'קרן גשר', פרשה מקרן הקולנוע ביהודה ושומרון

הקרן העיקרית לקולנוע, שאמורה היתה להיות שותפה בקרן הקולנוע האזורית של יהודה ושומרון, הודיעה על פרישה: "הקרן מצאה את עצמה במרכזו של שיח מתלהם"

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/12/19 15:53 יז בכסלו התשפ

'קרן גשר', פרשה מקרן הקולנוע ביהודה ושומרון
קולנוע. אילוסטרציה, צילום: shutterstock

ניצחון למחרימים את יהודה ושומרון. קרן גשר, שעוסקת במימון ופיתוח יצירת קולנוע ומתהדרת בהיותה "רב תרבותית", הודיעה כי היא פורשת מקרן הקולנוע האזורית 'קולנוע שומרון', שמטרתה לתקצב יצירה קולנועית של יוצרים ביהודה ושומרון.

מנכ"לית הקרן, זיו נווה, אמרה ל'הארץ' כי "הרצון להגן על יוצרות ויוצרים, שהסיוע שהם מקבלים הוא קריטי עבורם, הוביל אותנו להחלטה הזו". הקמת הקרן הייתה כחלק מהמיזם של השרה מירי רגב, שמטרתו הייתה להקים שלוש קרנות קולנוע אזוריות בישראל, במטרה לשנות את מפת יוצרי הקולנוע ולהשתחרר מהבועה התל אביבית.

קרן גשר אמורה הייתה להיות חלק מקרן השומרון, אך כרגע היא הודיעה על פרישה מטעמים פוליטיים. בהודעה המלאה של נווה, שפורסמה ב'הארץ', נאמר כי "כשקיבלנו את ההחלטה לסייע ליוצרי קולנוע מבלי לשפוט את מקום מגוריהם או את דעתם הפוליטית, לקחנו אחריות ציבורית. כאשר לנגד עינינו עמדו יוצרות ויוצרים בראשית דרכם שזקוקים ליד מכוונת, לקחנו אחריות ציבורית.
אין חולק לגבי עבודת הקודש שהקרן עושה לטובת קידום יוצרי קולנוע וטלוויזיה שמגיעים מהפריפריה ומקבוצות מיעוט, או באשר לתרומתה להעשרת המסך בכל מה שנוגע לייצוג ולנראות של אותן קבוצות חברתיות".

"אבל הנה, הפוך על הפוך, קרן גשר — שכל מהותה יצירת דיאלוג באמצעות המסך — מצאה את עצמה במרכזו של שיח מתלהם, המצוי בקוטבה של המטרה לשמה פועלת הקרן, ובמקום להיות במקום של חיבור היא עומדת בלב לבה של הפלוגתא. אל המהומה הזו הצטרפו קולות מבחוץ, והמאבק בהחלטת הקרן החל לאיים בגרימת נזק לאותם יוצרות ויוצרים, שנתמכו על ידי הקרן בעבר ובהווה, ולו בשל החשש שהם חשופים לחרמות ועשויים להידחות על ידי גופים כאלו ואחרים ברחבי העולם.
אז כן. שוב אנחנו נדרשים לקחת אחריות. הרצון להגן על יוצרות ויוצרים, שהסיוע שהם מקבלים הוא קריטי עבורם, הוביל אותנו להחלטה הזו. לא בלב קל. שכן גם הפעם יהיו כאלו שייפגעו מכך, אבל לא אלו שלא היה באפשרותם לדעת שהחשש הזה מרחף מעל יצירתם".