רוב מכריע של העולים לישראל - אינם יהודים על פי ההלכה

למעלה ממאה וחמישים אלף עולים שהגיעו לישראל בשנים האחרונות - אינם יהודים. כך עולה מנתוני רשות האוכלוסין וההגירה, שפורסמו לבקשת עמותת 'חדו"ש'. מנכ"ל העמותה: "הממסד הדתי נכשל כישלון חרוץ"

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 23/12/19 08:48 כה בכסלו התשפ

רוב מכריע של העולים לישראל - אינם יהודים על פי ההלכה
עולים חדשים לישראל. למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה, צילום: פלאש 90. נתי שוחט

יותר מ-150,000 עולים חדשים הגיעו לישראל במהלך 8 השנים האחרונות מתוקף חוק השבות, שאינם מוכרים כיהודים על פי הגדרה דתית כלשהי. כך עולה מבקשת חופש מידע שהגישה עמותת 'חדו"ש - לחופש דת ושוויון', לרשות האוכלוסין וההגירה, ופורסמו על ידי העמותה.

מהנתונים עולה כי רק כשביעית מן העולים מכוח חוק השבות בשנים אלו - 25,375 איש - עלו כיהודים. הרוב המוחלט -  154,474 איש - עלו לישראל בתור בני משפחה של יהודים (בני זוג, ילדים ונכדים), שהם זכאי שבות לפי החוק ומקבלים אזרחות ישראלית עם עלייתם.

מתוך הנתונים של עמותת

מתוך הנתונים של עמותת 'חדו"ש'צילום: חדו"ש

בכל המדינות שמהן הייתה עלייה משמעותית בשנים האחרונות מספר העולים הלא-יהודים עולה בהרבה על מספר העולים היהודים. כך למשל מרוסיה רק 1 מתוך 25 עולים יוכר בישראל כיהודי (2,244 יהודים לעומת 50,093 זכאי שבות לא יהודים), ובקרב אלה שעלו ארצה השנה [עד ה-31.10.19] רק 1 מתוך כ-40 הוא יהודי על פי הגדרה דתית; מאוקראינה - 1 מתוך 12 (3,123 יהודים, 34,835 לא יהודים) ובקרב  העולים מאוקראינה השנה – רק 1 מתוך 25. כ-27% מהעולים מצרפת הם יהודים (7,851 לעומת 20,825) וכ-30% מן העולים מארה"ב (5,487 לעומת 12,785). בשנת 2019 עלו לישראל 2,031 יהודים בלבד, לעומת 20,948 לא יהודים.

יש לציין כי לאחר פרסום הנתונים הבוקר (ב'), מסרו ברשות האוכלוסין וההגירה כי "ככל הנראה נפלו אי דיוקים בעת איסוף הנתונים שפורסמו בנוגע לפילוח נתוני העולים. הנתונים נבחנים בשנית ובתום הבחינה נפרסם הודעה מעודכנת". 

נתוני עמותת חדו"ש

נתוני עמותת חדו"שצילום: חדו"ש

מנכ"ל חדו"ש, הרב עו"ד אורי רגב הגיב על הממצאים ואמר כי "הנתונים ממחישים עד כמה דחוף הצורך של ישראל להשתחרר מעולה של הרבנות הראשית והכפייה הדתית. הרבנות הראשית והפוליטיקה הדתית אינן משקפות את דמותו של העם היהודי כיום, וככל שמדינת ישראל היא ביתו של העם היהודי יש צורך להכיר בשני יעדים דחופים: 1. הממסד הדתי נכשל כישלון חרוץ בפתיחת שערי הגיור בפני העולים. על מדינת ישראל להכיר הכרה מלאה ושווה בכל הגיורים המקובלים בעם היהודי, ואשר הרבנות הראשית החרדית מסרבת להכיר בהם, בין אם הם גיורים אורתודוקסיים מודרניים ובין אם הם גיורים של התנועות הלא אורתודוקסיות; 2. יש לאפשר נישואין וגירושין אזרחיים, כיון שבמצב הכפייה הדתית הנוכחי נשללת ממאות אלפי אזרחים, שמספרם גדל בכל שנה, זכות האדם הבסיסית של הקמת משפחה במולדתם".

עוד אמר רגב: "הסוכנות היהודית ראויה לשבח והוקרה על מסירותה לעידוד העליה והצלחת הקליטה של העולים הרבים, על פי ההגדרות המרחיבות של חוק השבות. עם זאת, קשה שלא לבקר את העובדה כי הסוכנות בחרה להעלים מעיני הציבור את המציאות האמיתית של העם היהודי כיום, המשתקפת גם בנתוני העליה. למרבה הצער הסוכנות בוחרת שלא להתמודד באומץ ומתוך אחריות לתפוצות ישראל עם אתגר זה, והיא נמנעת מזה שנים להצטרף למאבק לחופש נישואין בישראל.
אנחנו מקווים שהנתונים שאנו חושפים עתה ישכנעו את מנהיגות הסוכנות היהודית שהגיע הזמן לדאוג לקליטתם המלאה של העולים, כאזרחים מסוג א', על ידי הצטרפות לדרישה להנהגת נישואין וגירושין אזרחיים בישראל".

בתנועת 'נאמני תורה ועבודה' מסרו בתגובה לדברים: "הצגת הנתונים חסרה מרכיב משמעותי והוא שרבים מאוד מהם מ"זרע ישראל", ויש בהם לא מעטים שאף סבלו מאנטישמיות בארצות מוצאיהם, בשל יהדותם. 
המסקנה העולה היא הצורך באפשרויות גיור והכנה לגיור מותאמות, עוד טרם העלייה ארצה, ובפתרון אזרחי למנועי החיתון מקרב אותם עולים, אשר אינם יכולים להינשא בישראל".