מהפך: נחנך הרכבל החדש באתר החרמון

הרכבל החדש בחרמון מורכב מקרוניות סגורות, היכולות להכיל 8 אנשים בבת אחת, והוא עושה את הדרך בשליש מהזמן - 5 דקות במקום 15: "יצמצם תורים והמתנות וישפר בעשרות מונים את חווית הביקור בפסגת החרמון"

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 08/12/19 19:37 י בכסלו התשפ

מהפך: נחנך הרכבל החדש באתר החרמון
הרכבל החדש באתר החרמון, צילום: אתר החרמון

אתר החרמון מתחדש. באירוע חגיגי הבוקר (א') הושק רכבל הקרוניות החדש באתר הסקי היחיד בישראל. הרכבל החדש הוא בעל הספק העלאת נוסעים רב, כ-2400 איש בשעה, לעומת הספק הרכבל הישן שעמד על כ-700 איש בשעה. 
במהלך פרויקט הקמת הרכבל, נבנו 10 עמודים בגובה 7 מ' הנמוך ועד 22 מ' הגבוה ביותר ובתחנה התחתונה נבנה מחסן אשר ישמש לאחסון הקרוניות במהלך סופות שלג. על פי אתר החרמון, הרכבל החדש עמיד יותר לרוחות ותנאי מזג אוויר קיצוניים מהרכבל הפתוח ומאפשר העלאת ילדים, תינוקות, בעלי מוגבלויות ומבוגרים כמעט בכל מזג אויר. רכבל הקרוניות ישים קץ לתורי המבקרים בחורף לעלייה לפסגת ההר, ומשך הנסיעה יתקצר מ-15 דקות ל- 5 דקות בלבד לכל כיוון.  

עבודות בניית הרכבל החלו בסוף חודש מרס 2019. מדובר באחד הפרויקטים המורכבים ביותר, שבוצע כולו על ידי צוות אתר החרמון בהובלת רפאל נווה, סמנכ"ל הרכש והלוגיסטיקה באתר. הפרויקט החל בפירוק הרכבל הישן והרכבת החדש, ונמשך כ-8 חודשים תמימים, והובל בהצלחה רבה על ידי צוות של 15 איש מעובדי האתר, בשלבים מסוימים בלבד נדרש ליווי של אנשי חברת "לייטנר" האיטלקית. 

תהליך פירוק הרכבל הישן החל בתאריך 24/3, יומו האחרון של הרכבל הישן. סופת שלגים אחרונה ומפתיעה החלה בחופשת הפסח תוך כדי עבודות הפירוק, שנמשכו כל העת למרות 25 ס"מ שלג שנערמו. הרכבל החדש נבנה בדיוק על אותו תוואי של הרכבל הישן, כך שלא ניתן היה לעבוד במקביל. פירוקו הסופי של הרכבל הישן כלל פירוק עמודים, כבלים וכיו"ב, ורק אז החל תהליך הקמת הרכבל החדש בו לקחו חלק עשרות מנופים, מאות טונות של ברזל, אלפי קוב בטון ומנופים מיוחדים שהובאו לסייע בהקמת 2 עמודים מעל 20 מ'.

חונכים את הרכבל החדש

חונכים את הרכבל החדשצילום: אתר החרמון

חונכים את הרכבל החדש

חונכים את הרכבל החדשצילום: אתר החרמון

רפאל נווה, מנהל הפרויקט וסמנכ"ל התפעול והלוגיסטיקה באתר, מחייך חיוך רחב ומברך על המוגמר: "עמדנו בכבוד במשימה שהוצבה לפנינו, התהליך היה מורכב, אך עמדנו בלוחות הזמנים, בסטנדרטים הכי גבוהים, תוך הקפדה על בטיחות ועבודה בגובה ובתנאי מזג אויר לא קלים. מדובר כאן בפרויקט מוצלח ביותר, מוצר מצוין שיהווה את מוקד הבילוי לכל ציבור המבקרים. כבוד גדול לכל השותפים בארץ ובחו"ל".

הרכבל החדש פועל בשיטת ה-DETACHABLE, שיטה בה קיימות 2 מערכות נפרדות בהן הקרונית עוברת מהכבל הראשי לתוך התחנה, ונכנסת לתחנה במהירות איטית שמאפשרת למבקרים לרדת מהקרונית באופן עצמאי ללא עזרה, תוך כדי המשך תנועה וללא עצירה מוחלטת. 42 קרוניות, משקל כל קרונית 750 ק"ג, בכל קרונית יעלו 8 אנשים, זמן עלייה ברכבל 5 דקות. הקרונית עונה על תקני הנגישות ויכולה להכיל בנוסף לנוסעים עד 2 כסאות גלגלים בו זמנית, היכולים לעלות על הקרונית באופן עצמאי תוך כדי נסיעה.

הרכבל החדש בפעולה

הרכבל החדש בפעולהצילום: אתר החרמון

הרכבל החדש בפעולה

הרכבל החדש בפעולהצילום: אתר החרמון

הרכבל החדש הובא מספרד, את תהליך הבאתו ליווה והוביל צוות טכני-לוגיסטי של אתר החרמון, שיצא כבר בסוף אוגוסט 2018 לספרד והשגיח על תהליך האריזה למכולות שנמשך כארבעה חודשים. התהליך היה ארוך ומוקפד מבחינת פיקוח של צוות החרמון והחברה האיטלקית "לייטנר". 48 קרוניות הועמסו ל-8 מכולות, כבל באורך 2500 מ' (1200 מ' לכל כיוון) ועשרה עמודים. סך כל הציוד הועמס ל 60 מכולות סה"כ, מתוכן 10 מכולות רק לקרוניות.

אלון פרידמן מנכ"ל אתר החרמון, סיפר: "רכבל הקרוניות החדש שהוקם באתר החרמון מהווה בשורה של פיתוח ושדרוג האתר. מדובר בעורק התנועה המרכזי שישרת את אלפי המבקרים שפוקדים את האתר בכל ימות השנה, הרכבל יצמצם תורים והמתנות וישפר בעשרות מונים את חווית הביקור בפסגת החרמון. אני גאה לעמוד בראש צוות מיומן שהוביל את תהליך הקמת הרכבל תוך הקפדה על דרישות בטיחות מחמירות. אנחנו גאים לפתוח את חורף 2020  עם בשורה לציבור הישראלי, תקופה חדשה מתחילה באתר החרמון, מדובר בהשקעה אדירה שקיבלה הנהלת החברה באומץ, עוד בשנת 2018, שנה שהייתה דלה במשקעים. חזון האתר הוא להיות מרכז בילוי ונופש תיירותי 365 יום בשנה ואנו נפעל להגיע ליעד הזה".

הרכבל החדש בפעולה

הרכבל החדש בפעולהצילום: אתר החרמון

הרכבל החדש בפעולה

הרכבל החדש בפעולהצילום: אתר החרמון