לראשונה: משרד התרבות יקים מרכז בינלאומי למורשת הדרוזים

המשרד אישר הקמת מרכז למורשת הדרוזים בתקציב של כ-30 מיליון שקלים. שרת התרבות רגב בירכה: "אני בטוחה שהקמת מרכז המורשת יסמל את הזיקה והברית המשותפת בינינו לבין אחינו הדרוזים למען כל הדורות הבאים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/12/19 12:58 כד בכסלו התשפ

לראשונה: משרד התרבות יקים מרכז בינלאומי למורשת הדרוזים
המרכז החדש, צילום: אילן צבי אדריכלים

משרד התרבות והספורט אישר באחרונה תקציב חסר תקדים בגובה של כ-30 מיליון שקלים למועצה למורשת הדרוזים בישראל לטובת הקמת המרכז למורשת הדרוזים, שיפעל לראשונה בישראל, במימון לאומי. המהלך התאפשר הודות לשיתוף פעולה בין משרד התרבות והספורט למשרד האוצר. עם קבלת האישור על התקציב שהקצה המשרד, החלה המועצה למורשת הדרוזים בישראל לקדם מכרז לאיתור קבלן מבצע שיוציא אל הפועל את התכניות להקמת המרכז הייחודי, שיהיה הראשון מסוגו בישראל ובעולם.

כיום פועלים מספר מרכזי אירוח שחלקם מציגים בתוכם את סממני התרבות הדרוזית, ומופעלים באופן פרטי. המרכז החדש יוקם ביוזמת המדינה ומתוקף החוק ויהווה המרכז הלאומי הרשמי למורשת הדרוזים בישראל ובעולם. המרכז העתיד לקום יכיל מכון לחקר מורשת הדרוזים, שיפעל להעמקת הידע ולהעשרת הידע בכל הקשור למורשת, להיסטוריה ולתרבות הדרוזית. במסגרת המכון תפעל גם ספריית מחקר ועיון שתעניק שירות לכלל הציבור.

כמו כן, יוקם מוזיאון פתוח לציבור הרחב שיציג בפני המבקרים אוסף מוצגים היסטורי הלקוחים מהמורשת הדרוזית, ויערוך פעילויות חינוך והסברה על המורשת הדרוזית הייחודית. לצד המוזיאון יוקם ארכיון לתיעוד ולשימור המורשת, שיהווה חלק מארכיון המדינה. בנוסף, בשטח המרכז יוקמו גלריות אמנים שיעודדו יוצרים ויוצרות בני העדה הדרוזית, וירחיבו את היריעה התרבותית לקהלים נוספים.
המרכז יוקם במתחם המועצה המקומית יאנוח ג'ת בשטח המשתרע על פני כ-13 דונם, והוא צפוי להוות פנינה תרבותית שעשויה למשוך אליה מבקרים רבים מהארץ ומהעולם. הקמת המרכז בשטח זה נועדה למקם את המועצה המקומית יאנוח ג'ת, הממוקמת בצפון הארץ, על המפה התיירותית.

בשלב הראשון המרכז יעניק שירות לאלפי המבקרים מהארץ ומרחבי העולם שצפויים לפקוד את המקום בשפות עברית, ערבית ואנגלית. בהמשך צפוי כי יינתן שירות גם בשפות נוספות, בהן צרפתית, ספרדית ורוסית, בהתאם לכמות המבקרים במרכז.

שרת התרבות והספורט, תא״ל (מיל׳) מירי רגב הסבירה: "אחרי שפעלתי לכינון מועצה לאומית לשימור מורשת העדה הדרוזית, אני שמחה לברך על הקמת המרכז הלאומי למורשת הדרוזים, הראשון במימון לאומי. אני בטוחה שהקמת מרכז המורשת יסמל את הזיקה והברית המשותפת בינינו לבין אחינו הדרוזים למען כל הדורות הבאים. ברית של חיים משותפים ומאבקים משותפים על גורלה ועתידה של מדינת ישראל".

עו"ד מחמוד שנאן, מנכ"ל המרכז למורשת הדרוזים בישראל בירך על היוזמה: "אני מברך על הקמת המרכז למורשת הדרוזים בישראל. הקמת המרכז מהווה עדות למקום המרכזי של העדה הדרוזית בחברה הישראלית ובהיסטוריה של מדינת ישראל".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן