יחזירו את הכסף על שיפוץ ביתם ויוותרו על התארים: הדרך החדשה של הנסיך הארי ומייגן מרקל

אמש התפרסמו הסיכומים מפגישותיהם של הנסיך הארי עם המלכה ובית המלוכה, בהמשך להצהרה של הארי ומייגן על רצונם לפרוש מבית המלוכה. בהודעת המלכה נכתב כי הזוג לא יקבל כפסים מהממלכה ולא ייצג יותר את המלכה באירועים ציבורים בשום צורה. כל הפרטים על המשך דרכם של הארי ומייגן

חדשות כיפה רונית בליי וינגרטן 19/01/20 10:05 כב בטבת התשפ

יחזירו את הכסף על שיפוץ ביתם ויוותרו על התארים: הדרך החדשה של הנסיך הארי ומייגן מרקל
הנסיך הארי והדוכסית מייגן מרקל, צילום: shutterstock

לפני כשבועיים יצאו הנסיך הארי והדוכסית מייגן מרקל בהצהרה דרמטית על כך שהם פורשים מבית המלוכה, פגישות רבות נערכו מאז בין המלכה והנסיך הארי על מנת להגיע להסכמות בנושא פרשיתם של השניים. אמש פורסמו שתי הודעות באשר לעתידם של הארי ומייגן.

האחת, יצאה מארמון באקינגהם: ״הדוכס והדוכסית מסאסקס אסירי תודה למלכה ולמשפחת המלוכה על התמיכה המתמשכת בעודם מתחילים בפרק הבא של חייהם. כמוסכם בהסכם החדש, הם מבינים שהם נדרשים לפרוש מהתחייבויותיהם המלכותיות, כולל דרגות צבא רשמיות.
הם לא יקבלו עוד תמורה מכספי ציבור בעבור התחייבויות מלכותיות. בברכת המלכה, הסאסקסים ישמרו על הפטרונויות האישיות שלהם. הם לא ייצגו עוד את המלכה באופן רשמי, אך הסאקסים הבהירו כי כל צעדיהם העתידיים ישמרו על צביון המלכה וערכיה. הסאסקסים לא ישתמשו עוד בתארי HRH, כיוון שאינם משרתים עוד כבני מלוכה פעילים. 
הדוכס והדוכסית מסאסקס הביעו את רצונם להשיב את כספי הקרן המלכותית ששולמו עבור השיפוצים בפרוגמור קוטג׳, שיישאר בסיסם באנגליה. ארמון באקינגהם אינו מגיב בנושא פרטי סידורי האבטחה. מתנהלים מספר הליכים לקביעת הצורך באבטחה במימון ציבורי. ההסכמות תיכנסנה לתוקף באביב 2020״. 


למרות ההשערות המוקדמות, כמו גם רצונם המפורש של בני הזוג, הם נדרשים לפרוש לחלוטין מבית המלוכה. התכנון שלהם היה לייצג את המלכה כפרילנסרים ולקבל תשלום בעבור כל התחייבות בנפרד. בית המלוכה סירב לקבל את המתווה של הארי ומייגן, וחייב אותם לפרוש. יתאפשר להם לשמור על הפטרונויות והפרוייקטים האישיים, כמו למשל invictus games של הארי, אבל הם לא ייצגו את המלכה בשום וריאציה, שום פעולה שלהם לא תיוחס לבית המלוכה ולא יהיו עוד סיורים מטעם המלכה. 
הפרישה המוחלטת היא מעין גט ציבורי בין בית המלוכה ובני הזוג. כך נמנעת ביקורת עתידית שהייתה עלולה לפרוץ כתוצאה מפעולות או עסקאות של הארי ומייגן. 

החלק החשוב בהצהרה נוגע לתארים. אף שהמלכה לא שללה מבני הזוג את תואר HRH, שמעיד על שייכות לבית המלוכה, היא אסרה עליהם להשתמש בו. מעתה הם יכונו הארי, הדוכס מסאסקס, וגם מייגן, הדוכסית מסאסקס. הכינוי דומה לזה שקיבלה דיאנה לאחר גירושיה מצ׳ארלס- דיאנה, הנסיכה מוויילס. 

/>
המלכה שומרת על כבודו של בית המלוכה ועל כבודם של התארים הציבוריים, אך במקביל משאירה את הארי עם הכבוד, ועם האפשרות להתחרט. 
גם הדרגה הצבאית נשללת מהארי. הוא ירש מסבו, פיליפ, את תואר ״קפטן ג׳נרל של המארינס״. התואר, כמו שאר תארי הצבא של הארי, נשללים ממנו. הוא לא יוכל עוד להשתתף בטקסים צבאיים כנציג המלכה. 

/>
כצפוי, המימון הציבורי נשלל מהם באופן גורף. עם זאת, צ׳ארלס ימשיך ויממן אותם מהכנסות דוכסות קורנוול, בסכום שנאמד ב 2.5 מיליון ליש״ט בשנה. הם יחזירו 2.4 מיליון ליש״ט ששולמו עבור השיפוצים בפרוגמור מכספי ציבור. 
אשר לסידורי האבטחה, כמו גם כנראה פרטים נוספים שטרם נסגרו, הם יידונו ביום שני בסבב פגישות נוסף, בשלו הארי נשאר בלונדון גם בסוף השבוע הזה. עלויות האבטחה מוערכות ב 1-6 מיליון ליש״ט לשנה, ולא ברור כיצד תתחלק ההוצאה בין אנגליה וקנדה. 
ישנה אמירה לא רשמית לפיה הפסגה המלכה-צ׳ארלס- ויליאם- הארי תכונס שוב ב-2021 כדי לבחון שוב את כל הנושאים. כך נשאר פתח לחזרה של בני הזוג סאסקס אל בית המלוכה. 

ההודעה השנייה יצאה מהמלכה בעצמה. 
״לאחר חודשים של שיחות ודיונים שנערכו לאחרונה, אני מרוצה מכך שיחד, מצאנו דרך התקדמות תומכת ובונה עבור נכדי ומשפחתו. הארי, מייגן וארצ׳י יישארו תמיד חברים אהובים במשפחתי.  אני מבינה את האתגרים שהם חוו כתוצאה מביקורת אינטנסיבית בשנתיים האחרונות, ותומכת בשאיפתם לחיים עצמאיים יותר. ברצוני להודות להם על כל עבודתם המסורה ברחבי המדינה, הקומונוולת׳ ומעבר, אני גאה במיוחד בכך שמייגן הפכה כה מהר לחלק מהמשפחה. משפחתי מקווה כי ההסכם שהושג היום יאפשר להם תהליך ולבנות חיים חדשים, שמחים ושלווים״. 

/>
הנקודה המפתיעה בהודעה היא משך הזמן שבו הארי ומייגן מתכננים את הפרישה. חלק מהמהלכים של הארי ומייגן ננקטו כבר לפני שנה, ומתברר שבמקביל הם אכן התחילו להבהיר את המסר גם בבית המלוכה. 
אשר למקום המגורים, משפחת סאסקס תשאר, ככל הנראה, בקנדה. הרושם הוא שהארי מעוניין להשאר באי ונקובר, שבו הם שוהים כרגע, בעוד מייגן רוצה לחזור לטורונטו, שם חיה כשחקנית. 
פרוייקט הדגל של הארי ומייגן, אתר סאסקס רויאל, עודכן אף הוא. אחת מהשאלות הפתוחות היא מה יעלה בגורל האתר והשימוש ב״סאסקס רויאל״, עכשיו כשהם כבר לא בני מלוכה רשמיים. האתר מציין כי ״בהמשך להודעתה של המלכה, מידע באשר לעבודתם ותפקידיהם של הדוכס והדוכסית מסאסקס יעלה לאתר בקרוב״. 
למרות שהאתר מציין במפורש את ״שירות בית המלוכה״, והצהרתם שהם מעוניינים ב״תפקיד חדש ופרוגרסיבי במסגרת מוסד המלוכה״, עושה רושם שהמלכה ובית המלוכה הם שהכתיבו את המהלכים הסופיים. הארי ומייגן אמנם קיבלו את ברכת המלכה, אך תכניותיהם לא התקבלו בסופו של דבר. 

ימים יגידו אם המהלך יתברר כמוצדק.

הכותרות הבוקר מאנגליה:

/>