הימין החדש גילו: נשות הבית היהודי הן החוליה החלשה

שנה אחרי, ראשי הימין החדש שוב משכו את השטיח מתחת לרגלי הבית היהודי בעזרת האישה הראשונה ובכך מוטטו את המפלגה. שולי מועלם סיימה את הקריירה הפוליטית שלה בגלל העריקה לימין החדש, האם גם עידית סילמן בדרך החוצה?

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 20/01/20 09:15 כג בטבת התשפ

הימין החדש גילו: נשות הבית היהודי הן החוליה החלשה
עידית סילמן ושולי מועלם , צילום: Yonatan Sindel/Flash90

לפני קצת יותר משנה החליטה שולי מועלם לחבור לבנט ושקד ולהקים יחד איתם את הימין החדש, המהלך הזה, שנראה היום כמו היסטוריה רחוקה, הכניס את הבית היהודי למשבר שטרם הצליח להתגבר עליו. הפרישה של מועלם הבטיחה לימין החדש מימון מפלגות כיוון שיחד איתה פרשה שליש סיעה ורק כך יכלו יושבי הראש של הימין החדש להתחיל את דרכם העצמאית באופן הטוב ביותר, אולם מועלם מעולם לא תוגמלה על העזרה שלה ובבחירות בקיץ התדרדרה לעשירייה השנייה והלא ריאלית. המקרה של מועלם הוא טרגי ביותר מכיוון שבלעדיה הם לא יכלו לעשות את ההלך הדרמטי שהכניס את הציונות הדתית למערבולת הנוכחית. 

עברה שנה ופעם נוספת הימין החדש משתמשים באותה שיטה בדיוק מול אשת הבית היהודי - עידית סילמן. חכ"ל סילמן ערקה רגע לפני הגשת הרשימות לימין החדש, לאחר שהובטח לה המקום השביעי ברשימה. הטרגדיה הגדולה היא בכך שסילמן הצטלמה שעות ספורות לפני כן לסרטוני תדמית לבית היהודי, אולם ב-21:30 הודיעה לרב פרץ כי היא עוברת למפלגתם של בנט ושקד והותירה את פרץ עם ברירה אחת והיא להפר את ההסכם עם עוצמה יהודית ולחבור לימינה בלי אפשרות למשא ומתן הוגן. 

סילמן לא היתה עוזרת לבית היהודי לעבור את אחוז החסימה והבינה ברגע האחרון שהיא צריכה להציל את עצמה, אך הדמיון בין השתיים גדול ביותר. סילמן מיהרה לעזוב את קבוצת הוואטסאפ של נשות הבית היהודי בדיוק כמו שנהגה מועלם ואיבדה את האחיזה במפלגה שגדלה בה וגידלה אותה לטובת מפלגה שהציבה אותה בתחתית הרשימה.

התועלת שיצאה לימין החדש מהפרישה של מועלם וסילמן היא גדולה מאוד, לפני שנה הם הקימו בזכותה מפלגה והשנה הם הצליחו לדחוק את הבית היהודי לפינה וזה הפך להיות הקש האחרון שגרם לפרץ להיכנע ולחבור לימינה, אך אנו עדים לעוד תופעה שחוזרת על עצמה, בנט ושקד גילו שהנשים בבית היהודי לא יעמדו על מקומן בראש הרשימה ויסתפקו במועט שבמועט. לסילמן היה כוח עצום, אך בסוף היא קיבלה את המקום ה-7. לעומת זאת, פרץ, למרות שהגיע למו"מ בלי מפלגה ובלי יכולת תמרון, לא הסכים לקבל את המקום השלישי או הרביעי ונלחם על מקומו. 

האם גם העתיד שלהן דומה? האם סילמן, כמו מועלם, תתאכזב מיושבי הראש החדשים שלה שידחקו אותה לתחתית הרשימה, אך גם תגלה שאין לה לאן לחזור כי בבית היהודי כבר לא יסלחו לה? ימים יגידו. כרגע היא בין העולמות שומרת על שתיקה, אך פעם נוספת אנו עדים לכך שאפשר להשתמש בפוליטיקאית מהבית היהודי באופן שאף פוליטיקאי לא יסכים לו.