בלב הרובע היהודי: הוואקף פותח מסגד

בהפתעה גמורה נודע לתושבי הרובע היהודי כי בכוונת הוואקף המוסלמי להפעיל מסגד שהיה נטוש עד כה במרכז השכונה, ללא שום תיאום עמם או עם המשטרה. הוואקף אף שיפץ לצורך כך את המסגד, שלפי התכנית אמור בעוד שבועיים לפתוח את שעריו באופן סדיר למתפללים מוסלמים

חדשות כיפה איתן אילן 20/11/19 17:43 כב בחשון התשפ

בלב הרובע היהודי: הוואקף פותח מסגד
מימין: בית כנסת החורבה. משמאל: מסגד סידנא עומר , צילום: פלאש 90

בעוד כשבועיים יחל לפעול מסגד בלב הרובע היהודי בעיר העתיקה בירושלים. מסגד סידנא אומר הנמצא בסמיכות לבית כנסת החורבה נמצא בשלבים אחרונים של שיפוץ במימון ממשלת ירדן ויפתח לתפילות מוסלמים, כך פורסם ב- TPS.

המסגד עבר שיפוץ כולל כחלק מהכנתו לפעילות , תחת פיקוחו של הווקף המוסלמי, הנשלט על ידי ירדן ואחראי לניהול המבנים האסלאמיים בהר הבית ובסביבתו בעיר העתיקה.  הוואקף מינה את שייח אאסם ג'ודה לאימאם של המסגד, הידוע גם בשם "המסגד היהודי"

ג'ודה טען כי "שיפוץ המסגד מתואם עם ממשל הווקף בירדן, ועם גורמים ישראלים ונציגי רשות העתיקות ומשטרת ירושלים." ג'ודה הוסיף כי המשפחה ההאשמית בירדן משלמת עבור השיפוצים, "שכן יש להם את הסמכות הדתית במזרח ירושלים." הוואקף אמר ל- TPS ביום שלישי כי אין בכוונתם להתקין מערכת קול במינרט המסגד, בשל קרבתו לבית הכנסת חורבה.

ההחלטה על פתיחת המסגד הפתיעה מאוד את תושבי הרובע היהודי. התושבים סיפרו כי תפילות כבר התקיימו במסגד בימים האחרונים, והביעו חשש כי תפילות מוסלמיות בלב הרובע היהודי ובסמיכות לבית הכנסת חורבה יגבירו את המתח הדתי בעיר העתיקה ובעיקר אם מותקנת מערכת הגברה במסגד. התושבים זועמים על כך שפתיחת המסגד המתוכננת נעשתה מתחת לאפם, וללא כל תיאום עמם. המסגד צפוי להיות פעיל מדי יום ביומו וכנראה ימשוך תנועה גדולה יותר של מוסלמים ותושבי מזרח העיר לרחובות הרובע היהודי.
 

תושבת הרובע היהודי שושי שה לבן,  סיפרה ל'כיפה' על המתח בשכונה: "בתור יו"ר מינהל קהילתי של הרובע היהודי אני תוהה שגורמיים מדיניים יקדמו צעד של פתיחת מסגד לתפילה באמצע שכונה יהודית בלי ליידע את המינהל. שינוי כה דרמטי של הסטטוס קוו חייב להיות בתיאום עם הגורמים בשטח, כולל מרחב 'דוד' (המרחב המשטרתי שהרובע היהודי בתחומו), המכיר היטב את המורכביות של המקום ואת החומר נפץ שעלול להתלקח עקב צעד כזה".

"אני מבינה את הצורך לשפץ את המבנה ההיסטורי אבל הפעלת מסגד, בסמוך לביה"כ 'החורבה' והרמב"ן, באמצע שכונת מגורים היא חסרת כל הגיון. אני פונה לראש הממשלה, השר לענייני ירושלים וכמובן ראש העיר שלנו לעצור את פתיחת המסגד המדובר לתפילה ובשום פנים ואופן לאפשר להציב מואזין או תאורה במקום", כך שה לבן.

פעיל הימין וחבר מועצת עיריית ירושלים אריה קינג שכבר התגייס לעצור את התכנית, פנה לתושבים והמליץ להם  להשבית את הרובע היהודי ולחסום את הכניסות והיציאות ממנו במחאה.

לפני מספר חודשים שיפץ הוואקף את מסגד דיסי ברובע היהודי, ורק לאחר מאמצי תיווך, הוואקף הסכים שלא להתקין מערכת הגברה ולהסיר את התאורה הירוקה ממינרט המסגד.

 

 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן