שורת רבנים בפנייה לחברי מועצות הערים:" אל תהיו שותפים במעל הלאומי!"

על רקע סערת קווי השבת שמוביל ראש עיריית תל אביב רון חולדאי, פונים הבוקר עשרות רבנים לחברי המועצות בערים ומבקשים מהם "עשו כל שנדרש בכדי למחות ולבטל את הפגיעה האיומה הזו בנפש האומה ודאגו שקדושת השבת תמשיך להישמר בחוצות ארצנו"

חדשות כיפה חדשות כיפה 27/12/19 08:32 כט בכסלו התשפ

שורת רבנים בפנייה לחברי מועצות הערים:" אל תהיו שותפים במעל הלאומי!"
תחבורה ציבורית בשבת? אילוסטרציה, צילום: Nati Shohat/Flash90

במכתב שמפרסמים היום (ו') עשרות רבנים בכירים הם פונים לחברי מועצות הערים ומבקשים מהם לפעול לעצירת 'קווי השבת' שהחלו לנוע בשבתות האחרונות במספר ערים בגוש דן.

בפתח המכתב מרחיבים הרבנים בערכה של השבת בכלל "'אות היא ביני וביניכם' – השבת היא שמייחדת אותנו מכל העמים, היא ששמרה עלינו בכל הדורות , והיא שמחברת אותנו לשורשינו. בכל הדורות מסרו בני עמנו את נפשם ושמרו מכל משמר על המתנה הטובה הזו- "והיא שעמדה לנו ולאבותינו".

כשבהמשך הם מרחיבים על ערכה של שמירת השבת במרחב הציבורי בפרט: "גם במדינת ישראל שומרים שלומי אמוני ישראל על קדושת השבת, ולמרות שיש מי שמנסה לחבל בקדושתה, ברוך ה' רוב עם ישראל מכיר ומוקיר את ערכה וקדושתה."

כזכור בשבועות האחרונים החל מהלך להפעלת תחבורה ציבורית במספר ערים בגוש דן, בהובלת ראש עיריית תל אביב רון חולדאי, המהלך נתקל בהתנגדות רבנית וציבורית ובשבועות האחרונים אף מתקיימות הפגנות עם מאות משתתפים מדי שבוע, במוצאי שבת, מול ביתו של חולדאי, בקריאה לעצירת המיזם.

צילום: ללא

היום כאמור, פונים הרבנים, בהם גם רבני ירושלים הרב שלמה משה עמאר והרב אריה שטרן, הרב מאיר מאזוז, הרב דב ליאור, הרב צבי טאו, הרב צפניה דרורי ועוד עשרות רבני ערים וישובים וראשי ישיבות, במכתב ובו הם גם מפרטים על הפרצה בשמירת השבת הציבורית, כדבריהם במכתב: "אך לצערנו הרב, לאחרונה נפרצה פרצה גדולה בשמירת השבת הציבורית שנראה שכמותה לא הייתה מאז הוקמה מדינת ישראל. כמה ראשי ערים החליטו לקחת את החוק לידיהם ובאופן מופקר להחליט על דעת עצמם כיצד תיראה השבת ברחובות ישראל. תחבורה ציבורית החלה לפעול באופן נרחב בכמה ערים מרכזיות, ולא די בכך אותם ראשי ערים הגדילו להרוס בכך שמנסים לשכנע עוד ועוד יישובים לפרוץ את שמירת השבת בפרהסיה וגם את הציבור מפתים בכך שהנסיעות ללא תשלום."

בהמשך הם אף מדגישים את חומרת הדבר: "לו היה מדובר בעניין פרטי-החרשנו, אך הלא כאן מדובר על שמירת השבת בפרהסיה – שהיא מאבני היסוד של מדינת ישראל כמדינה יהודית- וכיצד נחריש ? הרי לא עת לחשות היא כאשר נרמס ערך יסודי ועליון שנצרב בלב אומתנו מימי ראשית היותנו לעם – יום השבת, אותו הנחלנו לעולם כולו."

לקראת סיום מכתבם הם פונים באופן אישי לחברי המועצות בערים השונות: "לכן, אנו פונים אליכם כנציגי הציבור האמונים על הרמת ערך התורה והיהדות, ומפצירים בכם בכל כוחנו: אל תזניחו את אחד מיסודות עמנו - יום השבת! עיני הציבור נשואות אליכם ובוחנות האם אתם שותפים במעל הלאומי הזה.
עשו כל שנדרש בכדי למחות ולבטל את הפגיעה האיומה הזו בנפש האומה ודאגו שקדושת השבת תמשיך להישמר בחוצות ארצנו! ומי יודע אם לעת כזאת הגעתם לתפקידכם."

בסיום המכתב הם משווים לימי החנוכה שאנו עומדים בעיצומם: "וכפי שזכו בחודש זה החשמונאים, לקדש שם שמיים, בימים ההם, במאבק על יסודות היהדות שניסו היוונים להחריב ואחד מהם היה השבת, כדברי חז"ל, כן תזכו גם אתם, בזמן הזה, לקדש שם שמיים בפועלכם, להרים את יסודות עמנו ובמרכזם יום השבת ובזה תצילו את נפש האומה כולה"

יעקב בן חמו, ממובילי המחאה נגד 'קוי השבת' מסר עם פרסום המכתב: "קריאת הרבנים היא תמרור אזהרה לחברי המועצות וצלצול מעורר לכולנו.
אי אפשר להמשיך לשתוק. אי אפשר להיות חלק מקואליציות שמקדמות מיזמים כאלו ולטעון ש'אין מה לעשות'.
אנו נמשיך את קריאת הרבנים ונמחה בכל תוקף כנגד הניסיון לרסק את השבת הציבורית של כולנו ולמחוק את הצביון של המדינה עד שהחרפה הזו תיפסק, ואנו מצפים שגם נבחרי הציבור יקשיבו לרחשי לב הציבור ויגידו די למהלך האנטי דמוקרטי והדורסני הזה".