להחרים או להצטרף: המאבק על המירוץ לזכרו של גנדי

לאחר שמנהל תיכון בקיבוץ הדתי שדה אליהו הודיע שיחרים את המירוץ לזכרו של השר זאבי, הרב זילבר מישיבת הבקעה הוביל את תלמידיו במירוץ וטען: "החלטה אומללה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/12/19 18:14 יד בכסלו התשפ

להחרים או להצטרף: המאבק על המירוץ לזכרו של גנדי
תלמידי ישיבת ההסדר שדמות נריה במירוץ הלפיד, צילום: שמעון לובא

מרוץ הלפיד לזכרו של השר והאלוף רחבעם זאבי הי"ד, נערך אתמול (ד') בבקעת הירדן בהשתתפות אלפי בני נוער, חיילים ותושבי הבקעה. השנה העיבה על האירוע מחלוקת קשה כאשר מנהל בית הספר 'דרכא' שבקיבוץ הדתי שדה אליהו החליט שבית הספר לא ישתתף במרוץ בשל עדויות שלפיהן גנדי ז"ל, שנרצח ע"י מחבלים בשנת 2001, פגע לכאורה מינית בנשים. 

הרב עזריאל זילבר, ר"מ בישיבת ההסדר בשדמות מחולה מבית איגוד ישיבות ההסדר, אשר הוביל את תלמידי הישיבה במרוץ הלפיד, מחה על הדברים ואמר כי "מדובר בהחלטה אומללה, שכן הלכה רווחת בישראל שאין מקבלים עדים שלא בפני בעל דין, קל וחומר לאחר מותו של אדם. קשה לשפוט כיום את מה שנחשב הטרדה מינית לפני חמישים שנה ויותר. הנורמות השתנו לטובה, לעיתים אף בהקצנה. ההלכה היא נר לרגלנו ולכן ביטוי חיבה שלא אומרים לאיש, אסור לאומרו לאישה. בסופו של תהליך, העולם הלא דתי יגיע למסקנה שההלכה היא המאוזנת והמדויקת ביותר". 

צילום: שמעון לובא

"לגופו של אדם, קטונתי מלדבר על אישיות כמו גנדי", המשיך הרב זילבר. "אנחנו תושבי בקעת הירדן שמחים ללכת בעקבותיו. שנרצח ע"י מחבלים בשנת 2001. גנדי ליווה את היישובים הראשונים בבקעה ונתן מתנה אישית לכל ילד שנולד בהם. בישיבת ההסדר "שדמות נריה" אשר בשדמות מחולה צועדים בעקבותיו של גנדי. מלבד תפקידה הקלאסי של כל ישיבה להפיץ את אור התורה, אנחנו מהווים כוח חלוץ בהקמת יישובים חדשים בבקעה. בהנהגתו של ראש הישיבה הרב שלמה רוזנפלד הוקמו היישובים רותם, משכיות, וכפר הנוער ברוש הבקעה. עשרות מבוגרינו חיים עם משפחותיהם בבקעת הירדן, זו ההמשכיות וההנצחה הראויה לגנדי איש החזון והמעש".  

  מדי שנה לקראת חנוכה מתקיים מרוץ הלפיד לזכרו של השר רחבים זאבי (גנדי) הי"ד, אשר היה ידיד ההתיישבות בבקעה וליווה את המתיישבים לאורך כל שנות חייו. תחילתו של המרוץ הייתה בכותל המערבי בירושלים וסיומו בהר סרטבה שבמרכז בקעת הירדן. בעת שהיה אלוף פיקוד המרכז, נהג זאבי לשלוח מידי ראש חודש קבוצת חיילים להר סרטבה להדליק לפיד, כמנהגם הקדום של אנשי ארץ ישראל להדליק משואה, כדי להעביר את המסר ליהודי בבל על קביעת מועד ראש החודש".