הנישוב באסדת הגז יתחיל: התושבים זועמים

הליך שחרור הגזים מהאסדה, כחלק מההרצה לקראת הפקת הגז, יחל ביום שלישי בבוקר, לאחר מספר דחיות. התושבים ביישובי החוף שמול האסדה יקיימו הפגנה מול משרדי הממשלה בתל אביב

חדשות כיפה חדשות כיפה 30/12/19 22:30 ב בטבת התשפ

הנישוב באסדת הגז יתחיל: התושבים זועמים
אסדת הגז 'לוויתן', צילום: מארק ישראל סלם, פלאש 90

מחר (ג'), אחרי דחיות חוזרות ונשנות, יחל הנישוב באסדת הגז הטבעי 'לוויתן'. הנישוב הוא חלק מתהליך הרצת הפעילות באסדה, לקראת התחלת הפקת הגז הטבעי מהאדמה, ובמסגרתו ישוחררו לאוויר עשרות טונות של גזים רעילים, שעות לפני ההפעלה המסחרית.

הפעלתה המסחרית של האסדה עוכבה שוב ושוב, אך הערב (ב') התקבלו האישורים הסופיים, ובחברת נובל אנרג'י הודיעו כי הנישוב יתחיל מחר בבוקר. 

ביישובים באזור החוף שמול האסדה, הממוקמת כעשרה קילומטרים מחופי הכרמל, מתכננים לעזוב מחר את הבתים, ולצאת בשיירת מחאה לעבר משרדי הממשלה בתל אביב. תושבי זכרון יעקב, בנימינה, ג'סר א-זרקא ויישובי מועצות חוף הכרמל, טוענים כי הגזים הרעילים שישתחררו במהלך הנישוב יסכנו אותם בצורה ממשית. כאשר בחברות המפעילות את האסדה ובמשרדי הממשלה טוענים כי אין כל סכנה בנישוב, וכי הוא מנוטר ומושגח היטב.

בארגון 'שומרי הבית', הפועל נגד האסדה, והוקם במטרה - שנכשלה - להרחיק את האסדה מהחוף, אמרו לקראת ההפעלה: "אירועי השבועות האחרונים הוכיחו לכולנו שלא ניתן לסמוך על מערכי הניטור של נובל אנרג'י ואיגוד ערים", אומרים בארגון, "היו מחיקות נתונים חריגות בזמן הנישוב הראשון מהאסדה ובמקרים נוספים, חוסר בנתון הקריטי של כיוון הרוח, אותו נתון שמאפשר לקשור בין הזיהום לאסדה, היו הפסקות לא מוסברות בניטור בשעות מסוימות ובכללן הפסקה בניטור בשעה שנצפה ענן זיהום מגיע מהאסדה לחוף ועוד שורת אירועים מעוררי ספק".