מסרבים להעניק משכנתאות: בנק הפועלים מפלה את תושבי יו"ש

לאחר שסירבו להעניק משכנתא לתושב יו"ש, הוגשה לבית המשפט המחוזי בת"א בקשה לתביעה ייצוגית בהיקף של 1.15 מיליארד ש"ח כנגד בנק הפועלים . בנק הפועלים בתגובה: "אנו נלמד את כתב התביעה ונגיב בערכאות המקובלות.

חדשות כיפה חדשות כיפה 05/01/20 15:52 ח בטבת התשפ

מסרבים להעניק משכנתאות: בנק הפועלים מפלה את תושבי יו"ש
צילום: shutterstock

לבית המשפט המחוזי בת"א הוגשה בקשה לתביעה ייצוגית בהיקף של 1.15 מיליארד ש"ח כנגד בנק הפועלים בגין אפליית תושבי ישראל מעבר לקו הירוק בנושא קבלת משכנתאות.

דביר אינדיג, תושב אורנית, הגיש בקשה לתביעה ייצוגית נגד הבנק על פסילת 500,000 תושבי ישראל ביהודה ושומרון לקבלת משכנתאות מבנק הפועלים. אינדיג מציין שבפנייתו לנציג בנק הפועלים למשכנתאות תוך הסבר כי בנקים אחרים ביניהם בנק לאומי הסכימו לתת משכנתא על נכסים ביהודה ושומרון לא הועילו, ונציג פועלים משכנתאות התעקש לסיים את השיחה בטענה שלא ניתן לספק ללקוח את השירות.

כאמור אינדיג תושב אורנית רצה לבחון אפשרות של "מחזור משכנתאות" והתקשר למוקד למשכנתאות של בנק פועלים על מנת לקבל הצעה למחזור משכנתא בסך מיליון ₪ .

בשיחה טלפונית המוקדן של בנק הפועלים למשכנתאות החל לשאול שאלות לגבי היתכנות המחזור כאשר השאלה הראשונה הייתה היכן מצוי הנכס כשהשיב מר אינדיג כי הנכס מצוי באורנית ישוב הצמוד לקו הירוק אך מעברו השני מיד ציין המוקדן: "כי הפעולה אינה מתאפשרת" ניסיונותיו של מר אינדיג להסביר לנציג הבנק כי בנקים אחרים מסכימים להעניק משכנתאות לא הועילו. נציין כי מדיניות זו של הבנק נמשכת שנים רבות ומהווה הפרה חמורה של חוק איסור אפליה במוצרים, בשירותים, ובכניסה למקומות ציבוריים. 

בנק הפועלים בתגובה: "אנו נלמד את כתב התביעה ונגיב בערכאות המקובלות. הבנק אינו מפלה במתן משכנתאות ואשראים לפי איזור גיאוגרפי. ככלל, הבנק מעמיד הלוואות לדיור גם ביהודה ושומרון כאשר ללקוח זכות בדירה בהתאם לנוהלי הבנק. יודגש כי כאשר ללקוח זכות הרשומה בלשכת רישום המקרקעין, או זכות על פי הסכם עם רמ״י, המינהל האזרחי או ההסתדרות הציונית, ניתן לקבל משכנתא בכל מקום".