הליכוד וכחול לבן סיכמו: אם הכנסת תפוזר, הבחירות יתקיימו ב-2 במרץ

פתחו יומנים: לאחר דיוניים רבים, הבחירות לכנסת ה-23 יתקיימו ביום שני, ולא ביום שלישי כמקובל, בתחילת מרץ

חדשות כיפה חדשות כיפה 09/12/19 11:14 יא בכסלו התשפ

הליכוד וכחול לבן סיכמו: אם הכנסת תפוזר, הבחירות יתקיימו ב-2 במרץ
פתקי הצבעה, צילום: פלאש 90

הליכוד וכחול לבן הגיעו להסכמה בנוגע למועד הבחירות הבאות. במידה והכנסת תפוזר ביום רביעי בחצות, הבחירות לכנסת ה-23 יתקיימו ביום שני ה- 2.3.2020, ו' אדר תש"פ.

יו"ר הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין, הודיע כעת בישיבת נשיאות הכנסת כי ככל שלא יימנעו הבחירות הנוספות, הכנסת תחוקק ביום רביעי הקרוב בשלוש קריאות את החוק שיקבע את הקדמת תאריך הבחירות ל- 2.3.20. 

"גם כאשר נראה שאפסו הסיכויים למנוע את הבחירות המיותרות והיקרות האלו, לא נתחיל את הליך החקיקה לפני יום רביעי, על מנת לאפשר לראשי המפלגות להתעשת בדקה ה 90, רגע לפני שיהיה מאוחר מדי", אמר אדלשטיין.

לאחר שכל המועמדים והמפלגות נכשלו במאמציהם להקים ממשלה, המדינה תלך לקלפי בפעם השלישית בתוך שנה. על פי לשון החוק, "הבחירות לכנסת יתקיימו ביום ג׳ האחרון שלפני תום 90 הימים מיום הודעת הנשיא". כאשר במקרה שלנו מדובר ב-3.3 (ז' אדר).

אלא שפה מתחיל הבלאגן, ז' באדר הוא, כידוע, יום פטירת משה רבנו. ביום זה מציינים בישראל את יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל שמקום קבורתם לא נודע. בארגון "יד לבנים" דרשו בימים האחרונים שלא לקיים את הבחירות במועד זה, כדי שלא לפגוע במשפחות השכולות. היום (א') הצטרפו לקריאה גם השרה מירי רגב (הליכוד) וחברה למפלגה השר אופיר אקוניס, שהודיעו כי הם פועלים שלא לקיים את הבחירות במועד זה.

דחיית הבחירות ליום שלישי שלאחר מכן, ה-10.3, נתקלת במכשול נוסף, כיוון שמדובר בי"ד באדר, הלא הוא חג הפורים. אין מניעה חוקתית לקיים את הבחירות בפורים, אך במפלגות השונות צפויים להתנגד מאחר שאחוזי ההצבעה, במיוחד בקרב הציבור הדתי והחרדי, צפויים לצנוח.