"גאולה כהן תחסר לעם ישראל"

זוכת פרס ישראל לשעבר, גאולה כהן הלכה לעולמה אמש. הלווייתה תתקיים היום בשעה 13:30 בהר הזיתים. מימין ומשמאל ביכו את לכתה. "קולה של גאולה כהן לא יידום" אמר רה"מ נתניהו

חדשות כיפה משה סלע, חדשות כיפה 19/12/19 08:10 כא בכסלו התשפ

"גאולה כהן תחסר לעם ישראל"
גאולה כהן ז"ל, צילום: פלאש 90

לוחמת האצ"ל והלח"י וחברת הכנסת לשעבר, גאולה כהן הלכה לעולמה. הלווייתה תתקיים בהר הזיתים בירושלים, היום (ה') בשעה 13:30.  גאולה כהן זכתה בפרס ישראל לשנת תשס"ג על 'תרומה מיוחדת לחברה ולמדינה'. בנה הוא השר צחי הנגבי מהליכוד. 

בנה,השר צחי הנגבי (הליכוד), כתב הבוקר: "בצער עמוק אני מודיע על פטירת אמי היקרה, גאולה כהן, לוחמת חרות ישראל משחר נעוריה ועד יומה האחרון, בגיל 94.
זכיתי לגדול במחיצת אשה דגולה, שכל חייה היו קודש לשלמות המולדת, לקיבוץ גלויות, לחינוך דור העתיד. אהבתה לעם לא האפילה על אהבתה כאם ומסירותה כסבתא לעידן, מתן, סתיו וליאב. 
ההלווייה תתקיים בירושלים, היום בצהריים בהר הזיתים בשעה 13:30 (אחת וחצי).

נשיא המדינה, ראובן ריבלין, אמר על גאולה כהן: "האש היוקדת של גאולה כבתה הלילה. לוחמת חירות ישראל ברובד העמוק של הרעיון שהיתה לי ולכולנו להשראה. השראה של עוצמה, של מסירות, של אהבת עם בארצו. אנו נלך לאורה של האש הזו בשבילים שסללה ובאלה שנפרצו בכוחותיה ובזכות פועלה- במחתרות, בפעילות למען ההתיישבות וכמחוקקת וכפרלמנטרית. נוחי על משכבך בשלום גאולה יקרה. אני מחבק את משפחתך ושולח להם את תנחומינו בצער הגדול, צער לאומי של ממש".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הביע צער על פטירתה, "קולה של גאולה כהן לא יידום. תמיד ננצור את זכרון פועלה הכביר למען חירות ישראל ואת מסירותה ואהבתה לארץ ישראל. היא שייכת לדור הנפילים ותישאר תמיד זכר ומופת לנו, ממשיכי דרכה. שרה ואני אבלים עם צחי ורנדי וכל משפחתה של גאולה, ויחד עם כל בית ישראל, על האובדן הגדול".

הנשיא ריבלין עם גאולה כהן ז"ל ובנה, צחי הנגבי

הנשיא ריבלין עם גאולה כהן ז"ל ובנה, צחי הנגביצילום: מארק ניימן, לע"מ

שר הביטחון נפתלי בנט ספד "‏גאולה כהן היתה לוחמת עם נשמה גדולה למען ארץ ישראל השלמה. אידיאליסטית שאהבה את עמה ואת ארצה. היא תחסר לעם ישראל".

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן ספד גם הוא לכהן וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "‏מפלגת ישראל ביתנו ואנוכי מבכים את לכתה של הלוחמת הגדולה למען מדינת ישראל - גאולה כהן, מאחרונת דור הנפילים, כלת פרס ישראל, מי שהיתה חברת כנסת כ-20 שנה בליכוד ובמפלגת התחיה  והובילה את המאבק לעליית יהודי ברית המועצות. תנחומינו הכנים לבנה השר צחי הנגבי ובני המשפחה."

יו"ר הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין אמר: "גאולה כהן היתה לוחמת ציונית בכל מאודה. החל מהמאבק להקמת מדינת ישראל באצ"ל ובלח"י ועד מאבק בלתי מתפשר למען ההתיישבות בכל חלקי ארץ ישראל. אותה ארץ ואותה מדינה שהיא קידשה כל כך. אני חב לגאולה כהן באופן אישי על מלחמתה למען שחרור אסירי ציון בברית המועצות, ואני בתוכם. הציבור הישראלי יכול ללמוד רבות ממורשתה כיצד לפעול בנחישות עבור מטרה נעלה כל כך כמו ארץ ישראל. אני מאחל תנחומים לחברי השר צחי הנגבי. פטירתה היא אבידה לכל אזרחי ישראל. יהי זכרה ברוך".

גם בשמאל ספדו ליריבה הפוליטית. יו"ר מפלגת העבודה, עמיר פרץ, אמר כי "גאולה כהן ז"ל היתה יריבה אידאולוגית, אך הערכתי אותה על דבקותה בתפישות עולמה. מאחל לחברי השר צחי הנגבי שלא ידע יותר צער. יהי זכרה ברוך".

