנועת האישים מאירוע לאירוע התבצעו באמצעות 10 שיירות מרוכזות מכלל המלונות לאירועים בחזרה, שיירות האישים המאובטחים כללו למעלה מ-30 רכבים כל אחת. 
- מאות אורחים ומשתתפים עברו תהליך בידוק בכל כניסה לאירועים בהם השתתפו האישים המאובטחים. 
- אמצעי הבידוק ומניעת החבלה כללו עשרות שערי בידוק ומכונות שיקוף מתקדמות וכן מגוון אמצעים טכנולוגים לאיתור, מניעה וסיכול.