הסכם האיחוד הלאומי, הבית היהודי והימין החדש קובע: סמוטריץ' - יו"ר סיעת הציונות הדתית

כבר לא האחות הבכורה: רגע לפני סגירת הרשימות, קבעו הצדדים כי האיחוד הלאומי והימין החדש ינהלו מו"מ קואליציוני משותף, אך לא כללו את הבית היהודי, והחליטו כי תוך 30 יום יתקיים מיזוג בתוך הציונות הדתית

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 16/01/20 15:25 יט בטבת התשפ

הסכם האיחוד הלאומי, הבית היהודי והימין החדש קובע: סמוטריץ' - יו"ר סיעת הציונות הדתית
סמוטריץ'. צעד נוסף לרכבת הקלה, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

אמש (ד') רגע לפני סגירת הרשימות, קבעו ראשי המפלגות כי במידה והימין החדש תתפלג מהסיעה המשותפת, השר בצלאל סמוטריץ' יהפוך להיות יו"ר סיעת הציונות הדתית במקום הרב רפי פרץ והחליטו כי תוך 30 יום יבוצע מיזוג בין הבית היהודי לאיחוד הלאומי לסיעת מאוחדת של הציונות הדתית. נציין כי על פי החוק, כאשר נגשים לרשום את הסיעה מחדש לאחר הפיצול, ניתן לשנות את המיקומים. בשל לוחות הזמנים הצפופים התעקשו בבית היהודי רק על מיקומים של הבית היהודי ברשימה מתוך ידיעה כי את הסעיף הזה ניתן לשנות.


להורדת הקובץ

בנוסף קבעו ראשי המפלגות כי האיחוד הלאומי והימין החדש יקיימו את המשא ומתן הקואליציוני בשיתוף: "מוסכם בזאת כי הימין החדש והאיחוד הלאומי לא ייכנסו לקואליציה אחד ללא הסכמת האחר ומילוי דרישותיה הקואליציוניות של כל אחת משתי המפלגות, לרבות בענייני תפקידים, אלא אם תחליט אחת מהן להיכנס לקואליציה והשנייה תבחר שלא לעשות זאת". 

בתוך כל הבלאגן החליטו הראשים למזג את סיעות הציונות הדתית ולהביא את האישור לכך במרכזים עד 30 יום: "מפלגות האיחוד הלאומי והבית היהודי יתמזגו למפלגה אחד - מפלגת הציונות הדתית", עוד קבעו "מוסכם כי מפלגת הבית היהודי תאשר אף היא את המתווה המיזוג בנשיאות המרכז תוך 7 ימים מחתימת הסכם זה ותוך 30 יום מחתימת הסכם זה במרכז המפלגה ותעגן אותו בתקנון המפלגה". הערב על כך שההסכמים הללו יעברו הוא הרב חיים דרוקמן. 

נזכיר כי דחיפות הזמנים נוצרה בכיוון שהבית היהודי החליטו שעה לפי סגירת הרשימות לכנסת לבטל את ההסכם עם עוצמה יהודית ולחתום עם הימין החדש והאיחוד הלאומי. הבית היהודי קיבלו מעט מאוד לעומת כוחם המספרי ואף נאלצו לוותר על הבכורה בציונות הדתית.