ייצוג הנשים בשירותי הדת - הכי נמוך במגזר הציבורי, בפער גדול

מדו"ח של מרכז המחקר בכנסת עולה כי ייצוג הנשים בכוח האדם במוסדות הדת של ישראל, ובפרט בקרב הסגל הבכיר – נמוך במיוחד. יו"ר 'עתים': "הדבר פוגע מהותית בשירותים שניתנים לכלל הציבור"

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 10/12/19 18:42 יב בכסלו התשפ

ייצוג הנשים בשירותי הדת - הכי נמוך במגזר הציבורי, בפער גדול
המועצה הדתית בירושלים. אילוסטרציה, צילום: פלאש 90

למה יש כל כך מעט נשים בשירותי הדת הממלכתיים של ישראל? דו"ח של מרכז המידע והמחקר של הכנסת, שפורסם לאחרונה, מציג פערים ניכרים בין ייצוג הנשים בכוח האדם במוסדות הדת של ישראל, ובפרט בקרב הסגל הבכיר – לבין ייצוגן בשאר השירותים הציבוריים בישראל, בפער גדול. ברבנות הראשית, לדוגמא, אין ולו אישה אחת בתפקיד בכיר. הפער בולט בצורה משמעותית בהשוואה למגזר הציבורי בכללותו – שם יותר משני שליש מכוח האדם הן נשים.

המחקר המלא - בסוף הכתבה

לפי המחקר, שנערך על ידי עדו אבגר עבור הוועדה לקידום מעמד האישה והשוויון המגדרי, בכל מוסדות הדת של מדינת ישראל – ובכללם המשרד לשירותי דת, הרבנות הראשית ובתי הדין הרבניים – יש רוב גברי בקרב העובדים. זאת על אף חובת הייצוג ההולם שנקבעה בחוק ובהחלטות ממשלה, האומרת כי יש לחתור לייצוג שווה בין המינים. ברקע נתונים אלו מהדהדת ההשוואה למצב בכלל המגזר הציבורי, בו יש דווקא רוב נשי. 

במשרד לשירותי דת האחוז הגבוה של נשים מבין מוסדות הדת, כאשר 48% מכלל העובדים הן נשים, ולאחר מכן הרבנות הראשית עם 44%. בתי הדין הרבניים משתרכים מאחור עם רק 25%. זאת לעומת 63% נשים בכלל המגזר הציבורי. 

נתוני ייצוג הנשים בשירותי הדת

נתוני ייצוג הנשים בשירותי הדתצילום: מתוך המחקר

כאשר מתמקדים בסגל הבכיר, ייצוג הנשים יורד עוד. בבתי הדין הרבניים ישנו הייצוג הגדול ביותר מתוך מוסדות הדת: 33% אחוז נשים. לעומת זאת במשרד לשירותי דת המצב הרבה פחות טוב - 17% בלבד מהסגל הבכיר הן נשים, ואילו ברבנות הראשית אין ולו אישה אחת לרפואה בתפקיד בכיר.

יו"ר ארגון "עתים", הרב שאול פרבר, מסביר כי מדובר בבעיה שורשית: "באופי הגיוס בממסד הדתי נמצאים חסמים מובנים, שמונעים מנשים רבות לגשת לחלק מהמכרזים". ב"עתים" פועלים להסיר את אותם חסמים, בכדי לאפשר חיזוק של ייצוג נשים בתוך הממסד הדתי. כך בשנה שעברה הסתיימה בהצלחה תביעה של "עתים" ומרכז רקמן באוניברסיטת בר-אילן, שהביאה לראשונה למינוי של נשים כעוזרות משפטיות לדיינים בבתי הדין הרבניים – וכבר באוגוסט אשתקד מונתה האישה הראשונה לתפקיד.
עתירה נוספת שהגישו הארגונים, יחד עם ארגון "קולך", מבקשת לאפשר לנשים לגשת לבחינות ההלכה של הרבנות, על מנת לספק להן גושפנקה רשמית לידיעותיהן - והיא עומדת בפני הכרעה בית המשפט העליון בימים אלו.

הרב פרבר הוסיף: "בעוד מחצית בעלי הדין בבתי הדין הרבניים הן נשים, בקרב מקבלי ההחלטות לצערנו הרב הן מיעוט. הייצוג הנמוך של נשים בממסד הדתי, ובתפקידים בכירים בפרט, אינו רק לא צודק, אלא גם פוגע מהותית בשירותים שניתנים לכלל הציבור. דרוש שינוי מערכתי בכדי להביא לתיקון המצב, ויפה שעה אחת קודם".

המחקר המלא:


להורדת הקובץ