ח"כ איילת שקד כתבה: "גאולה כהן היוותה מודל לנשים חזקות, אמיצות, עוצמתיות, הממוקדות במטרה ללא חת. לוחמת האצ"ל והלח"י, ממקימות המדינה, אהבה את ארץ ישראל בכל ליבה ונפשה, נשאה את דגל הציונות ונאבקה מאבק ללא פשרות, למען ארץ ישראל השלמה ולמען ההתיישבות כולה.
גאולה כהן ז"ל העניקה לי ותמשיך להעניק לי השראה להמשיך ולהלחם באומץ עבור העקרונות והערכים החשובים לי, למען ארץ ישראל ועם ישראל על הדור שלנו והדורות הבאים אחרינו לאמץ את מורשתה וצוואתה: לאהוב את עם ישראל וארץ ישראל, להלחם עבורה ועבור שלמותה, ללא פחד וללא מורא.
אני שולחת תנחומים לשר צחי הנגבי ולכל המשפחה. יהי זכרה ברוך".

גם ראש ההנהגה העולמית של בית"ר, עו"ד נריה מאיר, הספיד: "תנועת בית"ר אבלה עם פטירתה של גיבורת ישראל, גאולה כהן ז"ל. גאולה היתה קול המחתרת העברית וקורות חייה הן קולה של הקוממיות העברית הלוחמת של ישראל. נאמנה לארץ ישראל ועם ישראל ללא פשרות וללא גמגומים. לאורך כל שנותיה נשאה את הכתר, עטרת גאון ותגר. יהי זכרה ברוך".

השר אופיר אקוניס הביע צער גם הוא על לכתה של כהן ואמר: "כשאמרו גאולה כהן - אמרו ארץ ישראל השלמה. כשאמרו גאולה כהן - התכוונו למאבק על ארצנו: לפני הקמתה וביתר שאת, אחריה. כשאמרו גאולה כהן - ידעו כולם שמדובר על לוחמת אמיתית, על אישה שנאבקת על עקרונותיה. בצער ובכאב קיבלתי את הידיעה על פטירתה של לוחמת חירות ישראל. לחברי, השר צחי הנגבי ולכל המשפחה: תנחומיי הכנים מקרב לב".

תנועת הריבונות: נמשיך לפעול בדרכה ובמורשתה

תנועת הריבונות מביעה כאב וצער עמוק עם לכתה של כלת פרס ישראל, לוחמת ואוהבת ארץ ישראל, חברת הכנסת לשעבר גאולה כהן ז"ל, ממובילות צוות ההיגוי של התנועה.

גאולה כהן עם נשות תנועת הריבונות

גאולה כהן עם נשות תנועת הריבונותצילום: גרשון אלינסון ונשים בירוק

ראשי התנועה, יהודית קצובר ונדיה מטר, קובעות כי ארץ ישראל איבדה סמל מסמלי המאבק על שלמותה ועל ריבונותה. "גאולה תמכה בכל לב וסייעה לתנועת הריבונות ולהתוויית דרכה הרעיונית והמעשית. בביתה אירחה את פורום ההיגוי של התנועה, גם בימים בהם כבר ניכרו בה אותו הגיל".

"גאולה כהן, שהובילה כחברת כנסת את חקיקת חוק הריבונות על ירושלים, דרשה מאיתנו בשם אהבת ארץ ישראל להמשיך ולחתור ללא הרף לריבונות ישראל על ארצו ולהכין את התשתית הרעיונית והמעשית לקראת הרגע ההיסטורי בו, כך חזתה, ייפער סדק מדיני ופוליטי דרכו ניתן יהיה לקדם את החזון לקראת יישומו. נמשיך לפעול בדרכה ובמורשתה האידאולוגית, נמשיך לקיים את מחוייבותינו לשבועתה הגדולה לארץ ישראל השלמה והריבונית", דברי קצובר ומטר.

גם במועצת יש''ע ספדו לגאולה כהן: "כואבים את פטירתה של חברת הכנסת לשעבר וכלת פרס ישראל גאולה כהן ז''ל.
כהן הייתה לוחמת למען עם ישראל וארץ ישראל, עוד לפני ייסודה של מדינת ישראל. בשבתה כחברת כנסת, סייעה רבות להקמתה וביסוסה של ההתיישבות הישראלית ביהודה, שומרון, בקעת הירדן וחבל עזה והתנגדה נחרצות לכל נסיגה משטחי ארץ ישראל. בשנת 1994, לאחר שמקרי הרצח באזור חברון התרבו, עברה כהן לגור באופן זמני יחד עם המתיישבים בקריית ארבע. 
כהן הייתה דוגמה לאהבת הארץ ואנשיה עד אין קץ. זכרה ומורשתה ישארו לעד ויהוו מודל לדורות הבאים.