האם נתניהו יוכל להרכיב ממשלה? בג"ץ יערוך דיון בהקדם

בג"ץ קיבל את העתירה המבקשת שלא לאפשר הרכבת ממשלה לראש הממשלה, בנימין נתניהו, ויקיים דיון על כך בהקדם. ח"כ מיקי זוהר: "החלטה שערורייתית במידה ותתקבל"

חדשות כיפה משה סלע, חדשות כיפה 22/12/19 15:46 כד בכסלו התשפ

האם נתניהו יוכל להרכיב ממשלה? בג"ץ יערוך דיון בהקדם
נתניהו ומנדלבליט, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

בג"ץ ידון בשאלה האם ראש הממשלה בנימין נתניהו יוכל להרכיב את הממשלה הבאה. לאחר שהוגשה עתירה מאת 67 בכירים מתעשיית ההייטק, האקדמיה והביטחון. העתירה מבקשת שלא לאפשר הקמת ממשלה לח"כ שהוגשו נגדו כתבי אישום. בג"ץ כאמור הודיע כי יקיים דיון בהקדם האפשרי. כמו כן, שיגר בג"צ דרישה מהיועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט לגבש חוות דעת 48 שעות טרם הדיון.

העותרים טוענים, כי במקרים של השרים דרעי ופנחסי, אשר חייבו ראש ממשלה להעביר מתפקידו שר וסגן שר, בהתאמה, בשל האישומים שהוגשו נגדם בעבירות שיש עמן קלון, מתחייב לקבוע כי אין להטיל את תפקיד הרכבת הממשלה על חבר כנסת שהוגש נגדו כתב אישום בעבירות שיש עמן קלון.

עו"ד הולץ-לכנר הוסיפה בעתירה: "מסקנה משפטית מבוססת זו היא היחידה העולה בקנה אחד עם השכל הישר. שהרי אין כל היתכנות רציונלית לאפשרות החזרתו של אדם, אשר קיימות ראיות מינהליות למכביר אודות התנהלותו האישית והציבורית המושחתת, המלמדות בבירור כי הוא נגוע מזה שנים ארוכות בשחיתות שלטונית קשה ומובהקת, אל ׳זירת הפשע׳, בדמות האדם שירכיב את ממשלת ישראל. זו מחשבה מעוררת פלצות, אשר שומטת את הקרקע מתחת לכל עקרונות היסוד של שיטת המשפט הישראלית ובראשן עקרון שלטון החוק במדינה."

יצויין, כי על פי חוק יסוד ממשלה, ראש ממשלה יכול להמשיך ולכהן בתפקידו עד לקבלת פסק דין חלוט המאשים אותו. העתירה כעת מבקשת לדון בשאלה האם ח"כ שהוגשו כנגדו כתבי אישום, יכול להתחיל את תהליך הרכבת הממשלה, זאת כאשר הוא מכהן בפועל כראש ממשלה. על פי החוק, הכהונה לא נפסקת בעיצומה, אך בג"ץ יצטרך לקבל החלטה האם ניתנת לראש הממשלה אפשרות לבצע את פעולת הרכבת הממשלה כאשר הוגשו נגדו כתבי אישום.

ח"כ מיקי זוהר (ליכוד) הגיב להחלטת בג"ץ ואמר "אם בג"ץ יקבל החלטה שערורייתית ויתערב בעניינים פוליטיים בכך שיכריז שנתניהו לא יכול להרכיב ממשלה, תהיה לכך תשובה חדה וברורה: פסקת התגברות בשלוש קריאות מיד עם תחילת כהונת הכנסת הבאה וביטול ההחלטה לאלתר שתאפשר לנתניהו כן להרכיב".

גם השר יובל שטייניץ התייחס לדברים ואמר הערב לכאן 11 "קשה לי להעלות על הדעת שבג"ץ יקבע קביעה מופרכת כל כך כמו שנתניהו לא יוכל להרכיב ממשלה. אם בן אדם יכול לכהן כראש ממשלה חוקית אז הוא יכול גם להיבחר".

ח"כ איילת שקד (הימין החדש) אמרה: "רק נשיא המדינה יכול להחליט על מי יטילו את הרכבת הממשלה, ובג״ץ לא יכול להתערב בשיקול דעתו. לא אני אומרת את זה. "חוק יסוד: נשיא המדינה" אומר את זה. דריסה של חוקי היסוד או עיוותם היא טעות חמורה שתגרום לריסוק אמון הציבור במערכת המשפטית ולתחושה של הפיכה שלטונית".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן