רוב העולים לא יהודים? בגופי העלייה מתנערים מהנתונים

לאחר שרשות האוכלוסין פרסמה נתונים לפיהם 6 מתוך 7 עולים הם לא יהודים על פי ההלכה, ב'נפש בנפש' ובסוכנות היהודית מכחישים את הנתונים. רשות האוכלוסין הוציאה הבהרה: "ככל הנראה נפלו אי דיוקים. הנתונים נבחנים שנית"

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 23/12/19 14:09 כה בכסלו התשפ

רוב העולים לא יהודים? בגופי העלייה מתנערים מהנתונים
עולים לישראל. למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה, צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

האם רוב העולים לארץ אינם יהודים? הבוקר (ב') פרסמנו את הנתונים שחשפה רשות האוכלוסין וההגירה, בשל בקשת חופש המידע של עמותת חדו"ש, לפיהם 6 מכל 7 עולים לישראל אינם יהודים על פי ההלכה. כאמור, לא מדובר בנתונים של חדו"ש, אלא בנתונים רשמיים שפרסמה רשות האוכלוסין וההגירה.

לאחר הפרסום, גופים רבים העוסקים בעלייה טענו כי הנתונים אינם נכונים. בארגון 'נפש בנפש', המרכז את העלייה מצפון אמריקה, מתנערים מהמספרים הללו. על פי נתוני הארגון, שפרסם צביקה קליין ב'מקור ראשון', עולה כי שלושה אחוזים בלבד מהעולים - בשנים שנתוניהן פורסמו הבוקר, 2012-2019 - הם כאלה שאינם מוגדרים יהודים על פי ההלכה. ב'נפש בנפש', מנהלים מעקב מדויק, כיוון שהוויזות לעלייה ניתנות על פי חלוקה בין מי שמוגדר יהודי על פי ההלכה לבין זכאי חוק השבות.

גם בסוכנות היהודית טוענים כי הנתונים אינם נכונים. בהודעת הסוכנות נאמר: "הסוכנות היהודית מסתייגת עמוקות מהכתבה שפורסמה הבוקר, שפוגעת במאות אלפי עולים יהודים שהגשימו את חלום הציונות להגיע לישראל ולבנות פה את עתידם ועתיד ילדיהם ומתייגת אותם בצורה פסולה".

מתנערים מהנתונים. בניין הסוכנות היהודית

מתנערים מהנתונים. בניין הסוכנות היהודיתצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

עוד אומרים בסוכנות היהודית: "לפי מיטב הבנתנו מבדיקות שערכנו, מקור המידע אינו מקור מוסמך ונתוני הסוכנות היהודית מראים תמונה שונה לחלוטין.
כאמור, עלו בעשור האחרון כרבע מליון עולים מלמעלה ממאה וחמישים מדינות. נראה לשם ההמחשה את הנתון בכתבה העוסק בעלייה מצרפת: בניגוד מוחלט לאמור בכתבה, לפי נתוני הסוכנות היהודית כ-97% (!) מבין עולי צרפת הם יהודים על פי ההלכה ו-3% בלבד הם זכאי חוק השבות.
טוב עשה משרד הפנים שחזר והבהיר את הפרסום האמור".

לאחר הסערה שעורר פרסום הנתונים, הזדרזו ברשות האוכלוסין וההגירה לפרסם הבהרה, לפיה "ככל הנראה נפלו אי דיוקים בעת איסוף הנתונים שפורסמו בנוגע לפילוח נתוני העולים. הנתונים נבחנים בשנית ובתום הבחינה נפרסם הודעה מעודכנת". 

ח"כ לשעבר קסניה סבטלובה כתבה לאחר הפרסום: "משרד הפנים בראשותו של שונא עולים מרוסיה, מפיץ נתונים שגויים, אתר הכי נפוץ במדינה מפרסם אותם, ואלפי טוקבקים רעילים נגד עולים מברה"מ וחבר העמים כבר מתעופפים להם לכל עבר. בעקבות הביקורת החריפה של מומחים בתחום משרד הפנים "בודק שוב את המידע", אך הנזק כבר נגרם".