הדרישה של הימין החדש: להחזיר את תיק הדתות לידי הציונות הדתית ומינוי רב ראשי ציוני

בימין החדש החליטו כי הדרישה הראשונה למשא ומתן הקואליציוני יהיה מינוי רב ראשי ציוני ולמנות לשר הדתות את גורם חוץ פוליטי או מישהו מארגון צהר: "הפקרנו את הזירה לחרדים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/12/19 20:07 כו בכסלו התשפ

הדרישה של הימין החדש: להחזיר את תיק הדתות לידי הציונות הדתית ומינוי רב ראשי ציוני
נותרו בחוץ. בנט ושקד, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בדיונים סגורים בקמפיין הימין החדש, מגבשים בימים האחרונים כבר עכשיו את הדרישה הראשונה למו"מ הקואליציוני שייערך אחרי הבחירות – תיק הדתות.

בסביבת בנט ושקד מסבירים שהכוונה מאחורי המהלך היא ליישם מדיניות של יהדות מקרבת, ברוח "הימין החדש", במטרה לשנות את היחס של הציבור הישראלי כלפי הרבנות. "המטרה היא שהציונות הדתית תהיה הפנים של הרבנות ומוסדות הדת בישראל. לבוא ממקום מקרב של פתרונות והסכמות, לא כפייה״, אומרים בנט ושקד בשיחות סגורות.

מהלכים שמדברים עליהם בהקשר הזה: מינוי רב ראשי ציוני, רפורמה במערך הכשרות, מינוי רבני ערים מהציונות הדתית, קידום דיינים מהמגזר, גיור מאיר פנים ע״י רבני ערים ועוד.

בהקשר של מינוי שר דתות, הכיוון הוא להביא לתפקיד גורם חוץ פוליטי, אולי מישהו מארגון רבני צהר. ״אנחנו הפקרנו את הזירה לחרדים, רב ראשי מהציונות הדתית יוסיף לאחדות בעם", מסבירים שם.

תיק הדתות, שנמצא בידי ש"ס כיום ובאופן מסורתי מוחזק ע"י המפלגות החרדיות, לא נחשב לתיק בכיר במיוחד אולם לכזה שמרכז בידיו השפעה משמעותית על אחת הסוגיות השנויות ביותר במחלוקת בישראל – דת ומדינה.

בנט כבר היה השר לשירותי דת בקדנציה הראשונה שלו, במקביל לתיקי הכלכלה והתפוצות, אבל לתחושתו הוא לא מיצה את יכולת ההשפעה, למשל בסוגיית מינוי רב ראשי שיהיה מהציונות הדתית ולא חרדי.

תנועת נאמני תורה ועבודה בירכה על המהלך של הימין החדש: "אנו שמחים על כוונתם של ראשי הימין החדש לסמן את המשרד לשירותי דת כיעד מרכזי ולדרוש רפורמות מבניות ברבנות. הויתור של המפלגות הציוניות על סוגיות דת ומדינה חייב להיפסק וזה צעד מבורך בכיוון הנכון. לאור ניסיון העבר יש לקוות שכל זה לא ייוותר כהצהרת בחירות על הקרח בלבד אלא יהיה בראש סדר העדיפויות בזמן המשא ומתן הקואליציוני ויזכה לבוא לכלל יישום עם הרכבת הממשלה הבאה.
תנועת נאמני תורה ועבודה מקדמת את הנושאים הללו במשך שנים ארוכות ותשמח לסייע לכל גורם במערכת הפוליטית להביא לתיקון יחסי דת ומדינה, מה שיביא בשורה לאזרחי מדינת ישראל ולחיזוק ערכיה כמדינה יהודית ודמוקרטית."